Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Går otroligt långsamt – kryptempot förstör

Foto: Maria Holmén / Tr Bild

Ur led är tiden.

Framförallt tiden hästarna får tillbringa bakom bilen.

Utvecklingen har inte hängt med. Kolla bara på Solvalla i lördags.

Hästarna springer låga 12-tider full väg i voltstart.

Ändå kör startbilen i samma tempo som när de sprang 17.

Ni vet att jag tagit upp detta förr men nu gnäller i praktiken alla aktiva. Då måste det gå att lösa.

Värst var uppsamlingen på en bana på orten. Där de första 100 meterna inte avverkades snabbare än 40 sekunder.

Det är otroligt sakta.

Ett kryptempo som kan förstöra dagen för de tävlande.

Jämför med att cykla.

Svårt hålla balansen när det går alltför sakta.

Det har lallats i åratal med de svenska utredningarna i den här frågan.

Som kusk ska du inte behöva ta upp bakom startbilen. Ändå blir det en oundviklig konsekvens när tempot på bilen är för lågt.

Lär av mitt favoritland USA, det var en fröjd att köra Scarlet Knight bakom bilen på Meadowlands.

För där kör man undan så att man får autostart, inte katapultstart.

En annan sak att ta efter USA är att det är huvudstartern, inte föraren eller autopiloten, som sköter gasen.

För visst borde det vara han som ser hästarna som styr farten?

Ett annat svenskt problem är att det är olika inställningar på olika banor.

På Solvalla har autopiloten bara tre lägen, en fart för varmblod, en för kallblod och elitloppstempo.

Nuförtiden borde det sistnämnda användas betydligt oftare än sista helgen i maj.

Klart att bilen kan gå fortare om kuskarna är vakna.

Solvalla har blivit klart bättre, men hästen riskerar fortfarande att få vingen i huvudet från spår 1 och 8.

Värt att tänka på inför lördag då Disco Volante startar från innern på Åby.

Disco som ju kan vara väldigt laddad bakom bilen.

Personligen gillar jag voltstart. Charmen med detaljer som springspår och tillägg.

Men så många omstarter som vi har i voltloppen just nu är det långt ifrån okej.

Vet inte om det beror på för stor omsättning av folk och för många nya både bland startpersonal och kuskar.

Hästarna får snurra alldeles för många varv för att vara försvarbart.

ATG-Skarpen kanske vill ha voltstart i första loppet på de stora streckspelen.

Där omstarter kan ge snudd på miljonen mer i omsättning.

Men ett sånt lopp per dag räcker.

Jag vill se mer auto.

När vi äntligen har fått bilen att köra i rätt tempo vill säga.

Har sagt det förr. Jag fattar inte de banor som slutat skicka program till startande hästs ägare.

Att bläddra i programmet är nästan det enda hästägarna kan njuta av i dessa dagar.

Vi borde vara rädda om de ägare vi har kvar i sporten.

Och det gäller inte bara travet. Det är lika illa inom galoppen.

Mycket snack om travhälsan men hur står det egentligen till i verkligheten?

När det blev en krock i kvällens första lopp på Örebro häromsistens fick deltagarna vackert vänta till 22.17 innan loppet kördes om.

Hur mycket hälsa är det att vänta med en uppvärmd häst i fyra timmar.

Sånt måste ändå gå att ändra.

I lördags var Björn Goop tvåa med min fine Digital Eye. Efter loppet köpte han hästen.

En av de nya delägarna är sagohästen Legolas tränare och kusk Thomas Nilsson, sedermera även tv-kommentator.

Kul att Nilsson gör comeback i travet.

Och passande då att Disco Volante ska försöka vinna Legolas Minne på lördag.

Fler av våra fina hästar är till salu. Vi fortsätter att dra ned.


TARZANS TVÅ STARTHÄSTAR

V86: 8 Digital Indy (V86-6)

Han har verkligen jobbat ihop till en seger och formen är fin. Här blev han däremot bortlottad så det känns tufft att vinsten ska komma här. USA-sulky och eventuellt skygglappar. Skor går ju alla med från nu.

V75: 1 Disco Volante (V75-5)

Var bra sist och ser allt spänstigare ut. Var bra på vintern i fjol och gillar när det är kallare så han är på g, sedan kanske det blir tufft räcka mot Very Kronos redan nu. Läget blev bra men det gäller att bilen kör rätt så att han trampar iväg, han kan vara väl laddad. USA-sulky och öppet huvudlag.