”Det är den största skandalen någonsin”

Marjaana Alaviuhkola.
Foto: Maria Holmén / TR Bild
Foto: LARS JAKOBSSON / TR Media

Marjaana Alaviuhkola tid som ordförande för Svensk Travsport har varit turbulent – och till våren lämnar hon ifrån sig ordförandeklubban. 

För SportExpressen berättar hon nu om tiden som ordförande som varat under en period som kommer gå till historien som den mest skandalomsusade hittills. 

– Det med Propulsion är den största skandalen som skett i svensk travsport någonsin.

I tolv år har Marjaana Alaviuhkola suttit i Svensk Travsports styrelse, först som ledamot och sedan som vice ordförande innan hon valdes till ordförande för förbundet 2018. Året därpå stod det även klart att hon skulle axla samma roll för den europeiska travunionen U.E.T. 

Nu ser hon slutet på sitt uppdrag och i april nästa år ställer hon inte upp till omval. 

Orsakerna är flera. När hon tillträdde som ordförande skulle hon leda det svenska travförbundet genom den så kallade ”skilsmässan” från spelbolaget ATG med alla tillhörande bitar som skulle falla på plats. En uppgift som hon nu ser som avklarad. 

– Det var en intressant utmaning och nu känns det som att det uppdraget på något sätt är slutfört. Nu står vi på egna ben. Efter en liten nedgång för spelet ser vi nu hur den lyckosamma arbetsplatsstrategin under corona gjort att vårt spelbolag ATG kunnat fortsätta sin verksamhet och generera bra vinst. Nu har vi en sund och bra ekonomi och ATG som spelbolag går som tåget. Det bäddar för fortsatt utveckling inom svensk travsport. Den känns bra att lämna Svensk Travsport i det skicket som det är nu. 

”Jag har blivit ifrågasatt för det” 

Marjaana Alaviuhkola berättar även att Svensk Travsports styrelse kommer att få en ny typ av sammansättning och styrmodell, även av den orsaken anser hon att det är lämpligt att lämna över taktpinnen. Tolv år får helt enkelt räcka. 

Hur mycket tid har styrelsearbetet tagit de senaste åren? 

– Det är klart det har tagit mycket tid. Jag fyller 63 år nästa år och det är inte så att arbetskapaciteten ökar när man blir äldre. Jag har fått leva väldigt disciplinerat i och med att det har funnits uppdrag i princip hela tiden. Varje kväll har det varit något som man ska förbereda. Jag har gjort det för att det har känts viktigt och att jag har känt ett stort ansvar för att göra det. Jag har velat gör något som är bra och lämna något bra efter mig. Jag vill inte klaga på att det har tagit så mycket tid. Jag har behövt lägga tid på det och jag har velat sköta mina uppgifter på bästa sätt. 

Hon är i sin profession ursprungligen veterinär och driver Hallands Djursjukhus, ett av Sveriges största oberoende djursjukhus. Det har gjort att hennes roll som ordförande för Svensk Travsport ibland har ifrågasatts. 

Har du någon gång upplevt att ditt företag gått i klinch med ditt uppdrag som ordförande?

– Jag funderade noga över det när jag tog det här uppdraget. Det är en sak att vara medlem i styrelsen och ha den här professionen som veterinär och företaget som jag driver. Jag är även aktiv inom sporten och har egna hästar som tränas här hemma. Jag tänkte verkligen på vilka situationer som kunde uppstå och om det skulle kunna vara skadligt för min verksamhet. Samtidigt tänkte jag att om inte jag som är involverad i hästsporten och hästnäringen kan ta det här uppdraget så är det väldigt fel. 

– Det är önskvärt att en person som är inne i hästbranschen tog sig an uppdraget, och som svar på frågan, om det från min horisont uppstått sådana saker så är svaret att det inte har gjort det. Jag har blivit ifrågasatt av vissa medier och då har jag svarat att jag inte haft några andra ambitioner än att jobba för hästarnas bästa och förebygga skador. Det är det som hela veterinärgärningen går ut på också. 

