Elitloppsfinalen är den i särklass största travhändelsen i Sverige under året.
Finalen lockar i vanliga fall alltid storpublik till Solvalla – men även via tv-rutan – där TV4 (med systerkanaler) sänt finalen de 30 senaste åren.
Men hur står det egentligen till med travintresset hos tv-publiken?
SportExpressen har sammanställt siffrorna för samtliga finaler på 2000-talet – och trenden är oroväckande.
384 000 personer såg Don Fanucci Zet och Örjan Kihlström passera mållinjen som etta i årets Elitloppsfinal.
En siffra som är den näst lägsta på 2000-talet. Endast 2014 var sämre, men då krockade Timokos Elitloppsseger med en avgörande match mellan Sverige och Tjeckien i Hockey-VM som sändes i TV4. Elitloppsfinalen sändes således i systerkanalen TV12.
Fjolårets siffra? 838 000. Den finalen sändes förvisso på bästa sändningstid (20.00 - 21.00 på TV4), men är alltså mer än dubbelt så hög som årets.
”Hoppas det ringer alarmklockor”
Även 2019, då Coronapandemin inte stoppade publiken från Solvalla och finalen sändes samma tid som i år, sågs finalen av 758 000. Alltså nästan dubbelt så många som 2021.
Jörgen Forsberg, vd på Solvalla, gästade ”Solvalla podcast” i veckan – och uttryckte då sin oro över årets låga tittarsiffror.
– Det är synnerligen oroväckande. Jag ska inte säga att jag fick en chock, men det fick jag nästan. Vi hade över 800 000 i fjol, då gick sändningen klockan åtta. Nu har vi ställt om på initiativ från Kanal 75 och ATG så att det inte skulle krocka med allt annat. Jag blir lite bekymrad över att vi inte har mer publik, säger Jörgen Forsberg i podden.
– Det kommer säkert en analys från Kanal 75 och ATG som sitter på rättigheterna. Det är där ansvaret vilar. Vi kan inte göra mer än att ställa i ordning en fantastisk arena och Anders (Malmrot, sportchef, reds anm) presenterar bra hästar. De har haft ansvaret för intresserekryteringen. Jag hoppas att det ringer i samtliga alarmklockor i hästsportens hus. De borde onekligen fundera på varför.
Kanal 75:s vd vill inte kommentera
Per Tellander, vd på Kanal 75, vill dock inte kommentera de sviktande siffrorna. I stället hänvisar han till TV4.
”Det är TV4:s sak att kommentera sina program. Det ska inte produktionsbolagen göra”, skriver Tellander i ett sms till SportExpressen.
Rickard Segeborn, programchef på TV4 och Cmore, svarar via sms:
”Vi är inte oroliga över årets tittarsiffra för Elitloppet. Andelen tittare var faktiskt högre än de två senaste åren. En måttstock är hur stor andel av det totala tv-tittandet man har under programtiden. För programmet med Elitloppsfinalen så var den i år 25%, att jämföra med 23% både 2019 och 2020”, skriver Segeborn.
Segeborn pekar på tid, väder och avsaknad av affischnamn i tävlingen som de största avledningarna till att betydligt färre såg årets Elitloppsfinal.
”Det var färre människor framför tv-apparaterna jämfört med tidigare Elitlopp. Att det var få tittare hemma i tv-sofforna i år förklaras nog delvis av vädret. Jämför man specifikt med fjolåret på TV4 klockan 20 så påverkar nog även klockslaget och avsaknaden av konkurrens från övrig livesport när allt var nedstängt. Sen fanns det ju då också ett bredare intresse inför med sportsligt dragplåster. I år fanns inga direkta affischnamn i tävlingen, som gjorde att Elitloppet nådde ett bredare intresse”.
Tittarsiffrorna under Elitloppet – från 2000 till nu
2000
Tittare: 543 000 tittare (73 minuter lång sändning).
Räckvidd: 790 000
Tittarandel: 54,8 %
2001
Tittare: 557 000 (80 minuter lång sändning).
Räckvidd: 901 000
Tittarandel: 55,9 % (högst tittarandel och snitt tid på 2000-talet)
2002
Tittare: 537 000 (87 minuter lång sändning)
Räckvidd: 887 000
Tittarandel: 54,5 %
2003
Tittare: 472 000 (84 minuter lång sändning)
Räckvidd: 739 000
Tittarandel: 51,3 %
2004
Tittare: 403 000 (79 minuter lång sändning)
Räckvidd: 660.000
Tittarandel: 54.6 %
2005
Tittare: 459 000 (86 minuter lång sändning)
Räckvidd: 740 000
Tittarandel: 49,0 %
2006
Tittare: 406 000 (88 minuter lång sändning).
Räckvidd: 629 000
Tittarandel: 31,3% (Finalen i Innebandy-VM mellan Sverige och Finland sändes samtidigt)
2007
Tittare: 443 000 (90 minuter lång sändning).
Räckvidd: 764 000
Tittarandel: 40,7 %
2008
Tittare: 279 000 (86 minuter lång sändning)
Räckvidd: 467 000
Tittarandel: 34,8%
2009
Tittare: 299 000 (204 minuter lång sändning)
Räckvidd: 636 000
Tittarandel: 40,2% (första gången hela dagen sändes i tv)
2010
Tittare: 273 000 (266 minuter lång sändning)
Räckvidd: 800.000 i reach
Tittarandel: 26,3 %
2011
Tittare: 411 000 (264 minuter lång sändning)
Räckvidd: 1.047.000
Tittarandel: 34,3% (högst på 2000-talet)
2012
Tittare: 235 000 (265 minuter lång sändning)
Räckvidd: 855 000
Tittarandel: 28,2 %
2013
Tittare: 324 000 (270 minuter lång sändning)
Räckvidd: 824 000
Tittarandel: 27,2 %
2014
Tittare: 215 000 (62 minuter lång sändning)
Räckvidd: 379 000
Tittarandel: 32,5 % (Sändes i TV12. TV4 sände Sverige - Tjecken i Hockey-VM)
2015
Tittare: 343 000 (268 minuter lång sändning)
Räckvidd: 823 000
Tittarandel: 31,8%
2016
Tittare: 312 000 (265 minuter lång sändning)
Räckvidd: 841 000
Tittarandel: 29,5%
2017
Tittare: 271 000 (192 minuter lång sändning)
Räckvidd: 602.000
Tittarandel: 32,6 %
2018
Tittare: 333 000 (59 minuter lång sändning)
Räckvidd: 635 000
Tittarandel: 30,9%
2019
Tittare: 344 000 (98 minuter lång sändning).
Räckvidd: 758 000
Tittarandel: 23,4%
2020
Tittare: 512 000 (59 minuter lång sändning)
Räckvidd: 838 000
Tittarandel: 23,2% (Elitloppet kördes på kvällen utan publik)
2021
Tittare: 302 000 (22 minuter lång sändning).
Räckvidd: 384 000
Tittarandel: 25,1 %
Källa: MMS
Räckvidd är det antal TV-tittare som har sett ett specificerat minsta antal sammanhängande minuter under en tidsperiod, eller en viss procent av programtid. Vanligtvis används tre sammanhängande minuter för programräckvidd. (Källa MMS)
Tittarandel är den andel av den totala tittartiden som under en given tidsperiod tillfaller ett visst program eller kanal. Tittarandel uttrycks alltid som en procentsats. Oavsett hur många som totalt ser på tv blir summan av andelarna alltid 100 % eftersom man bara tar hänsyn till de som ser på tv just för tillfället. (Källa MMS)