Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Nya maskinerna skapade kaos: ”Vi hade problem”

Kaj Närhinen, sportchef på Rommetravet Foto: TR Media/KANAL 75
Katarina Widman, försäljningschef på ATG Foto: Kanal 75

I och med den nya spellagen måste alla spelare vara registrerade. 

Det ställde till problem när Romme anordnade V75. 

– Det blev köer och tyvärr så fick ju inte alla spela, kunde sportchefen Kaj Närhinen konstatera. 

– Det är tråkigt. Om kunden inte hunnit spela är det inte bra för någon, säger ATG:s försäljningschef Katarina Widman. 

För att kunna spela på hästar måste du numera som spelare vara registrerad.

Det här ställde till det för publiken som tagit sig till Romme travbana på påskdagen för att spela på V75 via ATG. 

Banorna har blivit utrustade med nya spelmaskiner, men Dalatravets sportchef Kaj Närhinen menar att resurserna inte räcker till: 

– På Romme har vi sex egna maskiner, innan hade vi 10-15 stycken. Men nu fick vi också tio stycken extra inför V75, så vi hade 16. Men det blev köer och tyvärr så fick ju inte alla spela, säger han. 

Sportchefen: ”Vi hade absolut problem igår” 

Närhinen förklarar att den nya proceduren är tidskrävande. 

– Grundorsaken är att de här nya maskinerna går långsammare att spela med. De gamla maskinerna var mycket snabbare i att knappa in spelet. Nu är det flera steg innan man kan knappa in spelet, först måste du vara registrerad som kund, visa din legitimation och sen ska den scannas in. Hela processen går ju långsamt. 

För många spelare betyder det här att man får tänka om, menar sportchefen. 

– Vissa kunder har som vana att man kan kolla på provstarterna och sedan gå upp till luckan för att spela när det två minturer kvar till start. Så kan man inte göra nu, tyvärr. 

Han fortsätter: 

– Men jag förstår de spelarna som vill spela så, det är en gammal vana och man vill ju se hästarna gärna innan man spelar. Vi hade absolut problem i går, alla fick säkert inte spela. 

”Det går långsamt ändå”

Enligt Närhinen så var ATG på plats för att registrera nya kunder och extrapersonal var även insatt för att uppmana kunder att förbereda legitimation och spelkuponger. 

– Men trots allt, så när de har registrerat sig så går det ju ändå långsamt i maskinerna, konstaterar han och forsätter: 

– Sen skulle jag vilja lägga till att vi har ju två banor här, Romme och Rättvik inom samma organisation. Sedan i december när vi fick reda på det här har vi försökt driva frågan om att vi ska kunna flytta maskinerna mellan banorna så att vi kan anpassa efter belastning. 

– På midsommar när det är trav på Rättvik så har vi till exempel storpublik. Men det verkar gå väldigt trögt och om vi har förstått det rätt så går det inte att flytta maskiner mellan banorna. 

”Felet ligger inte hos banorna”

Kaj Närhinen tycker att det är beklagligt att man på banan inte lyckas erbjuda en helhetsupplevelse med de nya förutsättningarna: 

– Felet ligger ju inte hos oss på banorna men det är ju oss som de kommer till.

– Jag fick förklara för kunderna och då förstod de lite bättre, att de riktade kritiken åt fel håll. Men man har ju inte möjlighet att prata med alla som inte fick spela. 

Förutom att det underlättar om man som spelare förberett sig, så menar Närhinen att det är en sak som gäller: 

– Men flera totomaskiner är nästan den enda lösningen. Men det är klart att om allt går smärtfritt så går det lite smidigare. 

– Maskinerna är väl säkert dyra också men det är tråkigt att vi inte kan erbjuda kunden en positiv helhetsupplevelse. Många gånger är det ju bara någon spelare som för skojs skull vill spela en vinnare. Det är viktigt att kunna spela, det är tråkigt att vi inte kan göra bättre på det. 

ATG svarar: ”Inte alls bra om de inte hinner spela”  

Katarina Widman är försäljningschef på ATG, hon beklagar att vissa kunder inte hunnit lämna in sitt spel. 

– Det är tråkigt. Om kunden inte hunnit spela är det inte bra för någon. Framför allt inte för kunden, eftersom det påverkar deras upplevelse. Samtidigt jobbar vi som tusan med att uppmuntra alla att spela digitalt. Det är både snabbare och enklare. Sedan ska man också vara medveten om att vi beräknat hur många terminaler vi ska ha på respektive bana. Det är då baserat på vilka tävlingar det är, hur publiksiffran ser ut, samt genomsnittligt banspel, säger Katarina Widman.  

Vidare menar hon att spelstrul på landets travbanor inte är ett generellt problem. 

– Är det en större tävling, som V86 och V75, så har vi fler terminaler. Överlag skulle jag säga att det fungerat bra, bortsett från några tillfällen där köerna blivit för långa och besökarna inte hunnit spela. Det är inte alls bra, det håller jag med om, säger hon och fortsätter: 

– Nu när vi ska investera inför framtiden tror vi dock inte att fler banterminaler är den bästa framtidslösningen, utan vi vill uppmuntra och driva till det digitala spelet. Då ska man också poängtera att det är smidigare och säkrare nu när vi har inloggning via bank-id. 

”Vi har en minutiös plan” 

Ser ni till att beredskapen är extra stor inför storloppshelger?

– Ja, det gör vi. Nu har vi en minutiös plan inför varje tävling. Vissa terminaler är ju fasta installationer, men sedan tillför vi också extra terminaler. Vi kommer dessutom vara där och informera. 

Hur mycket skulle det kosta att investera i nya spelautomater? 

– Vi har inga sådana planer just nu. Därför kan jag heller inte svara på det.