Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hur kan travsporten ha helt olika regler?

Hur kan vi ha en sport med olika regler i olika länder?

Tyvärr är det inte enda exemplet där svenska travadministrationen halkar efter.

Lördagens stora snackis kom redan i V75-inledningen. Jonas Moberg styrde in Gandalf Jaam till knapp seger efter att grovt ha genat innanför banmarkeringen när loppet skulle avgöras.

På sociala medier rasade förfördelade lirare över att domarna såg åt andra hållet och inte dömde efter reglementet.

Visst, som part i målet vill jag egentligen inte beröra ämnet. Jag äger ju hästen som kom tvåa.

Men banstolparna står inte där på skoj. Utan dessa blir inte varvet 1 000 meter.

Framförallt så tappar du fart om du måste korrigera en häst utåt som brutit ned. Nästan genast är du en halv längd efter.

Därför är de stenhårda på detta i övriga travvärlden.

Mest obegripligt som jag ser det?

Att domarna inte utnyttjar den nya regelmöjligheten att kunna ändra ordningsföljd på ekipagen.

Men är det inte konstigt att travet är enda sporten med olika regler i olika länder? Tänk om det skulle vara så i fotboll eller hockey…

Förbundspamparna åker på internationella regelkonferenser men ändå gäller det alla utom Sverige.

I USA blir du diskad direkt om du kör utanför mer än en banpinne.

I Frankrike är de ännu hårdare. Åtminstone om du är utlänning….

Sveriges dyraste diskning för att ha kört utanför banmarkeringen har inte oväntat kommit på Vincennes.

Domarna plockade direkt bort Super Light i ett miljonlopp på kolstybben.

Trots att Westholmspojken snarast blev nedputtad dit av franska medtävlare…

Men även Åke Svanstedt och Joakim Lövgren har fått känna på det franska reglementet. Den senare trots att han bara var innanför två enstaka pinnar på rakan.

Allt det är dock småpotatis mot Varenne när han reste till Kanada och Montreal 2002 för att tävla i ett lopp med fem miljoner i prissumma.

Då räckte det med att köra innanför en enda stolpe för att bli diskad…

Till helgen avgörs Uppfödningslöpningen med bara tio hästar bakom bilen.

Detta sedan Svante Båth strukit två av sina tre finalister redan innan startlistan var klarmarkerad.

Jag förstår inte att vi inte kan göra som i USA. Att ha reserver i insatsloppen.

För visst hade det varit mer rättvist att ge tolv hästar chansen.

Per Nordström har tre hästar i finalen. Nordström får även mitt vinnartips med Good Vibes.

Framtiden för sporten är tvååringsstarter.

Mer att lära från USA. Följer man tävlingarna från Dover Downs på tv får man både se alla hästarna och den de snackar om.

Delad bild borde även gå att åstadkomma i Sverige.

Det är ju hästarna folk vill se.

En kul nyhet för Daniel Redén.

För ett par veckor sedan vann Marcus Melanders treåring Capricornus Breeders’ Crown-försök. Nu flyttar hästen till Sverige.

Även Lennart Ågren, Srf Stable, flyttar hem tre 3-åringar till Sverige.

Trion Rome Pays Off, Maesterramon och Fifty Cent Piece har samtliga tjänat över miljonen.

I dessa tider vore det tacksamt om de som skriver propositioner tänkte efter lite. Som att anpassa efter de hästar som finns närmast banan man tävlar på.

På onsdag kör valla ett nordislopp på V86 trots att Bergsåker är saxbana.

Snacka om yrt.

Sovit på passet verkar man ha gjort på fler våningar i Hästsportens Hus.

Hur kunde ATG annars bränna att få rättigheten till Quintén?

Nu kan svenska lirare spela rakt in i fransmännens miljonpott i världens överlägset bästa enloppsspel.

Men inte hos hästsportens spelbolag.

Jag gissar att intresset kommer bli stort när första B-loppet inför Prix d’Amérique avgörs på söndag.

Min vinnare är Feliciano. Där bakom tippar jag Diable de Vauvert, Davidson du Pont, Tony Gio och Drole de Jet. Räkna med högt odds.

Vi borde kunna komma överens bättre med fransmännen. Tror vi måste det i framtiden.

Exempelvis genom att saxa loppen med Vincennes på fredagar i stället för att Solvalla ska köra en bortkastad lunch.