Det har blivit en ketchupeffekt

Publicerad

Först kom inget.

Men nu rinner det på bra.

Ketchupeffekten för stall Reijo Liljendahl.

Stall Reijo Liljendahl hade en seg start på året och var utan seger fram till den sjunde mars.

Efter det har vinden vänt. Minst sagt. En stor sak i det hela är självfallet att teamet börjat plocka ut bättre hästar som har mer passande lopp. Det var samma visa, att första vinsten dröjde, förra säsongen också vill jag minnas. Något att lägga på minnet till nästa år?

Man kan beskriva det lite som när man försöker få ut det sista ur ketchupflaskan. Man trycker och trycker, inget händer. Men så kommer allt på en enda gång i en stor klick. Och är man i den berömda zonen så är man.

Reijo startade två hästar inom V86-spelet – och båda vann.

Därmed sju triumfer på 13 starter under mars månad.

Starka papper!

Zangone hade en passande uppgift på pappret. Hade heller inga problem att kuta undan säkert från täten, före stallvrålet Ineedyourmoneymum – som avslutade rejält.

Årsdebuterande Exclamation Mark, fyra år, är en fin sort som hade en del problem förra året. Känslan är att han kan få ett fint 2018. Efter tidig ledning var han aldrig i fara i comebacken och intrycket var mersmakande.

– Det är en bra häst det här. Han har ingen toppform ännu men jag hoppas att han får vara frisk nu, det strulade ju en hel del förra året. Klart man har förhoppningar på den här, kommenterade formtränaren.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Är du nybörjare på trav? Ta hjälp av SportExpressens travskola

Till Expressens startsida

Mest läst i dag