Om Propulsion-gate: ”Kom som en överraskning”

Trots uppåtgående ekonomi och en genomförd separation mellan ATG och Svensk Travsport så lämnar Marjaana Alaviuhkola över stafettpinnen som ordförande efter en period som inneburit flera mörka rubriker för travsporten. 

Efter att Propulsion vunnit Elitloppet 2020 framkom det uppgifter om att hästen under hela sin tävlingskarriär i Sverige tävlat nervsnittad. Lägg därtill en uppmärksammad händelse där den italienska travtränare Alessandro Gocciadoro hamnade i blåsvädret då en av hans lärlingar drivit en häst regelvidrigt på bästa sändningstid under en V75-omgång. 

– De här sakerna som har skett hade man inte kunnat förutse. På ett sätt är det alltid stormigt i en folkrörelse. Det är bra, det måste alltid tas upp saker, debatteras och diskuteras. Det är bevis på att det är levande rörelse där man älskar sin sport. Sen är det med Propulsion den största skandalen som skett i Svensk Travsport någonsin. Hela den processen som rullades upp via norska medier som nåtts av uppgifterna kom som en överraskning för oss. 

Processen med utredningen kring Propulsion tog närmare ett och ett halvt år att ro i hamn, Marjaana Alaviuhkola är lättad över att den snart, troligtvis, kan avslutas helt. 

– STAD (Svensk Travsports ansvars och disciplinnämnd) har i sitt beslut slagit fast att Propulsion tävlat mot antidopingreglemente och Propulsions tränare (Daniel Redén reds anm) dömdes enligt det strikta tränaransvaret. Vi har också börjat med en kvittning av prispengar från Propulsions ägare för att minska skulden som finns hos Svensk Travsport. Överklagan av domen gällande tränaren tas upp i överdomstolen i december. Det känns som att vi efter en lång och komplicerad process nu är i slutfasen.

Hon kommenterar även drivningarna som uppmärksammats, inte minst i somras. 

Då fick Jägersrotränaren Joakim Lövgren det unika straffet att inte köra med körspö på ett år. Det efter att han fått en drivningsförseelse där märken efter spöet upptäckts på hästen. Länsstyrelsen i Skåne var de som delade ut straffet. Lövgren fick dock inhibition och i väntan på en rättslig prövning kan han fortsätta att köra med spöet. 

Men fallet gick inte Svensk Travsport obemärkt förbi. 

– Vi har hittat en del märken på hästarna då vi börjat kontrollera de hästarna där kuskarna fått böter för drivningsförseelse. Vi har haft länsstyrelsen i Skåne som gett sin syn på det och vi hade ”Gocciadoro-lärlingen” som i värmningen använde körspöet väldigt olämpligt. Det har varit mycket kring det. Men det har också gjort att vi kunnat driva fram regeln som går i laga kraft vid årsskiftet – från och med då får man inte driva överhuvudtaget. Även om det varit jobbiga saker så har det varit ett uppvaknande för alla. Våra regler har inte varit förenliga med djurskyddslagen, det visade länsstyrelsens ingrepp i Skåne. 

”Det har varit bristfälligt” 

Marjaana Alaviuhkola erkänner att Svensk Travsport som förbund varit bristfälliga i vissa aspekter. Ett exempel är vid importeringen av Propulsion från USA till Sverige. Där missade de som tog emot exportcertifikatet att det stod att den talangfulla hästen var nervsnittad. 

Har förbundet legat efter? 

– Du har helt rätt i det. Vi var väldigt tydliga på presskonferensen i oktober (pressträffen om utredningen kring Propulsion reds anm) att vi inte pekar ut några personer eller tjänstemän för det här. Förbundets processer och system har varit bristfälliga. Det är i allra högsta grad styrelsens ansvar att det finns ett säkert system. Sedan dess har det varit en prioriterad fråga för styrelsen att arbeta igenom vårt regelverk, stärka den interna kontrollen och processerna oavsett vilka personer som utför arbetsuppgifterna. 

