Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Stort tittarfiasko under Elitloppet

Foto: LARS JAKOBSSON / TR Media
Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

Elitloppsfinalen 2020 blev en tittarmässig succé. 

Årets siffror? Betydligt dystrare. 

Mindre än hälften av fjolårets 838 000 personer såg finalsändningen på TV4.  

– Det är synnerligen oroväckande, säger Solvallas vd Jörgen Forsberg i Solvalla Podcast.

”Vi är inte oroliga över årets tittarsiffra för Elitloppet” skriver Rickard Segeborn, programchef på TV4 och Cmore, i ett sms till SportExpressen.  

Elitloppsfinalen är den i särklass största travhändelsen i Sverige under året. 

Finalen lockar i vanliga fall alltid storpublik till Solvalla – men även via tv-rutan – där TV4 (med systerkanaler) sänt finalen de 30 senaste åren. 

Men hur står det egentligen till med travintresset hos tv-publiken? 

SportExpressen har sammanställt siffrorna för samtliga finaler på 2000-talet – och trenden är oroväckande. 

384 000 personer såg Don Fanucci Zet och Örjan Kihlström passera mållinjen som etta i årets Elitloppsfinal. 

En siffra som är den näst lägsta på 2000-talet. Endast 2014 var sämre, men då krockade Timokos Elitloppsseger med en avgörande match mellan Sverige och Tjeckien i Hockey-VM som sändes i TV4. Elitloppsfinalen sändes således i systerkanalen TV12. 

Fjolårets siffra? 838 000. Den finalen sändes förvisso på bästa sändningstid (20.00 - 21.00 på TV4), men är alltså mer än dubbelt så hög som årets. 

”Hoppas det ringer alarmklockor” 

Även 2019, då Coronapandemin inte stoppade publiken från Solvalla och finalen sändes samma tid som i år, sågs finalen av 758 000. Alltså nästan dubbelt så många som 2021. 

Jörgen Forsberg, vd på Solvalla, gästade ”Solvalla podcast” i veckan – och uttryckte då sin oro över årets låga tittarsiffror. 

– Det är synnerligen oroväckande. Jag ska inte säga att jag fick en chock, men det fick jag nästan. Vi hade över 800 000 i fjol, då gick sändningen klockan åtta. Nu har vi ställt om på initiativ från Kanal 75 och ATG så att det inte skulle krocka med allt annat. Jag blir lite bekymrad över att vi inte har mer publik, säger Jörgen Forsberg i podden. 

– Det kommer säkert en analys från Kanal 75 och ATG som sitter på rättigheterna. Det är där ansvaret vilar. Vi kan inte göra mer än att ställa i ordning en fantastisk arena och Anders (Malmrot, sportchef, reds anm) presenterar bra hästar. De har haft ansvaret för intresserekryteringen. Jag hoppas att det ringer i samtliga alarmklockor i hästsportens hus. De borde onekligen fundera på varför. 

Kanal 75:s vd vill inte kommentera

Per Tellander, vd på Kanal 75, vill dock inte kommentera de sviktande siffrorna. I stället hänvisar han till TV4. 

”Det är TV4:s sak att kommentera sina program. Det ska inte produktionsbolagen göra”, skriver Tellander i ett sms till SportExpressen. 

Rickard Segeborn, programchef på TV4 och Cmore, svarar via sms: 

”Vi är inte oroliga över årets tittarsiffra för Elitloppet. Andelen tittare var faktiskt högre än de två senaste åren. En måttstock är hur stor andel av det totala tv-tittandet man har under programtiden. För programmet med Elitloppsfinalen så var den i år 25%, att jämföra med 23% både 2019 och 2020”, skriver Segeborn. 

Segeborn pekar på tid, väder och avsaknad av affischnamn i tävlingen som de största avledningarna till att betydligt färre såg årets Elitloppsfinal. 

”Det var färre människor framför tv-apparaterna jämfört med tidigare Elitlopp. Att det var få tittare hemma i tv-sofforna i år förklaras nog delvis av vädret. Jämför man specifikt med fjolåret på TV4 klockan 20 så påverkar nog även klockslaget och avsaknaden av konkurrens från övrig livesport när allt var nedstängt. Sen fanns det ju då också ett bredare intresse inför med sportsligt dragplåster. I år fanns inga direkta affischnamn i tävlingen, som gjorde att Elitloppet nådde ett bredare intresse”. 


