Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Här är draget som upprör kunderna

Kajsa Nylander, hållbarhetschef på Svenska Spel
Foto: Svenska Spel / Pressbild

Insättningsgräns baserat på inkomst. 

Det är Svenska Spels nya drag för att motverka spelmissbruk. 

Ett beslut som spelbolaget valde att inte annonsera – och som nu möts av stor ilska bland kunderna. 

Det var under onsdagen som några av Svenska Spels kunder möttes av beskedet att spelbolaget sänkt och låst deras insättningsgräns när de loggade in på sitt konto. 

Spelbolaget själva motiverar beslutet med att man har ett ansvar gentemot svensk spellagstiftning att se till att kunderna inte spelar över sin förmåga – och att den som anser sig ha ekonomiska förutsättningar för en högre spelgräns kan begära omprövning.

Ett beslut som inte tagits emot väl av de berörda kunderna. 

Bland annat eftersom spelbolaget inte valde att annonsera nyheten med motiveringen att det är så få som berörs. 

”Även ålder ingår i bedömningen” 

Men vad innebär egentligen beslutet – och vilka kunder drabbas? 

SportExpressen har pratat med Kajsa Nylander, hållbarhetschef på Svenska Spel. 

Är begränsningarna procentuellt begränsade på årsinkomst – och hur kom ni fram till procentsatsen i så fall?

– Om vi sänkt eller låst en kunds spelgräns är det utifrån bedömning av ekonomisk förmåga och spelbeteende. I bedömningen ingår även ålder, då unga är en extra skyddsvärd grupp. Spelinspektionen ställer dessutom särskilda krav på kundkännedom på oss spelbolag för spelare som vill ha höga gränser, säger Kajsa Nylander. 

”Syftet är att ge ökad spelkoll” 

Hur kom ni fram till beslutet? 

– Med anledning av omsorgsplikten som är en del av spellagen har vi ett ansvar att se till att den som spelar hos oss inte spelar för mer än vad ens ekonomiska förmåga klarar av. Syftet är att ge kunden ökad spelkoll så att man inte spelar för mer än man har råd med. Sedan omregleringen av spelmarknaden och den nya spellagstiftningen har det kommit ny vägledning från Spelinspektionen och även sanktionsbeslut som förtydligar vilka områden som bör stärkas. Det innebär att vi kan göra spelandet ännu tryggare och säkrare för våra kunder.

Varför har inte informationen gått ut tydligare och bättre?

– Åtgärderna berör förhållandevis få av våra kunder. Därför har vi valt att kommunicera direkt med de som får sina gränser sänkta, vilket vi gjort genom att meddela dem när de loggar in på sitt spelkonto. Där får de också information om hur de gör om de vill ompröva beslutet.

https://twitter.com/baselinebetting/status/1481249458801287178https://twitter.com/micheleller/status/1481245308768165891https://twitter.com/skandalomsusad/status/1481261233835843587