Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Joakim, 32, rasar efter stora strulet

Joakim Kelemen, spelare och spelläggaransvarig.
Foto: Maria Holmén / TR Media

18 miljoner i potten. Då kraschade ATG:s sajt. 

Nu rasar spelarna mot spelbolaget. 

– Man är så förbannad att det inte finns ord, säger spelaren Joakim Kelemen. 

Det vankades fina travtävlingar när Solvalla och Bergsåker tillsammans arrangerade V86. 

Men den här gången hamnade det sportsliga i skymundan. 

I stället riktades stor ilska mot spelbolaget ATG, vars sajt drabbades av stora tekniska problem en kvart innan spelstopp. 

Ett problem som den här gången slog hårt mot ATG-ombuden som lämnar in sina andelsspel via ”butiksandelar”. 

”Vi hade en driftstörning 15 minuter före spelstopp för V86 som drabbade inlämningen av butiksandelar. Vi felsöker för fullt och kan inte i nuläget därför inte säga exakt vad som inträffat. Övriga spelmetoder fungerade utan problem”, skrev Johan Korssell, Head of B2B Sales på ATG, i ett mailsvar till facktidningen Travronden under onsdagskvällen. 

”Det värsta är att man tappar kunder” 

Joakim Kelemen, 32, som är spelare och spelläggaransvarig på ett ombud i Sverige, var en av de som drabbades av teknikstrulet. 

– Det funkar inte. Ska de bedriva en spelverksamhet får de ha grejer som fungerar. Vi hade många andelar som inte gick att lämna in, säger Joakim Kelemen. 

Hur många? 

– Vi kunde bara lägga ett fåtal. 

Vad har du fått för reaktioner från kunderna? 

– De är förbannade. 

Hur hårt slag är det rent ekonomiskt? 

– Det är klart att det är ett ekonomiskt slag. Men det handlar inte bara om ekonomi. Det handlar också om kundernas tillit. Som köper andelar för att de litar på att vi ska lägga spelen. Det är värst. Man tappar kunder. ATG går ju heller inte ut med någon information som de skickar till kunderna, de skriver bara att beklagar. Man är så förbannad att det inte finns ord. 

– De tjänar miljoner på oss som lägger spel, men har inte en hemsida som klarar av trycket. De kan gå ut och snacka hur mycket som helst om att det är jackpot, deras hemsida klarar det inte. 

”Folk blir ju vansinniga” 

Vidare berättar Joakim att han tror att en bojkott är enda lösningen för att få spelbolaget att lyssna på ombuden. 

– Så de vaknar på riktigt och förstår att det är allvar, säger han. 

Tror du det kan bli aktuellt? 

– Jag tror det är det enda man kan göra för att ATG ska vakna. Gör man det en lördag tappar ATG mycket pengar. Då förstår de att det är allvar. 

– De lovar varje gång att det ska bli bättre. Man får bara höra att de beklagar. Det är lätt att säga. För oss som har ombud handlar det om att bygga tillit till kunderna. Folk blir ju vansinniga. Man lägger ner flera timmar om dagen och sedan går det inte att lägga sitt spel. Vi får ingen kompensation för det heller. Hade de haft lite pondus kunde de gett oss en viss procent, det finns ju pengar. Man blir trött på det.