Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Vilka spår är egentligen de bästa i ett travlopp?

Foto: THOMAS BLOMQUIST / TR Media

Trav är en av få liveidrotter som fortfarande pågår i dessa coronatider. 

Vill du lära dig hänga med i travet? Här får du en grundkurs i vår nybörjarskola med experterna Eskil Hellberg, Jonas Noreen, Fredrik Edholm och statistikoraklet Jens Sjödén.  

Lektion nummer fyra: Spår. 

Spårlottningen kan ha en närmast avgörande betydelse för hur travspelarna väljer att fördela sina tecken i ett travlopp. 

Men vilka spår är egentligen bäst? Från vilket spår är det enklast att komma till spets? Hur skiljer sig autostart (start bakom bil) och voltstart (när hästarna cirkulerar på banan innan start)? 

De frågorna svarar våra experter på i dagens avsnitt av travskolan. 

Jens Sjödén: ”Spår fem är bra för nästan alla” 

Jens Sjödén, som är ett välkänt statistikorakel inom travsporten, är säker på sin sak – spår fem är det bästa spåret när det handlar om autostart. 

– Tippar man femman i varje autostart med kort distans vinner man mest i längden. Spår fem är bra för nästan alla hästar. Är du startsnabb från spår fem är det lätt att få ledningen och är man inte startsnabb får man ändå en bra position någonstans mitt i fältet. Spår sju och åtta är dåliga för nästan alla hästar om man inte är extremt startsnabb. Även spår tolv är dåligt för alla hästar. Det spelar ingen roll om det är en bra häst, du får en dålig position i loppet ändå, säger Jens Sjödén. 

I voltstart menar att han det mer eller mindre är tvärtom. 

– Där är spår fem ett av de sämsta spåren. Det gäller även spår fyra, säger han. 

Jonas Noreen: ”De spåren är bäst i voltstart” 

Experten Jonas Noreen är inne på samma linje som Jens Sjödén, och lyfter även fram de bästa spåren i voltstart. Nämligen ett och sex. 

– Spår ett och sex är bäst i voltstart. När det är bilstart, auto som det kallas, brukar man säga att spår mitt i banan är fördelaktigt, alltså fyra och fem. Höga nummer som sju, åtta, elva och tolv är ofta tufft att vinna ifrån. Man hamnar helt enkelt långt bak i fältet och i den jämna travsporten som råder är det sedan svårt att ta igen de meterna och komma in i matchen, säger Jonas Noreen. 

Eskil Hellberg: ”Då är spårlottning viktigast”

Rutinerade Eskil Hellberg menar att spårlottningen har ännu större betydelse under storloppssäsongen (senvår, sommar och tidig höst) när de bästa hästarna matchas flitigt. 

– Spår är viktigt, framför allt under ”den snabba årstiden”. Ledningen är extra värdefull och att sitta i den främre träffen är mer eller mindre ett måste. Hästarna från sämre lägen får svårt att komma in matchen när banorna är självspringande, säger Eskil Hellberg.