Propulsion (tvåa från vänster) vann Norrbottens Stora Pris i fjol – höjdpunkten på midnattstravet i Boden. Inför årets midnattstrav var det stora tekniska problem hos ATG. Foto: / KANAL75
Propulsion (tvåa från vänster) vann Norrbottens Stora Pris i fjol – höjdpunkten på midnattstravet i Boden. Inför årets midnattstrav var det stora tekniska problem hos ATG. Foto: / KANAL75

Ilska mot ATG – gick inte att spela på V75

Publicerad

Under lördagskvällen kördes det traditionsenliga midnattstravet i Boden.

Spelbolaget ATG hade problem med driftstörningar på sin hemsida inför spelstoppet för V75 – något som orsakade stor ilska i spelarkåren.

– Det är ju inte bra när någon blir arg. Vi jobbar på att lösa det så gott vi kan, säger Camilla Filipsson, informationsansvarig på ATG. 

Under lördagen kördes det traditionsenliga midnattstravet på Boden – då V75 börjar 20.30 i stället för 16.20. Allt för att sista loppet ska köras i midnattssolen. 

Men efter stort strul med ATG:s hemsida så tappade tävlingsdagen nästan tio miljoner i omsättning. Något som gjorde många i spelarkåren rejält irriterade på sociala medier. 

– Det är ju inte bra när någon blir arg. Vi jobbar på att lösa det så gott vi kan. Vi är ledsna att det sker. Vi måste jobba snabbt på att lösa det, säger Camilla Filipsson, informationsansvarig på ATG. 

Förlorade pengar

Problemen blev tydliga vid sjutiden, då många spelare inte kunde lämna in sina V75-system innan spelstoppet vid 20.30. 

– Vi har haft driftstörningar som drabbat vissa kunder. De har stött på problem på insättning och inlämning. Men hos ombud och på banor har det fungerat som det ska, säger Camilla Filipsson. 

Men ATG vet än så länge inte vad som har orsakat problemet.

– Vi vet inte exakt varför vissa drabbats när andra inte har det. Felsökning pågår.

ATG försökte minska omsättningstappet genom att flytta fram spelstoppet. 

– Vi har skjutit på starten i 10 minuter, säger Camilla Filipsson.

Men hur mycket spelbolaget förlorat på grund av problemen med hemsidan kan hon inte svara på i nuläget. 

– Jag kan inte svara på estimatet just nu, det måste vi återkomma om, säger hon.

"Så klart inte bra"

Det här är inte första gången ATG haft driftstörningar under året, men något som störde så här många var det ett tag sedan det inträffade.  

– Vi har haft driftstörningar tidigare som gett olika resultat. Och det är så klart inget vi tycker är bra.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Skapa ditt eget travstall och tävla med sportens två- och fyrbenta stjärnor.
Gå med i Guldstallet i dag!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag