Den 1 januari 2019 slopas spelmonopolet i Sverige, vilket innebär att spelmarknaden ritas om.
ATG kommer den första augusti lämna in sin licensansökan och i samband med det ansöker man om spel på två nya produkter.
Sportspel och kasinospel online, det skriver Dagens Industri.
– Först och främst, vi är och kommer alltid vara de som förknippas med hästar och V75. Men nästa gång vi har ett stort mästerskap i fotboll som vi hade nu så kommer vi också att kunna erbjuda spel på det, säger Hasse Skarplöth, vd på ATG, till SportExpressen.
Blir största bolaget
För hästsportens spelbolag, ATG innebär den nya spelmarknaden att man passerar Svenska Spel som det största spelbolaget i Sverige. Detta då Svenska Spel delas upp i flera bolag.
– ATG blir det största bolaget på denna licensmarknad, uttryckt i omsättning och antal spelare. Det är för oss är en ganska ovan position.
Han fortsätter:
– Det är något som förpliktigar och något som vi vill bibehålla, att ATG ska vara det största bolaget på den svenska spelmarknaden. Vi har bestämt oss för att erbjuda den mest spännande spelupplevelsen på ett schyst och smidigt sätt på den svenska spelmarknaden.
”Schyst och smidigt”
Han menar att för att bibehålla den positionen är de två nya spelprodukterna betydelsefulla.
– Vi har ungefär två miljoner kunder i Sverige i dag och vi vet att de lägger ungefär 25 kronor av sin spelhundralapp på hästar. Vår ambition är att de ska lägga mer än de 25 kronorna hos ATG framöver, gällande att vi kommer att erbjuda sportspel och kasino online.
Vad har ni som spelbolag, för ansvar när det rör spel som går väldigt snabbt att lägga och innebär en hög risk?
– En nyckeldel är att erbjuda spel på ett schyst och smidigt sätt. Ett beslut vi tog för ett antal år sedan var att vi inte ska erbjuda spel med en hög risk för spelproblem och det kvarstår.
Hans förklarar att man med hjälp av ett riskklassificeringverktyg ska se till att ingen av deras spelprodukter ska innebära en hög risk.
På en skala 0 -100 tänker man inte gå över 60.
En annan produkt
– Det gäller även kasino online. Det kommer att vara en lite annorlunda produkt jämfört med vad som saluförs i dag. Det är viktigt för oss att kunderna mår bra i sitt spelande och vill vara med oss länge.
Spelbolag i dag, marknadsför sig väldigt hårt.
Hur kommer ni att kommunicera era nya produkter?
– Vi vet inte exakt hur vår marknadsplan för 2019 kommer att se ut ännu men det kommer att bli annorlunda. Den nya lagstiftningen säger att du enbart får erbjuda bonus till kund vid ett tillfälle. Det vill säga när kunden blir kund, det borde innebära mindre bonusbudskap i marknadsföringen.
– Lagen gör ett visst jobb, sedan ligger det fortfarande ett stort ansvar hos spelbolagen, inklusive ATG. Det finns en reklamtrötthet där ute som går ut över förtroendet för branschen.
”En bra affär”
I november förra året tecknade ATG ett villkorat förvärvsavtal med ägarna till danska spelbolagskoncernen Ecosys A/S.
– Villkoret var att vi skulle ha en ny spellagstiftning och en licensmarknad på plats. Nu fattades det beslut om det i juni i riksdagen och det kommer att bli verklighet 1 januari 2019, säger han och fortsätter:
– Den 1 januari får vi bestämmande inflytande över det här danska spelbolaget. Exakt vad det innebär kommer vi återkomma med, men givetvis tror vi att det kommer att bli en bra affär för ATG och svensk hästsport.