Bakluckelopp och breddtrav på Solvalla. Foto: PrivatBakluckelopp och breddtrav på Solvalla. Foto: Privat
Bakluckelopp och breddtrav på Solvalla. Foto: Privat
Bakluckelopp och breddtrav på Solvalla. Foto: PrivatBakluckelopp och breddtrav på Solvalla. Foto: Privat
Bakluckelopp och breddtrav på Solvalla. Foto: Privat

Breddtrav och loppis drog 6 346 till Solvalla

Publicerad

6 346 personer dök upp på Solvalla under söndagen när det kördes lågklassiga tävlingar.

Publiksiffran är den bästa under hela året efter Elitloppshelgen.

Förklaringen? Loppmarknad!

– Förväntat att det skulle raljeras i viss mån i stället för att glädjas. Jag tar ingen notis för det. Vi gjorde ett arrangemang som var väldigt bra och vi lärde oss av det, säger Solvallas sportchef Markus Myron.

 

Ladda ner SportExpressens populära app direkt här!

Travbanorna har tappat publik i många år, och det som i början av 2000-talet var en normal publiksiffra en vardagskväll kan nu vara en bra sådan – när det handlar om V75-tävlingar.

Under söndagen kördes inga V75-lopp på Solvalla utan breddlopp, den typen av tävlingsdag med lägst sportslig kvalité. Trots det dök över 6 000 personer upp på Solvalla då arrangemanget innehöll ”bakluckeloppis” i samarbete med Stockholmsmarknader.

”Introducera travsporten för en ny målgrupp”

Vad lärde ni er av denna söndag?

– Bra fråga! När människor kommer till en travbana tycker de att det är spännande med hästar. Vi lärde oss också att sampaketering kan vara en väg framåt för att introducera travsporten för en ny målgrupp, säger Solvallas sportchef Markus Myron som fortsätter:

– Något vi givetvis visste tidigare också, men det blir extra tydligt när så många dyker upp.

Samtidigt poängterar han skillnaden mellan ett eget event och när fler partners är involverade.

– Om vi tar Jubileumspokalen som ett exempel där vi har paketering med tivoli, tacobuffétält och sådana bitar så är det fortfarande vårt eget arrangemang.

– Nu när vi gjorde loppisen så var det ett gemensamt arrangemang mellan oss och Stockholmsmarknader. Naturligtvis har vi intäkter från samarbetet.

”Personer som tog bilder och ville stå nära”

Vilket intresse för travet hade besökarna?

– Det är en väldig skillnad, en del som inte tog så stor hänsyn till att det fanns hästar på banan och så fanns det personer som gick till staketet och ville stå nära och tog bilder med sina telefoner. Det var en stor spridning på intresset, precis som vi trodde.

Det har raljerats lite efter att ni lockade mer publik en sådan här dag än vid större travdagar, hur ser du på det?

– Förväntat att det skulle raljeras i viss mån i stället för att glädjas. Jag tar ingen notis för det. Vi gjorde ett arrangemang som var väldigt bra och vi lärde oss av det.

”Betyda ett tillskott publikmässigt”

Senare i år är ambitionen att locka än fler förstagångsbesökare till Solvalla.

– Vi bygger vidare på det här. I november har vi en aktivitet som inte blir lika stor som den här, men det kommer att betyda ett tillskott publikmässigt gällande förstagångsbesökare, exakt vad det är får jag återkomma med.

– Nu ska vi utvärdera tillsammans med Stockholmsmarknader. Den spontana känslan är att de var nöjda också.

Det är alltså endast Elitloppshelgen som har haft bättre publiksiffra i år. Svenskt Travkriterium lockade 3 524 besökare och Jubileumspokalen hade 4 857 personer på plats.

– Gällande Jubileumspokalen får man också ha med sig att det var ungefär 3 000 personer som inte dök upp på grund av vädret. Vid mer gynnsamma väderförhållanden hade givetvis Jubileumspokalen varit vårt näst största publikarrangemang efter Elitloppshelgen, avslutar Myron.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Skapa ditt eget travstall och tävla med sportens två- och fyrbenta stjärnor.
Gå med i Guldstallet i dag!

Till Expressens startsida

Mest läst i dag