Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

”Inget självändamål att jag ska synas”

Foto: LJ

Hasse Lord Skarplöth har varit vd för ATG i knappt åtta år nu. 

Åren har innehållit allt från teknikstrul, debatt om starttider till omregleringen av spelmarknaden – och 2020 blev ett succéår för spelbolaget. 

– Vi befinner oss på en helt annan nivå mot vad vi gjorde för ett år sedan, säger han. 

Det var i januari 2013 som Hasse Lord Skarplöth tillträdde som vd för ATG efter att ha varit vd för Viasat AB med ett nordiskt ansvar. Sedan dag ett har hans stora mål varit att, enligt honom själv, göra kommersiell skillnad för ATG och ägarna Svensk Travsport och Svensk Galopp. Det är inte alltid en enkel balansgång att hålla samtliga intressenter nöjda, särskilt med Lord Skarplöths filosofi som handlar om att vara attraktiv i framtiden och att våga förnya sig. 

Men 2020 blev onekligen ett år då flera års arbete sattes på prov när travsporten hamnade i rampljuset när resten av sportvärlden släcktes ned i våras. 

– Den största möjligheten och utmaningen nu, skulle jag säga, är att lyckas behålla alla de kunder som vi har fått in under 2020. Det är lite för tidigt att ropa ”hej” men så här långt verkar kunderna hänga med oss. Det är bara att titta på omsättningarna på våra stora varumärken som V75, V86, Grand Slam 75 och V64. Vi befinner oss på en helt annan nivå mot vad vi gjorde för ett år sedan. Samtidigt får vi inte slå oss till ro, vi måste fortsatt vara väldigt ödmjuka för konkurrensen är stenhård, säger Hasse Lord Skarplöth. 

Inte förberedd på engagemanget 

Hasse Lord Skarplöths travintresse väcktes till liv på Solvallas publikplats, men efter några år av mycket jobb och familjbildande, så kom han en bit från sporten. Men när han stod inför uppdraget att jobba med spelbolaget ATG tvekade han inte. 

Intresset för travsporten väcktes till liv på Solvallas publikplats 

– Jag gillar siffror och statistik och det i kombination med ett gäng dundrande hästar över ett upplopp, det tycker jag är svårslaget.

Hur ser du på tiden hittills som vd? 

– Det har varit roligt och det har onekligen hänt mycket sedan jag började 2013. Jag tycker att det har varit otroligt roligt att vara med och att försöka skapa ett ATG 2.0 och att få göra det på en marknad som förändras i grunden i och med hela omregleringen. Vi hade så klart våra tankar om hur det skulle gå. När man gjort som ATG och klivit ut på en otrampad stig kan man omöjligen veta exakt vart den leder. Det är lite kittlande. 

– Sen finns det saker som överraskat också. Jag förstod nog att engagemanget från kunderna skulle vara stort, men att det skulle vara så här stort och starkt, det har överträffat mina förväntningar. Jag brukar säga att vi har Sveriges mest engagerade kunder. Det är otroligt roligt att få jobba i ett sånt bolag. 

”Gör allt för att minimera risken” 

Han trycker hårt på stoltheten i att ATG är ett unikt spelbolag där allt överskott går tillbaka till trav och galoppsporten. Och i december valde man att stämma Svenska Spel för användandet av just ”Trav & Galopp” i sin marknadsföring. 

– ATG har inget emot konkurrens. ATG tycker att konkurrens är bra, men de regler och rättigheter som finns ska respekteras. Att skydda våra varumärken är vår skyldighet gentemot våra ägare, Svensk Travsport och Svensk Galopp, och alla tiotusentals i landet som har hästsporten som sin näring. ATG är det enda spelbolaget som bidrar till hästsportens välmående, så det här handlar om att säkra den svenska hästsportens framtida försörjning, förklarar Lord Skarplöth. 

De senaste åren har Hasse Lord Skarplöth varit med och sjösatt en rad olika beslut, ett av dessa var senareläggningen av V75 från 14.30 till den numera starttiden 16.20. Det rörde upp mycket känslor men motiverades av att det gynnade omsättningen, och det vidhåller han att det gör än i dag. Men ATG har även hamnat i mitt i stormen när tekniken strulat till det när speltrycket varit högt – och har då fått ta emot kritik. 

– Jag blir lika arg och besviken som våra kunder när det händer. Samtidigt är det som jag alltid har sagt, hade vi kunnat köpa oss fria från tekniska problem så hade vi gjort det. Det är inte så enkelt. När ett bolag bygger på så mycket teknik som ATG gör så kommer vi att få problem ibland. Däremot har vi jobbat stenhårt för att lösa problemen dels kortsiktigt men kanske framför allt långsiktigt. År 2020 har varit ett fantastiskt år på många sätt men också ett år där vi fått känna på högre tryck i våra system än vad vi någonsin har gjort, säger han och fortsätter: 

– Vi hade 19 V75-omgångar på rad med över 100 miljoner kronor i omsättning. Vi har lyckats städa bort en massa flaskhalsar. Jag kan inte lova att vi aldrig kommer att ha tekniska problem igen men vi gör allt för att minimera den risken. 

