Gunilla von Platen började som företagare redan som sjuåring, då hon sålde glass från glassbilen dubbelt så dyrt. Foto: SVERIGES RADIO
Gunilla von Platen började som företagare redan som sjuåring, då hon sålde glass från glassbilen dubbelt så dyrt. Foto: SVERIGES RADIO

Affärskvinna sedan barnsben

Publicerad
Uppdaterad
Entreprenören Gunilla von Platen har gjort en lång resa sedan familjens flykt från Turkiet.
Ändå blev åtta av de nio syskonen entreprenörer.
Fredagens sommarpratare Gunilla von Platen började sitt företagande redan som sjuåring.
- Jag köpte glass från glassbilen och sålde den dubbelt så dyrt. Det gällde bara att skynda sig innan den smälte, berättar hon.

Bakgrunden en drivkraft

I dag är Gunilla von Platen 35 och vd för kundserviceföretaget Xzakt som hon grundade år 2000 och som i dag har 200 anställda.
- Jag har fått en drivkraft av min bakgrund - om jag ville ha något fick jag skaffa det själv. Jag har verkligen inte haft de bästa förutsättningarna.
Föräldrarna flydde från Turkiet på 70-talet, efter att Gunillas mamma blivit skjuten på ett bröllop.

Ingenting var gratis

- Jag har aldrig fått något gratis. Dessutom blev det en kulturkrock när vi kom hit - särskilt för mig som tjej. Men jag och mina syskon blev uppfostrade att göra rätt för oss och vara bra medmänniskor.
Och det var inte bara Gunilla som lyckades - åtta av de nio syskonen blev entreprenörer. Bland annat hittar man ett fastighetsbolag, en advokatbyrå och ett bageri i familjen.
- Mina föräldrar är väldigt stolta. Framför allt för att vi har klarat oss så bra helt på egna meriter.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida