Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Zlatans monsterbil – på Stockholms gator

Zlatan Ibrahimovic om reaktionerna efter köpet av andelar i Hammarby.
Zlatan Ibrahimovic i sin Ferrari Monza SP2.
Foto: Läsarbild
Zlatan Ibrahimovic.
Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES

Vill ni se en stjärna..?

Förlåt, två.

Zlatan Ibrahimovic och hans unika Ferrari Monza SP2.

– I bilvärlden är den Ferrarin större än allt Zlatan har gjort på en fotbollsplan, säger Teknikens Världs chefredaktör Marcus Engström.

Norrlandsgatan i Stockholm, lördag eftermiddag vid fyratiden.

Då kommer en bil glidande som får många att spärra upp ögonen – och folk glor än mer när de ser vem som sitter bakom ratten.

Zlatan Ibrahimovic i en bil med helt öppen kaross utan tak, vindruta och sidorutor. 

Eller mer specifikt: En Ferrari Monza SP2  med en V12:a på 6,5 liter som levererar hela 810 hästkrafter och 719 newtonmeter, enligt Ferraris hemsida.

I kombination med ”låg” vikt blir det prestandasiffror därefter. Vad sägs om 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 km/h på 7,9 sekunder och toppfart på över 300 km/h?

Zlatan väljer dock att glida sakta fram.

– Det blir inte mycket större än så. Zlatan och den bilen, säger personen som tog bilden.

Teknikens Värld: ”En superunik bil”

Teknikens Världs chefredaktör Marcus Engström:

– Att en sådan bil rullar på Stockholms gator kan vi bara tacka Zlatan Ibrahimovic för. Det är en superunik bil som nyss släppts till kund. Det är skitfränt helt enkelt. 

Mindre än 500 exemplar av Monza SP1 och Monza SP2 ska tillverkas, alltså sammanlagt. 

Alla exemplar är redan bokade av vad som kallas för ”kvalificerade kunder”. Priset är inget Ferrari går ut med.

– Den bilen går inte att köpa om du är en vanlig människa. Du måste bli godkänd av Ferrari. Det finns inte ett officiellt pris på den. Och om den säljs vidare måste även den kunden godkännas av Ferrari, förklarar Marcus Engström.

Dock förekommer uppgifter om att den ska kosta nånstans mellan 25 och 30 miljoner kronor.

Men den har ju varken tak, vindruta eller sidorutor?

– Det är en retrobil i den så kallade ikonaserien. På 50- och 60-talen hade inte tävlingsbilarna det. Om man ska köra fort, men en sådan bil måste man ha hjälm. Får du en geting i pannan i 300 kilometer är det som att träffas av en pistolkula.

Se också: Lyxpresenten till Zibanejad – fick en Ferrari

Rangers-proffset kom hem till överraskningsfest.

Vad tycker du om Zlatans bil?

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.