Draget: Så ska de utmana ATG

Per Carlander.
Foto: Svenska spel / Svenska spel

Förra veckan lanserade ATG sin nya tipsprodukt Big 9.

Nu kan SportExpressen berätta om Svenska Spels motdrag i spelkriget.

– Jag kan bekräfta att vi kommer med en ny spännande produkt, men jag kan inte avslöja när, säger Per Carlander på den statliga speljätten.

När hästspelsbolaget ATG förra veckan lanserade sitt nya fotbollsspel innebar det för framtiden en potentiell storkonkurrent till klassikern Stryktipset. 

– Vi får gratulera ATG till lyckad lansering. För egen del hade vi en riktig stark helg med tanke på omständigheterna. Hög omsättning på såväl Stryktipset, Europatipset och Topptipset, säger 

Per Carlander, produktchef för Sportspel & Racing hos Svenska Spel. 

Men lanseringen av Big 9 innebär även en upptrappning i kriget mellan de två stora svenska spelaktörerna.

– Konkurrens gynnar kunderna, det innebär att vi kommer ge järnet och vara extra på tårna.

– Även vi har en ny sportspelsprodukt i teststadiet som jag personligen tror kommer att attrahera våra kunder, berättar Per Carlander.

”Ställer mig frågande till det uttalandet”

Kriget mellan ATG och Svenska Spel inleddes på allvar efter att Svenska Spel 2020 lanserade spel på hästar. En satsning som dock inte blivit någon större snackis bland spelarna, åtminstone inte än.

– Vi är nöjda över uppgörelsen på det franska travet, men det blir ju säsongsbetonat. Nu går vi in i högsäsong genom att det franska vintermeetinget drar i gång i november. Sen är det så att vi ännu inte har lyckats hitta en överenskommelse med Svensk Travsport. Där söker vi fortfarande efter ett samarbete, säger Per Carlander.

I samband med att ATG lanserade Big 9 kommunicerade hästspelsbolaget att de nu var större på sportspel än både Svenska Spel och Unibet vilket fick många spelintresserade att höja på ögonbrynen.

– Jag ställer mig faktiskt frågande till det uttalandet, men väljer att inte kommentera då det bygger på deras egen uträkning, menar Per Carlander.

Pool- och sportspel har märkt ett ökat intresse och stigande popularitet, inte minst hos unga, de senaste åren. Hos Svenska Spel är dock flaggskeppet fortfarande klassikern Stryktipset och där kan kunderna inte vänta sig några revolutionerande förändringar.

– Ha ha. Nej. Visst har vi trevligheter på gång som vi tror kommer att uppskattas av våra kunder. Samtidigt behöver vi vara varsamma med större förändringar på Stryktipset, även om vi kontinuerligt ser över förslag på exempelvis fler än 13 matcher och högre återbetalning, om än att det inte är aktuellt just nu, säger Per Carlander.

Jackpot i helgen

Svenska Spel som även varit i fokus efter sitt byte av teknikplattform för odds- och livespel. Det har varit en hel del kundkritik. Den nya sportspelsleverantören SBTech må vara ett världsledande bolag enligt vissa men fått svidande kritik för sin tekniska prestanda. Snacket på stan har dessutom varit att leverantören fokuserade helt på den amerikanska spelmarknaden och övriga kunder förbisågs.

– Visst, vi har fått kämpa, men med användardata och kundfeedback så tycker jag vi är på rätt väg och att det börjar kännas bra. De haft mycket fokus på amerikanska marknaden men många funktioner som förbättras kommer ju vi också ha nytta av nu, menar Per Carlander.

Att missnöjet bland svenska konsumenter skulle vara så stort att Svenska Spel överväger ånyo byta leverantör vill Carlander inte ens kommentera.

– Nej.

Inför helgen kan noteras att det är 16 miljoners jackpot på Stryktipset. Trots utdelning på både 13- och 10 rätt förra veckan. 

Detsamma gäller Europatipset och Topptipset. 

Spelkriget har börjat.