Autostart på Solvalla. Foto: Roger Vikström
Autostart på Solvalla. Foto: Roger Vikström

De är bästa spåren bakom startbilen

Publicerad

Svensk Travsport har publicerat spårstatistiken för 2013.

Den visar att spår 5 är tillbaka på tronen som det segerrikaste utgångsläget bakom startbilen.

Räknar man ihop samtliga autostartslopp oavsett distans på landets alla banor har spår 5 genom åren stadigt visat sig segerrikast.

2012 inträffade emellertid ett undantag då ”den eviga tvåan” spår 4 slog sig förbi med 586 segrar mot 553 på totalt 4426 körda lopp – eller 13,2 mot 12,5 i segerprocent.

Troligen tillfälligt

Ett tecken på att fundamenten för hur travlopp körs i Sverige är på väg att förändras eller en tillfällig avvikelse?

Statistiken för 2013 talar för det senare.

Då vanns nämligen 586 av 4599 körda autostartslopp från spår 5, medan 567 vinnare inledde från spår 4.

* * *

Segerprocent samtliga autostartslopp i Sverige 2013 (4599 körda lopp):

Spår 1: 10,3

Spår 2: 10,5

Spår 3: 10,7

Spår 4: 12,3

Spår 5: 12,7

Spår 6: 10,7

Spår 7: 7,6

Spår 8: 4,4

Spår 9: 6,6

Spår 10: 6,3

Spår 11: 4,7

Spår 12: 2,6

Övriga spår: 0,6

Större fördel på kort distans

Bryter man ner siffrorna över de vanligaste distanserna visar det sig att fördelen av spår 4 och 5 är störst över 1640 meter.

Segerprocent 1640 meter autostart i hela landet 2013 (1320 lopp):

Spår 1: 11,1

Spår 2: 9,2

Spår 3: 12,0

Spår 4: 13,3

Spår 5: 13,9

Spår 6: 10,7

Spår 7: 7,5

Spår 8: 4,6

Spår 9: 6,1

Spår 10: 6,0

Spår 11: 4,1

Spår 12: 1,5

Övriga spår: 0,0

Skillnader mellan banorna

Det finns även tydliga skillnader när det kommer till olika banor.

Örebro utmärker sig genom att köra sina autolopp över distanserna 1609 respektive 2100 meter vilket i teorin borde gynna startspåren längst in. Detta styrks i att spår 2 är segerrikast med hela 16,0 procent, även om underlaget på 194 lopp kan anses i tunnaste laget.

Lite mer tillförlitliga blir siffrorna på storbanorna Jägersro, Solvalla och Åby som är de enda som körde över 400 autolopp under 2013.

Åby blir förstås extra intressant med sin unika banutformning med dubbla open stretch vilket sedan införandet visat sig fördelaktigt för framförallt spår 6, något som bekräftades under fjolåret.

Segerprocent autostartslopp Åby samtliga distanser 2013 (403 lopp):

Spår 1: 10,4

Spår 2: 12,2

Spår 3: 8,7

Spår 4: 13,9

Spår 5: 11,7

Spår 6: 13,2

Spår 7: 7,2

Spår 8: 3,5

Spår 9: 7,4

Spår 10: 4,5

Spår 11: 4,2

Spår 12: 2,2

Övriga spår: 1,0

Mindre betydelse på Solvalla...

Solvalla är en av banorna där spåren 4-5 visade sig minst fördelaktiga under 2013.

Segerprocent autostartslopp Solvalla samtliga distanser 2013 (618 lopp):

Spår 1: 11,0

Spår 2: 12,0

Spår 3: 10,0

Spår 4: 12,0

Spår 5: 12,0

Spår 6: 8,1

Spår 7: 7,3

Spår 8: 4,5

Spår 9: 6,3

Spår 10: 7,3

Spår 11: 6,3

Spår 12: 2,9

Övriga spår: 0,3

...men av vikt på Jägersro

På Jägersro var det däremot riktigt gynnsamt med startspår direkt bakom bilen.

Segerprocent autostartslopp Jägersro samtliga distanser 2013 (427 lopp):

Spår 1: 10,5

Spår 2: 9,6

Spår 3: 11,9

Spår 4: 13,8

Spår 5: 13,8

Spår 6: 9,1

Spår 7: 8,9

Spår 8: 4,9

Spår 9: 5,4

Spår 10: 3,8

Spår 11: 5,4

Spår 12: 2,3

Övriga spår: 0,5

Så ser det ut på V75

Slutligen tar vi en titt på V75 där man kan konstatera att vinnarna varit aningen mer jämnt fördelade. Något som gör att man kan argumentera för att startspåren hade mindre betydelse jämfört med ”vanliga” travlopp.

Segerprocent autostartslopp V75 samtliga distanser 2013 (309 lopp):

Spår 1: 10,0

Spår 2: 11,3

Spår 3: 12,0

Spår 4: 11,7

Spår 5: 12,0

Spår 6: 9,0

Spår 7: 3,6

Spår 8: 4,9

Spår 9: 9,1

Spår 10: 5,8

Spår 11: 7,8

Spår 12: 2,9

 

Av Robin Johansson/Kanal 75

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Skapa ditt eget travstall och tävla med sportens två- och fyrbenta stjärnor.
Gå med i Guldstallet i dag!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag