Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Han är Unicefs innovationsguru

"Jag anser att mobiltelefonen är en av de största uppfinningarna någonsin. I Burundi har endast fyra procent av människorna elektricitet, men nästan alla har en telefon", säger Unicefs innovationschef Christopher Fabian till Expressen.

Det som förr kunde ta månader och år tar nu sekunder och dagar. Unicef slåss mot några av världens svåraste problem med hjälp av mobiltelefoner och internet.

I Nigeria registreras nyfödda barn med mobiltelefoner och i Zambia får landets ungdomar rådgivning om könssjukdomar via sms.

– Jag anser att mobiltelefonen är en av de största uppfinningarna någonsin. I Burundi har endast fyra procent av människorna elektricitet, men nästan alla har en telefon, säger Unicefs innovationschef Christopher Fabian till Expressen.

Christopher Fabian

Erika Kochi och Christopher Fabian leder tillsammans innovationsenheten på FN:s barnfond Unicef. Basen är i New York men de båda arbetar med utvecklings- och biståndsprojekt världen över.

Tidigare i år utsågs Fabian till en av världens 100 mest inflytelserika personer av tidsskriften Time Magazine.

Innan han började arbeta för Unicef var Fabian en teknikentreprenör i New York och Afrika. Han har en universitetsutbildning i filosofi och kom till Unicef år 2006.

De senaste åren har Unicefs arbete förändrats drastiskt. Den nya tekniken har nått till världens mest utsatta områden och med hjälp av den har Unicef skapat vägar för att bekämpa barnadödlighet och fattigdom.

En av nyckelpersonerna i arbetet är Christopher Fabian, Unicefs innovationsguru som har utsetts till en av världens 100 mest inflytelserika personer av Time Magazine.

Viktigt verktyg i arbetet

Tillsammans med Erica Kochi tar han fram tekniska innovationer för att förbättra livet för världens barn. Det handlar främst om att utnyttja mobiltelefoner för att skapa livsviktiga hjälpsystem i länder och områden med dålig infrastruktur.

– Min roll är att vara rådgivare och leda små grupper av människor som arbetar med at lösa några av världens svåraste problem med hjälp av tekniska lösningar. Mobiltelefoner har blivit det kanske viktigaste verktyget för det arbetet, säger Fabian till Expressen.

I Nigeria registrerar barnmorskor nyfödda med hjälp av att skicka sms. På det viset placeras alla barn i landets befolkningsdatabas, vilket gör att regeringen har betydligt större insikt i hur många medborgare som behöver till exempel sjukvård och skolgång.

Ladda telefonen är högt upp på listan

I Zambia och Malawai förändrade Unicef arbetsmetoden när det gäller tester och diagnoser för barn och vuxna med hiv eller aids. Testresultat som tidigare skickades via posten kunde ta dagar eller till och med veckor att få fram. Med hjälp av det nya sms-systemet har antalet dagar från test till diagnos gått från 66 till 12.

– Jag anser att mobiltelefonen är en av de största uppfinningarna någonsin. I Burundi har endast 4 procent av människorna elektricitet, men nästan alla har en telefon. Den är så värdefull för dem att de lägger en femtedel av sin inkomst på att hålla telefonerna laddade, säger Fabian.

Byggde det på två år

Ett av Unicefs senaste projekt är införandet av Ureport i Uganda. Över 240 000 unga ugandier har registrerat sig för tjänsten som skapar en direktkanal mellan staten och landets unga. Unicef och Ugandas regering kan enkelt skicka ut frågor till användarna och samla värdefull information på kort tid.

På det viset får staten snabbt reda på vilka behov som finns hos landets unga samt vilka problem som behöver åtgärdas.

– Den information som förr tog flera månader att samla in får vi in på två minuter med hjälp av Ureport, säger Fabian, och fortsätter:

– Som allt annat så tar det tid att bygga ett sådant här system. I Uganda tog det två år, men nu har vi byggt ett liknande i Zambia på bara åtta månader.

Zambias egen version av Bris

I Zambia har Unicef även sjösatt ett projekt som ligger Fabian extra varmt om hjärtat.

– Jag är riktigt stolt över vårt system i Zambia som hjälper ungdomar med rådgivning om relationer och sex. Det systemet borde vi ha i USA och Sverige också, säger Fabian.

Systemet går ut på att ungdomar kostnadsfritt kan skicka sms till rådgivare som svarar i realtid. I dagsläget har Unicef tre heltidsanställda rådgivare som får tiotusentals frågor varje vecka.

Ungdomarna får svar direkt

Frågorna kan till exempel handla om hur man använder en kondom eller om hur könssjukdomar smittar. För Zambia, som har en hög andel hiv-smittade invånare, har systemet varit mycket värdefullt.

– Du får svaren till din telefon utan att behöva ringa. Unga i dag drar sig för att lyfta luren, det känns tungt för dem. Med det här systemet kan de skicka sms och få svar direkt. Det har fördubblat antalet barn som uppsökt sjukhus de senaste månaderna.

Du nämner ofta vikten av att spara tid, kan du utveckla det?

– För en fattig person, eller för vilken person som helst egentligen, är tid det viktigaste vi har. I många platser där det finns stora avstånd är vårt viktigaste arbete att försöka minska de avstånden. Ett hiv-resultat som förr tog månader att få fram tar nu två sekunder.

Med lättillgänglig och enkel teknik har Unicef tagit sig över hinder som förut var enorma. Fabian betonar dock att teknik bara är en liten del av lösningen på stora problem som klimathot, fattigdom och sjukdomar.

– Tekniken sparar oss tid, men det finns fortfarande mycket arbete kvar. Ett av våra kommande projekt är ett samarbete med Google och Facebook om att alla människor ska ha tillgång till internet. Alla har rätt till information, vi kallar det "access for the next generation", avslutar han.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!