Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Riksdomaren om stenhårda kritiken

Förbundets domarbas, Johnny StafFoto: Maria Holmén / TR Bild / Travronden
Foto: ATG Live

Gandalf Jaam tilldömdes segern i V75-1 i lördags. 

Beslutet har i efterhand kallats en skandal då det vinnande ekipaget kört utanför bangränsen från sista sväng – och över upploppet. 

– Jag lovar att om vi gjort ett praktfel så hade jag lagt mig platt och tagit på mig allt. Men vi har stöd för det här i reglementet, säger riksdomare Johan Petterson.  

Gandalf Jaam vann den inledande avdelningen på V75 tillsammans med sin tränare och kusk Jonas Moberg. Men det tog flera minuter innan ekipaget utropades som vinnare. Hästen travade nämligen ett par hundra meter, från sista kurvan, utanför bangräsen innan segern bärgades med en knapp marginal före Digital Literacy. 

Riksdomaren Johan Petterson menade då att det med säkerhet inte gick att säga att Gandalf Jaam vann fördel av situationen. Därför fick ekipaget behålla segern. 

En bedömning han vidhåller även i dag.

– Jag är trygg i vårt beslut. Vi har gjort rätt enligt reglementet med tanke på den bedömningen vi har gjort. Det är skillnad om vi hade gjort ett fel. Jag lovar att om vi gjort ett praktfel så hade jag lagt mig platt och tagit på mig allt. Men vi har stöd för det i reglementet, säger Johan Petterson och fortsätter: 

– Vi har gjort rätt i mina ögon. Sen har många åsikter om själva bedömningen och det får man ha. 

Frågan om ekipaget vunnit fördel 

Svensk Travsports domarbas Jonny Staf kommenterar nu händelsen som av många kallats för en skandal. 

– Jag skulle vilja dela upp det i två delar. Många som är missnöjda är egentligen missnöjda med det regelverk vi har. Den bygger på att måldomarnämnden på banan ska göra en bedömning om de tycker att ekipaget vinner fördel av regelbrottet eller inte. 

– Han döms för regelbrottet att han har kört utanför bangränsen men om man sen ska utgå ifrån att han ska få behålla sin plats i mål – då är det en annan bedömning. Man kan begå regelbrott och ändå behålla sin placering. Det gäller med andra saker också. Det är två skilda saker egentligen, sen förstår jag att man diskuterar det samtidigt förstås. De som tycker att man ska diska när man kör utanför bangränsen har jag all respekt för, men det regelverket har vi inte. 

”Då ställs det andra frågor” 

Många har bland annat hävdat i sin kritik att reglementet inte håller. Jonny Staf menar att de kommer att titta närmare på det men att det finns mycket att ta hänsyn till. 

– När en sak får stor uppmärksamhet så får de det hos oss också. Det kan vara så att vi har anledning att se över regelverket och förtydliga det för domarna att kunna utföra sitt arbete utan att behöva tolka det för mycket. 

– Säger man att man alltid diskar om man kör utanför bangränsen så ställer det andra frågor också, jag tror inte att de som är kritiska egentligen vill ha det heller. Det innebär att om du kör på två pinnar i första sväng så ska du bort då också. Det finns två delar, det är inte svart eller vitt.