Tittarsiffrorna under Elitloppet – från 2000 till nu

2000
Tittare: 543 000 tittare (73 minuter lång sändning).
Räckvidd: 790 000

Tittarandel: 54,8 %

2001 

Tittare: 557 000 (80 minuter lång sändning).

Räckvidd: 901 000 

Tittarandel: 55,9 % (högst tittarandel och snitt tid på 2000-talet)

2002

Tittare: 537 000 (87 minuter lång sändning)

Räckvidd: 887 000

Tittarandel: 54,5 %

2003

Tittare: 472 000 (84 minuter lång sändning)

Räckvidd: 739 000

Tittarandel: 51,3 % 

2004

Tittare: 403 000 (79 minuter lång sändning)

Räckvidd: 660.000 

Tittarandel: 54.6 %

2005

Tittare: 459 000 (86 minuter lång sändning)

Räckvidd: 740 000

Tittarandel: 49,0 % 

2006

Tittare: 406 000 (88 minuter lång sändning).

Räckvidd: 629 000

Tittarandel: 31,3% (Finalen i Innebandy-VM mellan Sverige och Finland sändes samtidigt)

2007

Tittare: 443 000 (90 minuter lång sändning).

Räckvidd: 764 000

Tittarandel: 40,7 % 

2008

Tittare: 279 000 (86 minuter lång sändning)

Räckvidd: 467 000

Tittarandel: 34,8% 

2009

Tittare: 299 000 (204 minuter lång sändning)

Räckvidd: 636 000

Tittarandel: 40,2% (första gången hela dagen sändes i tv)

2010

Tittare: 273 000 (266 minuter lång sändning)

Räckvidd: 800.000 i reach

Tittarandel: 26,3 %

2011

Tittare: 411 000 (264 minuter lång sändning)

Räckvidd: 1.047.000

Tittarandel: 34,3% (högst på 2000-talet)

2012

Tittare: 235 000 (265 minuter lång sändning)

Räckvidd: 855 000

Tittarandel: 28,2 %  

2013

Tittare: 324 000 (270 minuter lång sändning)

Räckvidd: 824 000

Tittarandel: 27,2 % 

2014

Tittare: 215 000 (62 minuter lång sändning)

Räckvidd: 379 000

Tittarandel: 32,5 % (Sändes i TV12. TV4 sände Sverige - Tjecken i Hockey-VM)

2015

Tittare: 343 000 (268 minuter lång sändning)

Räckvidd: 823 000

Tittarandel: 31,8% 

2016

Tittare: 312 000 (265 minuter lång sändning)

Räckvidd: 841 000

Tittarandel: 29,5% 

2017

Tittare: 271 000 (192 minuter lång sändning)

Räckvidd: 602.000

Tittarandel: 32,6 % 

2018

Tittare: 333 000 (59 minuter lång sändning)

Räckvidd: 635 000

Tittarandel: 30,9% 

2019

Tittare: 344 000 (98 minuter lång sändning).

Räckvidd: 758 000

Tittarandel: 23,4%

2020

Tittare: 512 000 (59 minuter lång sändning)

Räckvidd: 838 000

Tittarandel: 23,2% (Elitloppet kördes på kvällen utan publik)

2021

Tittare: 302 000 (22 minuter lång sändning).

Räckvidd: 384 000 

Tittarandel: 25,1 % 

Källa: MMS


Räckvidd är det antal TV-tittare som har sett ett specificerat minsta antal sammanhängande minuter under en tidsperiod, eller en viss procent av programtid. Vanligtvis används tre sammanhängande minuter för programräckvidd. (Källa MMS)


Tittarandel är den andel av den totala tittartiden som under en given tidsperiod tillfaller ett visst program eller kanal. Tittarandel uttrycks alltid som en procentsats. Oavsett hur många som totalt ser på tv blir summan av andelarna alltid 100 % eftersom man bara tar hänsyn till de som ser på tv just för tillfället. (Källa MMS)