– Förbundet har historiskt fungerat bra eftersom medarbetarna varit lojala och kunnat sitt arbete, men det var inte säkerställt vad som sker om det inte alltid är samma personer som jobbar. Det är ett stort arbete som pågår fortfarande. 

Även när det gäller drivningar så menar Marjaana Alaviuhkola att det först var när länsstyrelsen klev in i somras som det förtydligades att förbundets regelverk inte räcker till. 

– Vi måste se till helheten nu, det här var viktiga händelser, även om de var tråkigt, det med Propulsion och märkena på hästarna. Men det gjorde att saker flöt upp till ytan. Det blev akut och viktigt att ta tag i de här sakerna. Det är helt rätt riktad kritik som vi jobbat med under de här åren. 

Marjaana Alaviuhkola berättar att det under hennes tid som ordförande har lagts mycket resurser på att modernisera Svensk Travsport som historiskt främst verkat som ett administrativt förbund. Dessutom har Maria Croon rekryterats som vd under den här perioden, en person hon litar på framöver. 

– Jag tycker att vi har en vd nu som har de rätta värderingarna och ser långsiktigt på sitt uppdrag och under de här två åren har hon skapat sin organisation. 

”Ryktena är också skadliga” 

Den senaste tiden har flera kuskar och tränare uttryckt oro kring att hästar tävlar med otillåtna medel i kroppen – och att de inte litar på att Svensk Travsport har det under kontroll. Marjaana Alaviuhkola hoppas att det ska gå att bygga upp en tillit mellan förbundet och de aktiva. Dels så att de ska känna sig trygga i sitt tävlande men även så att fler ska våga ge konkreta tips som kan leda till fler riktade insatser i förbundets antidopingarbete. 

Vad har du att säga till de aktiva som är oroliga? 

– Jag skulle vilja säga till de aktiva att Svensk Travsport sätter oerhört stor tyngd på antidopingarbetet och tillsätter de ekonomiska resurserna som krävs för att skapa kraftfulla verktyg, skaffa rätt kompetens och använda de nyaste analysmetoderna i kampen mot fuskare. Men förbundet klarar inte detta ensamma. 

Marjaana Alaviuhkola förtydligar att förbundet Svensk Travsport alltid bär ansvaret för att antidopingarbetet ska fungera, samtidigt uppmanar hon aktiva att anmäla vad de ser. 

– Ser man något som inte är enligt reglerna, alltifrån att en häst far illa eller otillåten medicinering, då måste man agera. Förbundet måste få den informationen så att man kan göra riktade åtgärder. Så fungerar det i samhället också, polisen vet inte om något förrän du anmäler vad du ser. Det är något vi måste lära varandra, vi har ett visselblåsarsystem nu och ser man något som inte är okej så ska man höra av sig. 

– Förbundet måste få informationen för att kunna jobba med det, annars uppstår det bara rykten och att alla pratar med alla men ingen vet. Rykten har också en tendens att bli större och ändra sig under resans gång. Till slut vet man inte vad som är sanning och vad som är rykte, det är också skadligt för svensk travsport. 

Vad ser du framemot mest efter att ditt uppdrag är avslutat?

– Jag har mitt civila arbete som både veterinär och egenföretagare som kanske till och med blivit åsidosatt under de här fyra åren. Sen vill jag tillbringa lite mer tid på gården med hästarna och kunna följa med på lite tävlingar och vara lite mer fri. Jag vill också tillbringa mer tid i Frankrike där jag haft ett boende sedan lite mer än tjugo år tillbaka, det älskar jag. Nu på grund av corona och mycket arbete så har det inte funnits så mycket möjligheter till det. Men nu vill jag gå på lite franska travtävlingar och njuta av medelhavet, både klimatet, kulturen och god mat. Det ser jag framemot.