”Inget självändamål att synas” 

Den senaste tiden har ATG, precis som Hasse Lord Skarplöth nämner, inte haft lika stora problem, och vd:n menar att det är en anledning till att han inte synts lika mycket. 

Många upplever att de inte har sett dig lika mycket i medierna i år – ligger det något i det? 

– Det är inget självändamål att jag ska synas i medierna. Sen är tendensen att man syns mer när det är problem än när det går bra. Jag ser det väl som ett kvitto på att det har gått ganska bra för ATG i år. Det är min tolkning av det. Sen är det också så att jag inte kunnat besöka travbanor nu under pandemin, eftersom att jag inte bidrar till tävlingsverksamheten. Sen har vi på ATG jobbat hemifrån i väldigt stor utsträckning som övriga samhället. Även om det inte behöver påverka att man syns mindre. 

Men hur mycket i ATG:s succéår är egentligen omständigheter – och vad är resultat av långsiktiga satsningar? Enligt Lord Skarplöth är det en kombination. 

– ATG har jobbat länge och investerat för att kunna erbjuda en förstklassig upplevelse digitalt via atg.se, vår app, tillsammans-sajten och i våra tv-sändningar. Vi strävar hela tiden mot att bli bättre. När allt annat ställdes in med anledning av pandemin så ställdes allt på sin spets och jag måste säga att jag tycker att vi hade en bra beredskap. 

– Det å ena sida, å andra sidan hänger våra omsättningssiffror mycket ihop med att vi hamnade i rampljuset en period där nästan allt annat ställdes in. Jag måste säga att både Svensk Travsport och Svensk Galopp har hanterat pandemin på ett förträffligt, proaktivt sätt och har kunnat fortsätta tävla. Så ja, både och.

– Men vi har onekligen fått in väldigt mycket nya kunder 2020. 

Ser en fortsättning som vd 

Efter åtta år på ATG ser det inte heller ut som att Hans Lord Skarplöth tröttnat, trots en hel del intensiva perioder, ser han i dag ingen ände på sitt uppdrag. 

– Jag ser ljust på både min och ATG:s framtid. Vi jobbar hårt för att leverera den bästa spelupplevelsen av alla spelbolag och att försöka växa i alla områden vi har utan att tumma på spelansvaret. Jag tycker att det är fantastiskt roligt med det jag håller på med just nu och har inga som helst planer på att göra någonting annat. 

Vilken väg önskar du att travsporten går framöver?
Det förs ständiga diskussioner om man ska satsa mer på bredden eller eliten.  

– Just det med bredd och elit är en fråga som jag ödmjukt lämnar över till de som ansvarar för sporten. Däremot hoppas jag att våra tränare fortsätter att ta fram stjärnhästar med lite längre tävlingskarriärer för att skapa starka profiler som når ut till svenska folket. Det är viktigt med starka profiler och det skapar intresse för sporten, men även för spelet och det genererar mer pengar som kan gå tillbaka till sporten och kan skapa ytterligare möjligheter att investera i sporten. Det blir en väldigt positiv spiral. 

Varje helg möter travreportern Josefin Johansson någon från travets värld - en del i SportExpressens satsning på att bevaka travsport.


TRE FRÅGOR

Vad tror du kommer att bli viktigt för travsporten de närmsta fem åren?

– Det jag tror är viktigt är att hänga med i samhällsutvecklingen. Det handlar om att vara attraktiv i framtiden och att våga förnya sig. Hästägarupplevelse, publikupplevelse och spelupplevelse som sådan. Kunders preferenser ändras med tiden och de upplevelser som de fick i går är nödvändigtvis inte vad kunderna efterfrågar i morgon. 


Vilken häst har betytt mest för dig? 

– När jag var lite yngre så var det två hästar, det var Han Pärup och Meadow Road. Meadow Road var en världsstjärna med den fantastiska människan Torbjörn Jansson i sulkyn, det är inte så svårt att förstå.

– Han Pärup däremot är mindre känd. Jag har i dag lite svårt att rationalisera varför jag fastnade för hästen. Han Pärup tränade och kördes av Fredrik Widman på 80-talet. 

– Fredrik Widman fick reda på att Han Pärup var en favorithäst så då tittade han förbi mitt kontor och gav mig en segertavla från en av Han Pärup:s V65-vinster. Den har jag på kontoret. 


Vilket är det finaste minnet du har på en travbana? 

– Det finns ett flertal men om jag ska lyfta fram en så är det Maharajahs vinst i Olympiatravet 2013. Och sen ett antal vinster av Delicious U.S. I år måste jag säga Hail Marys derbyvinst. Den såg jag inte på plats men det som kännetecknar det som jag går i gång på är grymma prestationer av hästarna – och ibland även av kuskarna. Men framför allt av hästarna.