Spelreklamen i tv kommer förbjudas eller begränsas

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.

Spelmonopolet blir inte en fri marknad, i stället kommer vi ha ett speloligopol.

Tv-kanalernas öppna spjäll kommer leda till att man blir av med sin egen födkrok.

Ur spelarnas synvinkel var ju förhoppningen med avskaffandet av svenska spelmonopolet att det skulle bli en fri marknad där kunderna själva kunde välja vilket bolag man la sina pengar hos. 

Nu blir det inte så. Mindre bolag kommer inte ha råd med verksamhet i Sverige.

Speciellt inte för sportbettingbolag där månadssiffrorna kan variera ganska mycket beroende på resultat och säsong.

På ganska kort sikt, kanske två, tre år, så kommer Sverige istället troligtvis ha ett speloligopol. 

Alltså endast ett fåtal, stora, aktörer. Svenska Spel, ATG, Unibet och Bet365 kommer vara spelköpcentra där kunderna erbjuds samtliga produkter och tjänster. 

Där har ni våra nya Ikea, Hennes, Clas Ohlson och Ica dit svenskar åker för att ”helghandla”.

Men utvecklingen kommer till väldigt liten del bero på för tuffa licenskrav för övriga bolag. Den stora orsaken kommer vara reklam. Eller rättare sagt möjligen till att marknadsföra sig.

Tendensen inom Europa är nämligen att spelreklam helt kommer förbjudas, alternativt kraftigt begränsas.

Italien har redan tagit beslutet om totalförbud. Skulle bli förvånad om inte Sverige tar liknande beslut inom 24 månader. Speciellt när politiker märker att släktingar håller på att spela bort arvet på nätcasinon.

Jättarna klarar detta genom bearbetning av befintlig kundstock och sitt inarbetade varumärke. 

Mindre bolag kommer få pyspunka. Inget syre. Game over.

Många tycker spelbranschen har sig själv att skylla. En god kålsupare är ju också media, speciellt tv. Kanalernas glupskhet på spelbranschens pengar har fått marknadsföringskostnader att skena och nystartade bolag har lagt alla sina intäkter och lite till för att få chans att synas. Troligen har tv-branschen skjutit sig själv i foten. 

Tillbaka till hälskrapor och bindor med siffror som motsvarar 35% av dagens intäktsbudget år 2021?

Kommer säkert finnas någon större och aggressiv aktör som försöker slå sig in bland Topp 4-bolagen. Samtidigt kanske tufft för ATG vara i topp på alla produkter eftersom man har en helt annorlunda åldersgruppering på sina kunder. Svårare springa på tre ben än fyra.

Men ett oligopol inom skicklighetsspelen tror jag ändå kan gynna kunderna. Bolagen måste upp på tå med produktkvalitet, teknik, återbetalningsprocent och betalservice. 

Hur ser de nya marknadsföringskanalerna ut för spelet?

Kanske återgång till gammeldags oddsjämförelse i tips och resultat blir viktigt när erbjudandereklamen förbjuds. 

De etablerade bolagen håller på att helt gå över till egna speltipsstudios där experter ger kunderna tips i podd- och webbtv-format. Skrattar åt er som konspiratoriskt inte släpper taget om att det avsiktligt tippas dåligt för att bolagen ska tjäna mer pengar.

Den delen klarar kunderna själva med egna idéer…

Du vet väl att…

  Det är klart vilka lag som spelar Super Bowl. New England mot LA Rams. New England ansetts vara halvtrött och idélöst för att nå ända fram. Nu knapp favorit, odds ca 1,80–2,15. Söndag 3 februari smäller det.

  På söndag körs världens bästa travlopp, Prix d’Amérique. Svenskhoppen är knappe favoriten, Readly Express, och Propulsion. Dock säger travkanaler att pengarna ska vara på Belina Josselyn. Bold Eagle är utdömd som ”skattebetalare”, men franska morötter har ju gjort under tidigare…

BORGS BOMB

Schemat talar för målsnål retur

■ ■ Onsdag. Semiretur ligacupen. Burton–Manchester City. Första matchen 9–0! På lördag FA-cup mot Burnley och tisdag efter PL-match borta mot Newcastle. 

Tre matcher på sex dagar. Tömmer sig knappast mot Burton borta. Under 4 mål till 1,85 är ett bra spel.