Stjärnornas advokat rasar mot förbundet

Robert Karlsson, sportchef för Svensk Travsport.
Foto: LARS JAKOBSSON / TR Media
Rikard N Skoglund är en av kuskarna som tagit juridisk hjälp.
Foto: LARS JAKOBSSON / TR Media
Ulf Ohlsson tillhör de tio kuskarna som anlitat Fischbein.
Foto: Malin Albinsson / TR Media

Den svenska kuskeliten har tagit till juridisk hjälp efter ST:s regeländring kring att köra på dubbla tävlingsbanor under samma dag. 

Nu går kuskarnas advokat Michael Fischbein till hårt angrepp mot förbundet – och förbundets sportchef Robert Karlsson – sedan förhandlingarna strandat.

– Min bedömning är att det bara handlar om prestige och det handlar om prestige hos Robert Karlsson, säger Fischbein.

– Jag vill bestämt dementera att det skulle handla om prestige, svarar Karlsson.

Den 1 mars i år införde Svensk Travsport en ny regel:

Kuskar och ryttare fick inte längre tävla på två olika tävlingsbanor under en och samma dag om avståndet översteg 22 mil.

Något som fick delar av den svenska kuskeliten att rasa –däribland Ulf Ohlsson och Rikard N Skoglund som tog till juridisk hjälp för att utreda den nya regeln.

– Vi har känt av läget, vi har pratat med tre olika och de tycker att det verkligen låter märkligt och att det skulle vara positivt till vår sida om man säger så. Alla de tre, oberoende av varandra, de tror inte att man kan göra så här. De (ST) ger oss i stort sett näringsförbud, sade Ohlsson då.

Dialogen har nu pågått mellan parterna under en tid, men enligt Expressens uppgifter har förhandlingarna nu strandat.

Sågar ST: ”Handlar om prestige”

Uppgifterna bekräftas av kuskarnas juridiska ombud Michael Fischbein som nu går till hård attack mot Svensk Travsport.

– Tio av de största kuskarna har anlitat mig i det här ärendet angående den här regeln, där jag nu under ett par månaders tid fört förhandlingar med Svensk Travsport angående att vi tycker att den här regeln är helt oacceptabel och omedelbart ska tas bort. 

Diskussioner har förts mellan Svensk Travsport och ett par jurister men nu har de avtagit.

– Det är på grund av att Svenskt Travsport backat och inte är villig att släppa på det här. Min bedömning är att det bara handlar om prestige och det handlar om prestige hos Robert Karlsson (Svensk Travsports sportchef reds anm), säger Fischbein.

– Han har sagt att han förstår mina klienter men att regeln är ny och måste utvärderas inom sinom tid. Så uttryckte han sig till mig i ett sms i går. Vi kan inte hålla på att vänta. Jag tror att de funderar på om det här var så klokt och bra eftersom det finns sånt missnöje.

”Handlar bara om en enda anledning”

Enligt Michael Fischbein finns det många missnöjda intressenter bland tränare och hästägare som inte kan anlita kuskarna de önskar, om de stoppas av reseregeln.

– Det handlar bara om en enda anledning till den här regeln. Det är att man är rädd för en debatt om en kusk skulle köra för fort eller orsaka en bilolycka, det handlar om att hålla ryggen fri. Jag anser inte att det är Svensk Travsports borde ansvara för trafiksäkerheten i Sverige, det finns andra myndigheter som polisen som är bättre lämpade till det.

Finns det någon rättslig grund för att ST inte får göra så här?

– Det finns arbetslagar och konkurrenslagar. Jag tycker att det här är rättsvidrigt. Inte inom något annat område skulle man kunna införa sådana här begränsningar. Det här beror bara på att det är deras eget förbund. Men det strider helt klart mot lag och rättspraxis att agera på det här sättet. Det är inte okej. Det strider mot fri konkurrens och företagsamhet.

Slår tillbaka: ”Handlar inte om prestige” 

Robert Karlsson, sportchef på Svensk Travsport, kan delvis bekräfta att förhandlingarna har strandat – men menar att det beror på att kuskarna med ombud inte varit beredda på att kompromissa. 

– Grundförslaget som diskuterades var att tävla på en bana per dag. Sedan bearbetades det och vi kom fram till att det var för tufft så då tittade vi på statistiken, det vill säga; hur kör man i dag? Då såg vi att den vanligaste dubbelkörningen var Solvalla och Romme på fredagar. Vi tyckte att den borde vara möjlig att lösa. Då satte vi 20 mil, sedan såg vi att det var 201 kilometer så då blev det konstigt så vi satte 22 mil i stället. Så för att inte försvåra i onödan för kuskarna gjorde vi att de flesta närliggande kombinationerna skulle fungera. 

– Vi har haft en process med Fischbein och har haft ett bra resonemang. Vi har kommit med förslag till korrigeringar, men tyvärr har vi inte kommit fram till någon bra lösning. Det enda de har gått med på är att ta bort regeln helt. Det blir konstigt att införa en regel och sen ta bort den helt. 

Michael Fischbein hävdar bland annat att det handlar om prestige hos dig och förbundet Svensk Travsport. 

– Jag vill bestämt dementera att det skulle handla om prestige. Vi har infört regeln för att vi tror att den är bra för svensk travsport. Regeln måste få löpa på ett tag för att vi ska se vilka konsekvenser den kan tänkas få, både i positiv och negativ bemärkelse. Vi har tittat på tänkbara justeringar men har inte varit beredda på att ta bort regeln helt. Men det är absolut ingen prestige. Ska jag vara helt ärlig är det här inte någon fråga som varit högt upp på dagordningen. Sedan finns det några enstaka individer som anser sig vara drabbade, det förstår jag. Men i det stora hela upplever jag inte att det här är någon stor problematik. 

Kan det bli aktuellt att ta bort regeln framöver? 

– Absolut, det finns ingen prestige i det. Det pratas i dag om en förändring av Solvallas schema. Bland annat om fredagstravet ska vara kvar. Nu är inget bestämt där, men skulle inte det finnas kvar nästa år kommer bekymret vara mycket mindre. Men det finns inget som säger att det här är ristat i sten. Om vi upptäcker att vi fattat ett dåligt beslut kommer vi ändra det. Men nu måste det få löpa på först. 

Kuskarna som anlitat Fischbein

Rikard N Skoglund
Ulf Ohlsson
Magnus A Djuse
Mats E Djuse
Dwight Pieters
Jan-Olov Persson
Per Nordström
Oskar Kylin-Blom
Tomas Pettersson
Mika Forss