Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Två hästar döda på färja till Sverige

Foto: Magnus Pettersson
Veijo Heiskanen Foto: Claes K rrstrand / KANAL 75

Två travhästar har dött på en färja mellan Finland och Sverige.

Minst en av dessa, Pine Crown Girl, ska ha varit på väg till den svenske tränaren Veijo Heiskanen.

– Hon var en väldigt värdefull ung märr. Det är en tung förlust, säger en av ägarna till den finska tidningen Iltalehti.

En stor tragedi har inträffat under en färjetur mellan Finland och Sverige.

Två travhästar var på väg till svensk träning, men ingen av dessa klarade sig med livet i behåll.

Pine Crown Girl var en av de två hästarna. Någon dödsorsak är ännu inte fastställd.

"Företaget är ansvariga för det här"

Den finska tidningen Iltalehti, som rapporterade först om det hela, har pratat med Pine Crown Girls ägare.

– Hon var en väldigt värdefull ung märr. Det är en tung förlust. Hon hade tävlingsvärde, men också avelsvärde efter karriären. Hästen var garanterat värd två miljoner kronor.

Personen menar att det är företaget, Tallink Silja, som ska ta på sig skulden.

– Företaget hade definitivt vetskap om att det var väldigt stormigt på havet. Det är de som är ansvariga för det här.

Svarar på kritiken

Marika Nöjdin, pressansvarig på Tallink Silja, svarar på kritiken för tidningen:

– Vi blev meddelade under morgonen att hästarna var i dåligt skick. Jag beklagar att det här hände. Vår personal är inga veterinärer. Kaptenen fick veterinärens kontaktinformation, men mer än så kunde vi inte göra, säger hon och fortsätter:

– Jag är ledsen att det här hände. Vår personal är inga veterinärer. Kaptenen fick veterinärens kontaktinformation, men mer än så kunde vi inte göra.

När såna här saker händer beror det oftast på syrebrist, men enligt travtränaren Jori Turja var ventilationen fungerande.

– Ventilationsfönstrena var öppna, men det verkar inte ha varit tillräckligt för den tunga stormen. De ska ha dött någon gång mellan halv fyra, då de kontrollerades, och halv tio på morgonen.