Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Reklamfilmen hyllas: "Episk film – gåshud"

ATG:s allra mest initierade kunder har inte applåderat tidigare reklamfilmer – tills nu.

Sweden Major Races 2016 som vänder sig till internationella kunder börjar få stor spridning även inom landet och hyllas.

– Den är inte producerad för den svenska marknaden men det är ju kul att folk gillar den, svarar Lars Nemeth, chef för ATG International.

Trots att ATG:s reklamponny Vinnie har blivit prisad är inte den redan befintliga kundkretsen lika imponerade.

Men när den internationella reklamfilmen dök upp bland de initierade travmänniskorna delades den snabbt och gick från 500 visningar till över 38 000 visningar på Youtube – på mindre än ett dygn.

”Episk film av ATG! Gåshudsvarning” skriver kusken Marc Elias som får medhåll av travskoleinstruktören Mia Nilsson: "Satan vad läcker”.

”Stärka svenska sporten”

– Tanken med kampanjen ”Major Races” är att stärka den svenska sporten utanför Sverige och därmed ATG:s internationella affär genom att paketera några av våra bästa och mest kända lopp under ett gemensamt namn, förklarar Lars Nemeth.

I svenska reklamfilmen är det inte samma fokus på sporten, är det en annan strategi internationellt?

– Filmen går ut till våra internationella partners och deras kunder har inte samma kunskaper om den svenska hästsporten som svenska spelare och har heller inte samma relation till ATG eller våra spelformer. Vi har försökt betona det som är unikt för svensk hästsport och använder oss av några av de mest kända svenska loppen för att väcka intresse för den svenska sporten i sin helhet.

”Kul att folk gillar den”

Varför har den inte promotats mer i Sverige? Nu när folk börjar få upp ögonen för filmen är det bara positiva röster som hörs.

– Den har inte producerats för den svenska marknaden, men det är ju kul att folk gillar den.

Det är produktionsbolaget Phosworks som ligger bakom filmen, samma produktionsbolag är också hjärnan bakom ATG:s internationella sajt, swedishhorseracing.com.

– Det kommer att släppas en unik film för varje lopp i Major Races.

”Hålla oss till nuvarande strategi”

Det finns i nuläget inga planer på för ATG:s svenska reklamsatsning att inspireras av den internationella.

– När vi kör film i Sverige har vi en betydligt bredare spelmålgrupp. Syftet är att stärka ATG:s eller spelvarumärkets position, samt driva spel och större pooler, ofta under en specifik period. Såväl syfte som målgrupp är alltså olika Sverige kontra internationellt. Därför blir även filmerna det. I Sverige kommer vi att hålla oss till nuvarande strategi, eftersom resultaten mer än väl når högt ställda mål, förklarar Sten Andersen, marknadschef på ATG.