Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenska miljardären allt närmare lansering

Snart får ATG konkurrens på allvar.

I början av 2017 lanseras spelbolaget Legolas.

– Det är viktigt att lansera en produkt som känns travspel på riktigt, säger spelbolagets marknadschef Martin Bengtsson.

 

Ladda ned SportExpressens populära app här!

För ett par år sedan aviserade affärsmannen och travfanatikern Rune Andersson att han hade för avsikt att starta upp ett spelbolag med Malta som utgångspunkt med fokus på svenskt trav. Projektet har dragit ut på tiden, men nu är lanseringen nära. Spelbolaget som är döpt till Legolas – efter sagohästen som profilerade sig snabbt och blev en publikfavorit på 80-talet – planerar att slå upp portarna om ett par månader.

– Det börjar dra ihop sig. Vi har kommit ganska långt med produktutvecklingen och år mot en lansering första kvartalet under 2017, säger marknadschefen Martin Bengtsson som tidigare jobbat hos bland annat Svenska Spel och Betsson.

”Ingen stress”

För stunden finslipas spelformer inför lanseringen.

– Vi är just nu inne i en fas där vi håller på att provskjuta vissa saker skarpt, beroende på hur det går så får vi se när lansering sker.

– Men det är ingen stress. Det är viktigt för oss att lansera en produkt som känns ”travspel på riktigt”. Vi vill inte förhasta oss.

Kan du hinta om något ni kommer att erbjuda?

– Vi kommer att ha fullt fokus på travet. Bara för att vi ligger på Malta och har maltesisk licens är inte det synonymt med att vi blir en casino- eller lotterisajt. Vi vill lyfta fram tjusningen med sporten, det kan jag tycka har tappats bort lite.

– Vi kommer självklart ha poolspel.

Möjlighet att sälja av system

Vad jag förstår arbetas det bland annat med att lansera en produkt där man kan sälja av procent i sitt system mitt under en streckspelsomgång…?

– Jag kan inte kommentera exakta spelformer så ingående. Däremot kan jag säga att vi tittar på väldigt många olika produkter just nu. Vi provskjuter väldigt många delar. Vi ska inte fokusera jättehårt på att försöka uppfinna hjulet på nytt då det finns spelformer som är väldigt bra men kanske tyvärr kommer i skuggan mot lite mindre bra spel . Men själva produktutvecklingsfasen kring hästspel, där finns det mer att göra, det tror jag.

– Inom två-tre veckor kommer vi någon precisera mer om när vi lanserar.

Kan skapa ett ”eget” Kanal 75

ATG har ett dotterbolag i Kanal 75, är det något ni funderar kring? Det vill säga ett redaktionellt innehåll utöver spelobjekt?

– Ja, men absolut, det finns i tankarna. Innehållet kring sporten och spelet är jätteviktigt. Men där handlar det också om att ha rätt kvalité på det man gör. Beroende på vilka personer och samarbetspartners vi lyckas knyta till oss skapar vi ett bra innehåll kring det. En kvalitetsfråga. Det finns väldigt mkt travmedia i dag, så ska vi göra det så ska det verkligen tillföra någonting.

Under den senaste tiden har facktidningen drabbats av massflykt, uppgifter till SportExpressen gör gällande att personer kan komma att vandra från Travronden till Legolas content marketing-satsning.

”Vi vill ge mer tillbaka till sporten”

Hur stor kommer återbetalningen vara till travsporten?

– Jag kan inte svara på exakt hur mycket vi kommer att betala tillbaka till sporten. Vi vill ge mer tillbaka till sporten och vi vill ge mer tillbaka till sporten och spelarna än vad ATG gör i förhållande till omsättningen.

Förutom en extremt låg totoskatt till skillnad mot ATG antyder Bengtsson att det finns andra sätt att öka medlen till sporten.

– Vi bygger ingen svulstig apparat med 300 personer, det behövs inte år 2016 när man lanserar en spelsajt. Har man rätt människor, rätt teknik så kan man ha en snabbfotad, slimmad organisation som är extremt kunnig, säger han och avslutar:

– Under mina 16 år i spelbranschen är det här det mest spännande jag gjort.