Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Spelbolagets svar – efter hårda kritiken

ATG:s digitala chef Mikael KudrénFoto: Jeannie Karlsson / Trav & Galoppronden

ATG:s nya andelssajt möttes av hård kritik efter onsdagens V86-omgång. 

Nu svarar spelbolaget på kritiken. 

– En sajt av den här typen blir aldrig färdig utan utvecklas ständigt och vid någon tidpunkt måste man lansera den, svarar ATG:s digitala chef Mikael Kudrén i ett mejl. 

ATG:s populära Tillsammans-sajt är ett minne blott och har ersatts med en ny sajt för butiksandelar. 

Onsdagens V86-omgång var den första där kunderna enbart hänvisades till den nya sajten – och kritiken lät inte vänta på sig. 

Lagchattarna fylldes av kritiska kommentarer från kunder som menade att den nya sajten var svårnavigerad, långsam och att flera funktioner saknades jämfört med den gamla sajten. 

”Varför ta bort den gamla versionen, som var lätt att navigera och kommunicera på, när den nya inte är klar? Sanslöst uselt och korkat Kritiken lät heller inte vänta på sig. Lagchattarna fullständigt svämmades över av ilskna kommentarer från arga andelsköpare”, skrev SportExpressens krönikör Jonas Noreen i sin krönika under onsdagen.  

”Då får vi helt andra möjligheter”

Hur kommer det sig att ni bytte från ATG Tillsammans till Butiksandelar på atg.se? 

– När vi lanserade butiksandelarna fanns stora fördelar med att kunna utnyttja den hantering av andelsspel som vi hade byggt upp för de privata tillsammanslagen, och det var då naturligt med en delad plattform. Utvecklingsbehoven för privata tillsammanslag och butikernas andelar har dock med tiden blivit väldigt olika, och vi tror att en delning kommer att göra båda tjänsterna bättre i slutändan, svarar ATG:s digitala chef Mikael Kudrén i ett mejl. 

– För privatlagen efterfrågas framför allt sociala funktioner som stärker spelupplevelsen, medan önskemålen för butiksandelarna kretsar kring fler spelvarumärken och smidigare administrationsverktyg för butikerna. När butiksandelarna nu flyttar till ATG.se får vi helt andra möjligheter att snabbt kunna inkludera fler spelvarumärken, eftersom startlistor, kuponger, resultat, kvitton och så vidare redan finns där.

Svarar på kritiken: ”Det är så klart tråkigt” 

Hur ser ni på kritiken mot den nya sajten? Många menar att den är krånglig och att flera funktioner som funnits tidigare saknas? 

– Det är så klart tråkigt om våra kunder tycker att det är krångligt att köpa andelar, men vi hoppas och tror att det till viss del handlar om en omställningsperiod.  

Borde ni inte ha väntat med att presentera den nya sajten innan allt var klart? 

– En sajt av den här typen blir aldrig färdig utan utvecklas ständigt och vid någon tidpunkt måste man lansera den. Vi har haft den nya sidan i gång med GS75-andelar sedan i mars, och ett antal förbättringar har gjorts sedan dess. Dessutom har många butiker efterfrågat den nya möjligheten att sälja samma andelsspel både i fysisk butik och online, och den lanseringen var beroende av den nya plattformen.

Mikael Kudrén fortsätter: 

– Vi har ett utvecklingsteam, i stort sett samma personer som utvecklat Tillsammanssajten,  som enbart fokuserar på butiksandelar. Tjänsten kommer att förbättras löpande och det är ett arbete som sker i nära dialog med både butikerna och andelsköpare