Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

5 enkla sätt att få ordning i kaoset

Skulle du vilja ha dina papper så här prydligt ordnade? Det går. Foto: IBL JUPITER
Högar av papper och spårlöst försvunna telefonnummer. Det är inte lätt att jobba i kaos. Men effektivitetskonsulten Eija Källi, vd på Concresco, vet hur du med några enkla knep får ordning på skrivbordet.

1. Bort med papper, post it-lappar och plastmappar

Det vanligaste misstaget är att man sprider ut papper omkring sig. Problemet är de stör koncentrationen och gör att man hoppar mellan olika arbetsuppgifter. Post it-lappar är bannlysta. Varje gång du får syn på en sådan blir du avbruten med det du håller på med. Att ordna sina papper i plastmappar som ligger huller om buller funkar inte heller.

2. Gör ett korgsystem

Papper som man håller på att jobba med måste inte sorteras bort från skrivbordet, men de får inte ligga löst eller samlade i en enda korg. Ett smart sätt är att använda sig av fyra korgar med olika funktion och namn:
  • "Bevakning/väntar svar". Här lägger du sådant som du måste hålla koll på och sådant som du inte vill lägga undan för att någon ska återkomma till dig i ärendet.
  • "Snabba jobb". Denna korg ska ersätta post it-lapparna. Det handlar om enkla grejer som att ringa den eller mejla den
  • "Läsa". Allt som du måste läsa igenom.
  • "Inkorg".  För att inkorgen ska funka måste alla runtomkring dig använda samma system. Här ska dina medarbetare lägga grejer som de vill att du ska titta på - i stället för att de läggs på stolen eller tangentbordet. Här läggs också post och nya grejer från möten.


3. Stoppa resten i pärmar

Använd pärmar, hängmappar eller gummisnoddsmappar för allt som du inte behöver ha framme - och som du inte borde slänga. Separera ämnesvis. Hängmappar är ofta bäst eftersom det går snabbare att sortera in grejer i dem. Dessutom tar de minst plats och passar bra för den som jobbar i ett trångt kontorslandsskap.

4. Ta bort smågrejer

Hålslagare, telefonlista och flera stora pennburkar har ingenting på skrivbordet att göra, eftersom de bara tar onödigt mycket plats. Det är bättre att ha dem i ett skåp bakom dig eller i en hurts. Har du en anslagstavla framför dig bör du hålla dig till att sätta upp foton och annat avkopplande.

5. Använd att göra-lista och kalender

Vissa tror att om de inte har några papper och lappar framme på skrivbordet så kommer de att glömma bort vad de ska göra. Men om du i stället skriver upp allt du ska göra på en lista och i almanackan glömmer du inte. Och grejerna blir betydligt enklare att komma ihåg när du har dem samlade på ett ställe.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!