Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

ATG:s förklaring – efter jättehaveriet

Foto: LARS JAKOBSSON / TR Media

Ett tekniskt fel hindrade flera ATG-ombud att lämna in sina andelsspel i samband med onsdagens V86-omgång. 

Nu har ATG hittat felet. 

– Sedan vi hittade felet har vi jobbat med att åtgärda det, ett jobb som nu är klart, säger Per Gutesten, IT-chef på ATG. 

Spelarkollektivet var inte nådigt mot spelbolaget ATG efter att andelssajten ”butiksandelar” kraschat en stund innan spelstopp. 

Flera ombud kunde till följd av ett tekniskt fel inte lämna in sina andelsspel. 

– Det funkar inte. Ska de bedriva en spelverksamhet får de ha grejer som fungerar. Vi hade många andelar som inte gick att lämna in, berättade spelaren Joakim Kelemen för SportExpressen under torsdagen. 

Nu berättar Per Gutesten, IT-chef på ATG, att spelbolaget lokaliserat felet. 

– Ja, vi har hittat orsaken till onsdagens problem, en bugg i en mjukvara som orsakade fördröjningar i våra system. Detta drabbade tyvärr en del av våra kunder. Sedan vi hittade felet har vi jobbat med att åtgärda det, ett jobb som nu är klart, säger Per Gutesten. 

Hur ska ni se till att det här inte inträffar igen?  

– Vi jobbar ständigt på att förbättra våra spel och genomför därför många tusen ändringar i våra system varje år. Ändringar innebär risk, och vi kommer inte kunna garantera att det i en sådan miljö aldrig kommer uppstå störningar. Men vi kan garantera att vi gör allt vi kan för att säkerställa att våra kunder har en så bra upplevelse som möjligt hos oss med ett minimum av upplevda problem. 

”Har förståelse för frustrationen” 

Det har varit en del mindre bekymmer med ”butiksandelar” den senaste tiden – hade det med saken att göra?

– Tyvärr är det helt olika fel inom olika områden som drabbat just butikerna under den senaste veckan.  

Vad har ni att säga till kunderna som köpt andelar som inte kunde lämnas in? 

– Vi beklagar det som hände och har full förståelse för frustrationen hos våra kunder och våra butiker. När det som på onsdagen gäller butiksandelar så handlar det om många personer som inte fick chansen att vara med. Det blir också extra besvärligt för de som är spelläggare och våra butiker som initialt får stå till svars för att spelen inte lämnats in - trots att felet låg centralt hos ATG. 

Kommer ni kompensera ombuden? 

– ATG, butikerna och våra kunder är alla förlorare när sånt här sker, men tyvärr inträffar fel av den här typen ibland. Vi är inte helt klara med den här utredningen än, men stora tekniska problem utgör per automatik ingen grund för kompensation, säger Johan Korssell, head of retail sales på ATG.