”Vi hoppas att det blir samma lok som V75”

ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth
Foto: ATG
Foto: PETER POWELL / BILDBYRÅN

Sveriges största streckspel på sport får en ny utmanare. 

Men kommer ATG:s nya ”Big 9” kunna utmana Stryktipset på allvar? 

– Vi tror att vi gjort vår hemläxa ordentligt, säger ATG:s vd Hasse Lord Skarplöth. 

Drygt två och ett halvt år efter att ATG börjat erbjuda spel på sport presenterar spelbolaget sin första stora poolspelsprodukt på sportspelsmarknaden. 

”Big 9” har premiär den 23 oktober och kommer precis som Svenska Spels populära Stryktipset vara ett ”1X2-spel” med spelstopp 16.00.  

Skillnaden: I stället för tretton matcher nöjer sig ATG med att ha nio matcher på sin kupong och utöver att tippa rätt resultat ska spelarna även lista ut om det blir över eller under 2,5 mål i varje match. I spelet kommer det även ingå ett ”wildcard” som används på en valfri match i omgången, som garanterar ett automatiskt rätt.

Varför har det dröjt över två år?

– Vi gav oss ut på sportspelsmarknaden 2019, utan att ha någon erfarenhet av det. Sedan har det gått ganska bra och vi är nu det näst största spelbolaget på fasta odds. Därför tyckte vi att det var ett bra läge nu. Det vi hoppas på det blir samma lok som V75 är för vårt hästspelsutbud, säger Hasse Lord Skarplöth, vd på ATG. 

”Vi är otroligt ödmjuka” 

”Big 9” kommer ha spelstopp 16.00 på lördagar, precis som Stryktipset, vad talar för att ni ska kunna konkurrera med en så populär produkt? 

– Att det är spelstopp 16 på lördagar beror på att det är då många matcher börjar. Det är förklaringen till att vi valt den tiden. Vi är otroligt ödmjuka i relation till Stryktipset. Vi har sett många försöka lansera sportspel och misslyckas. Men vi tror att vi gjort vår hemläxa ordentligt.

– Men vi tävlar mest med oss själva. Av alla kunder som spelar V75 på lördagar så spelar ungefär hälften av dem även på sportspel. Det är framför allt de vi riktar oss till. 

Det spelas oftast mycket matcher även på lördagskvällar och söndagar, är ni säkra på att 16.00 lördag är rätt tid? 

– Vi har funderat mycket, men det primära är att kunna ha nio riktigt bra matcher på kupongen. Vi vill kunna erbjuda de matcher som vi ser att våra kunder spelar mest på, och då var 16.00 ett enkelt val. 

”Kommer främst vara PL, Serie A och La Liga” 

Hur kom ni fram till att det skulle vara nio matcher?

– Vi vill kunna erbjuda något som ger miljonutdelning. Vi vill också kunna erbjuda nio riktigt bra matcher och det går ju att få ihop. Desto fler matcher det blir, desto mindre relevanta matcher måste man ha med. 

Syftar du bara på de europeiska toppligorna eller kommer det även vara aktuellt att ha med matcher från exempelvis allsvenskan? 

– Vår ambition är att ha ett spel varje lördag och då får vi anpassa oss till vad som är i gång. Men under högsäsong kommer det främst vara Premier League, La Liga, Serie A och kanske någon match från Bundesliga. Det vi vet att kunderna gillar att spela på. 

Traditionens makt är stor. Är det en anledning till att det tagit tid, att ni funderat på om det är värt det?

– Vi har inte funderat så mycket på det men vi ville etablera oss på sportspelsmarknaden först. Det tycker jag vi har gjort också. Men vi tror heller inte att det fungerar att komma ut med något halvdant direkt. Det måste vara en bra produkt som finns tillgänglig i alla kanaler. Den måste vara attraktiv från dag ett och därför har det tagit tid. 

Målgruppen: ATG:s travspelare 

Finns någon vinstgaranti om pottens storlek medan spelet är nytt?

– Nej, det gör det inte. Det är utbetalning på nio, åtta och sju rätt. Då har man chansen att vinna pengar. 

Är den primära målgruppen era travspelare? 

– Den primära målgruppen är våra hästspelande kunder. När vi dessutom vet att hälften av dem spelar på sport. Men vi vill naturligtvis ha nya kunder också.

Ser ni någon risk med att det kommer bli färre hästspelande kunder på lördagar nu? 

– Vi har den största respekt för allt som har med kannibalisering att göra. Men hälften av våra V75-kunder spelar redan sportpoolsspel. Så ambitionen är ju att få dem att spela på det här. 

Inte aktuellt med trav på kupongen

Har ni övervägt att ha med travmoment på kupongen? 

– Det har vi gjort. Men vi har landat i att vi tror att kunderna kommer uppskatta en renodlad fotbollsprodukt.

Finns det något omsättningsmål?

- Vi kommunicerar inga omsättningsmål. Det viktigaste är att kunderna testar produkten. Anledningen till att vi inte kommunicerar omsättningsmål är av konkurrensskäl.