Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Största frågan är ännu obesvarad

Foto: JESPER ZERMAN / BILDBYRÅN

Travsporten skakar fortfarande efter årets bomb.

En sak är dock säker. Jag tror inte att mänskliga faktorn blir mindre av fler kockar på ST.

Alla blev förlorare. Det är den korta sammanfattningen av när Svensk Travsport redovisade resultatet av Propulsion-utredningen.

Historien som utan tvekan är årets bomb.

För hade någon sagt det här dagen efter årets elitlopp hade jag trott att personen blivit spritt språngande galen.

Till och med mer osannolikt än den Coronasituation som plågat oss i snart ett år, även om inte den heller var lätt att förutspå.

Fallet Propulsion är naturligtvis en hemsk historia.

Inget snack om den saken.

Nervsnittning hör inte hemma i vår svenska sport. Därför är det totalförbud.

Men det som gör det otäckt är att behandlingen är fullt normal i USA.

Åtminstone ett tag till, ryktet säger snittning kommer att förbjudas nästa år.

Men jag kan inte förstå varför ST och dess vd Maria Croon dömer sin egen organisation så hårt och hänsynslöst. Vad som har hänt här är uppenbart.

Det som brukar kallas den mänskliga faktorn.

En person har gjort bort sig. Men det handlar med alla säkerhet om all världens otur. Nu får hela personalen på förbundet ta skopan.

Men jag har svårt att tro det kommer bli mer säkert bara för att det anställs tre nya administratörer på förbundet.

Dessutom ska allt folk som anställs centralt finansieras, och som alltid landar det på sporten.

Jämför bara hur kostnaderna utvecklats i förhållande till prispengarna de sista 20 åren så förstår ni att det är de aktiva som har det tufft.

En fråga alla undrar över är dock ännu obesvarad.

Hur det kunde gå fem år innan skandalen upptäcktes?

I en podcast efter Propulsiondomen påstod en journalist att fler USA-importer tävlar nervsnittade i Sverige.

Det låter ju inte klokt. Dessutom mycket märklig journalistik i det påståendet.

Tala om vilka i fall ni vet!

Som tränare har vi alla ett superansvar för våra hästar. Det gäller även Daniel Redén.

Men Propulsion är ett unikt fall.

Därför både hoppas och tror jag att ansvarsnämnden inte dömer några stora böter när hans skuld ska prövas.

Förbundet har ju redan tagit på sig det inträffade.

Jag är imponerad av fransmännen som lyckats vrida starttiderna så att de aktiva både kan åka till och komma hem från tävlingarna i vettig tid.

Tydligen har de insett att det är bra för spelomsättningen när loppen går mellan 16-17. Det borde vi i Sverige ta efter.

Lunchtävlingarna är katastrof.

Veckans V75-vinnare. Jag tror Pekka Korpis häst är klar i fyraåriga stonas BC-final. Hästen som ägs av ett hockeylag efter ett kul grepp av finnarna.

Efteråt ska Mascate Match säljas. Och med 29 segrar och åtta miljoner på kontot borde den ha alla förutsättningar för att bli riktigt dyr.

Sådana grepp skulle även vi behöva. Här hemma är vi ju alldeles för tråkiga.

Vi klarar inte ens av att skriva ut en vettig proposition, exempelvis handikapp.

Något som skulle behövas med alla jackpots till höger och vänster.

Även vår Big Top Lindy är såld inför söndagens start – till hästägare hos kusken i loppet.

Tror André Eklundh kommer få riktigt roligt med honom nästa år.

Vi fortsätter sälja av våra topphästar. Det är bara att ringa.

Marcus Melanders Gimpanzee blev historisk i helgen efter tredje raka segern i Breeders’ Crown.

Det kan bli Elitloppet 2021 för Apan trots att stora pengar väntar i aveln. Men ägarna Anders Ström och Lennart Ågren kan inte mer än äta sig mätta.

Mindre roligt besked för elitloppsgeneral Malmrot att Nancy Takters supersto Manchego inte fortsätter tävla nästa år.