Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hon är ett fynd i Silverdivisionen

Inte ens favorit.

Men helt stenklar.

Justice Ås är ett fynd.

Det är nya propositioner i V75. Justice Ås var en Gulddivisionare med det gamla gränserna. Men nu har han ett frislag i Silverdivisionen innan han får känna på de bästa igen. De som tvivlar på Justice Ås kan gå in i lopparkivet och titta på insatsen på Bjerke. Där han såg bländande ut. Och förmodligen hade knäppt norske fantomen Ferrari B.R. med minsta hjälp på vägen. I veckans ”Untersteiners” har Peter satt fem getingar på Justice Ås.

Och det är näst intill hedersord.

Startbilsfrågan väcktes till liv igen

Omstarter på Solvalla under Annandagen har blåst liv i den gamla frågan om hur den svenska startbilen körs.

– Den går för sakta, säger Christoffer Eriksson.

– I Frankrike och USA har bilen mycket högre fart och då vet alla att det gäller att vara på plats.

Du kör mycket i Danmark. Hur är det där?

– Sämre än i Sverige. Där går bilen ännu långsammare. 

Christoffer har haft ett lysande år med drygt 27 miljoner och en fjärdeplats på topplistan. Någon chans att förbättra siffrorna i Halmstad i morgon?

– Jag tror mycket på Global Takeover. Vi slår inte Niky Flax men strular det för honom från innerspåret kan vi vinna.

Torbjörn Jansson är nöjd med det nuvarande systemet för bilstarter.

– Det har gjorts försök med att bilen ska gå snabbare, säger Torbjörn.

– Då är det väldigt besvärligt från spår sju och åtta. Dels för att man måste köra för fullt redan i svängen bara för att följa bilen. Men också för att det på många banor är nästan odoserat där ute och då ökar galopprisken när det går fortare.

***

Mycket Peter Untersteiner på hemmabanan Halmstad i morgon? Vi tror det. Och tippar Peter som vinnare med Julia af Solnäs, Justice Ås och Rex Lane. Men ett litet varningens ord för stallformen. Resultaten på de 36 senaste V75-starterna är inte så feta. När Kash Brodda är den enda som tagit sig till vinnarcirkeln.

***

Readly Express vann bekvämt för Björn Goop på Vincennes på julafton. Den svenska Prix d’Amérique-temperaturen steg betydligt och jag misstänker att vi blir många i Paris sista helgen i januari.

Men utan att ta bort någonting från Readly Express. I allvarets stund lär han och Björn inte få bluffa bort loppet från spets...

***

Jean Michel Bazire kallas ”Kungen av Vincennes”. Men jag tror att kungen får abdikera.

Om Björn Goop bestämmer sig för att satsa helhjärtat på Frankrike. I går körde Björn en italiensk häst på Vincennes. En ren outsider – en 31-oddsare. Från fjärde inner hittade han fritt sista biten med Viscarda Jet. Och vann till slut säkert. Det kan ha varit ett genombrott. 

En kuskinsats som ger Björn chansen att ta över som ”Kungen av Vincennes”.

Halmstads underlag är att lita på

Jag hatar besvärliga underlag. Verkligen hatar.

Varför då? Jag slipper ju sitta där ute. Och få ögonen igenmurade.

Jo, så här är det. Jag får nästan aldrig till spelet när det är jobbiga underlag. Allt som finns i mitt huvud är hur hästarna sprungit på lätta underlag. Så när jag vet att det blir smetigt? Då står jag över. Eller minimerar insatserna.

Mardrömmen? När allt ser bra ut. Och det mitt inne i V75-omgången visar sig att det är tungsprunget...

I morgon är det Halmstad. Och lugnt. För på något förunderligt sätt lyckas bröderna Johansson alltid få till ett lätt och snabbt underlag.

***

Vad som avgör utdelningen? 

Givetvis de två stoloppen. Med 15 hästar i varje.

Julia af Solnäs har överlägsen fart. Men galopp i sex av de tio senaste starterna gör gardering till en tvungen sak.

Ulriika Highness var löjligt överlägsen vid V75-segern senast och hon kan vinna igen. Men det är tuffare emot den här gången. Och långt ifrån säkert att hon får det hårda tempo som bäddade för segern senast.

V75-ANALYSER, SNACK OCH SYSTEMFÖRSLAG

V75 – del 1

V75 – del 2

V75 (Kuskpanelen) – del 3