Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Det här vansinnet kan inte få hålla på längre

Vi har en fantastisk sport.

Men hur är intresset hos de som avlönas att förvalta den?

Och vi får aldrig glömma att hänsyn till hästarna kommer först.

En otäck olycka inträffade på Solvalla förra veckan. En av Daniel Redéns treåringar kom för nära traktorn och katastrofen var ett faktum.

Tyvärr är jag inte förvånad. Traktorerna kör fort. Och de kör alldeles för tätt.

Det har till och med hänt flera gånger att jag har mött traktorer som kört i bredd – och var ska jag då ta vägen med hästen?

Samtliga landets banor måste utbilda sin banpersonal så att större hänsyn tas till hästarna och de aktiva.

Jag tror tyvärr inte det var sista olyckan av det här slaget.

Hänsynen till hästarna måste bli mycket bättre.

■ ■ ■

Apropå Solvalla.

Igår var det lunchtävlingar. På en måndag. Helt klasslösa tävlingar som knappast levererade ett överskott.

Hur kan man plötsligt få för sig att köra så på Valla, finns det ingen som bryr sig längre?

Det går inte längre att hålla på med vansinnet till tävlingsplanering.

Som vanligt blev Solvallas bana i går katastrof efter en regnskur.

Det är märkligt att varje tävlingsdag på Sveriges största travbana blir allt fullt av sand efter att ha suttit upp bakom en häst. Du får tvätta såväl ögon, öron och kalsonger.

Det är ju sannerligen inte så att det saknas resurser till banan på nationalarenan.

■ ■ ■

Åker man däremot till lilla Årjäng är det inga problem när himlen öppnar sig.

Jag blev imponerad även hur deras banarbetare löste uppgiften efter störtskuren inför Årjängs Stora Sprinterlopp i helgen.

Årjäng gör det verkligen bra på fler sätt än banan.

De har ett fint uppstyr i samband med V75 tillsammans med Hall-of-Fame och museet, där man bland annat kan se skorna från en hambovinnare.

Det enda jag inte förstod med Årjängs arrangemang var varför de körde första loppet redan 12.30 med långt uppehåll som följd?

■ ■ ■

Ett nytt supermeeting väntar till helgen för efter Årjäng kommer som bekant trippeltravet på Axevalla. En traditionsrik folkfest med Stochampionatet som huvudlopp.

Och publiken lär säkert komma till skaraslätten även i år då sporten är stark.

Däremot lär det finnas en irritation över köer och svajigt internet som en följd av det nya legitimeringskravet.

I Årjäng var det inte lätt att komma ut på nätet när alla skulle spela via telefonen.

Jag kan inte fatta hur svenskarna kan acceptera ett så urbota korkat beslut som att tvingas visa leg för att få lira 20 kronor vinnare.

■ ■ ■

Banprogrammen är ansiktet utåt för travsporten. Därför tror jag att det är fel taktik att inte skicka ut dessa längre.

Kvaliteten på programmen lämnar dessutom mycket att önska.

Sitter just nu med programmet till Halmstads jubileumskväll och förundras över hur man inte kan lyfta The Onion i varken text eller bild, för ”Löken” måste väl vara Sprintermästarens mest minnesvärda segrare?

Halmstad som under Sprintermästaren slog någon form av negativt rekord genom att varken skicka program till tränare eller ägare. Och på banan tog programmen slut…

Som det är nu undrar man om banorna gett upp travprogrammen?

Ska banorna göra programmen lika slarvigt som nu ska ni få ett riktigt bra besparingstips från mig.

Börja i stället med enkla programblad på startlistorna som i Frankrike.

Tarzans hästar på V86 och V75

2 Snowstorm Hanover (V86-1)

Han var väldigt bra senast men är inte att lita på då han är besvärlig bakom bilen. Här kör vi i vilket fall om andrapriset. Skor, halvstängt huvudlag och USA-sulky.

9 Sidestep (V86-2)

Tränar bra men borde få svårt att vinna här. Eventuellt barfota runt om, öppet huvudlag och troligen USA-sulky.

10 Fuel Burn (V86-2)

Stirrade upp sig senast men var riktigt bra innan det. Det här är en kalasfin häst i grunden. Skor runt om, öppet huvudlag och svensk sulky.

11 Earl Variera (V86-5)

Är riktigt bra i ordning för dagen och är en duglig sprinter. Från det här läget är det däremot iskallt. Barfota fram, troligen öppet huvudlag och USA-sulky.

3 Thrust Control (V86-8)

Det visade sig att han inte hade hårdhet för två heat i Halmstad. Han är fortsatt i fin form och jag är väldigt nöjd med honom. Däremot lite svårbedömd även distansen. Barfota runt om, halvstängt huvudlag och USA-sulky.

6 Flight Dynamics (V86-8)

Han gick bra senast och håller fin form. Är dessutom mer gynnad av distansen än min andra häst. Däremot är spåret för långt ut på vingen för att han ska räknas. Barfota fram, can’t see back-huvudlag och USA-sulky.

4 Miligans’s School (V75-6)

Det blev fel för honom i Årjäng så den starten glömmer vi. Han håller formen men är inte missgynnad av distansen så det här känns som en spännande uppgift. Barfota runt om, öppet huvudlag och USA-sulky.