Det var i slutet av 2018 spelreklamen tog över. Inför spelavregleringen, under andra halvan av året, märktes det att alla dörrar för att synas var öppna. Där fanns längre ingen exklusivitet om vara ensam i branschen under exponeringstid och när alla casinosajter slogs om kunderna blev det totalbrus – speltinnitus.
Vi mottagare blev åksjuka. Mådde illa. Spelbranschen hade återigen gjort bort sig.
De etablerade fattade de var tvungna ändra strategi för att få kunder. Men framför allt göra något nytt för att behålla de man hade.
Utbud och kundservice kunde alla erbjuda med god kvalitet. Man måste ge kunderna innehåll så de stannar och trivs. På affärsengelska – content.
Det smålustiga är att politikerna och myndigheten under 2019 trodde att det var de som stoppade vårfloden av spelreklam. Nej-nej-nej. Det var branschen som inte ville betala för förorenad luft längre.
Banners och arenareklam är vänstertrafik. Annonsering och tv-reklam är 10-talets caffe latte.
Nu har vi den här på riktig, content-marknadsföringen. Innehåll i stället för yta:
Poddar om spel, trav och tips gällande veckans utbud.
Streamade ”spelmagasin” med experter som ger sina bästa tips och spelstories. Var inte orolig för att bolagen betalar för att de ska lämna dåliga tips. Merparten av kunderna spelar bort vinsten ändå.
Live-sändningar på nätet som en vardagskväll följer CL-fotbollen samtidigt som någon spelar en pokerturnering. Eller ett mini-Tipsextra på helgen som har förhandstips live och sedan kommer med spelidéer samtidigt man följer stryktipset och V75.
Kunderna vet vad det kostar att lägga sina spel för att få spänning.
Nu får de dessutom underhållning, ledsagare i spelutbildning och en spelkompis när man följer utbudet själv.
Det är det här spelbranschen kommer vidareutveckla och lägga sina marknadsföringspengar på framöver. Billigare att göra eget innehåll och man kommer ha kvar nöjdare kunder.
■ ■ ■
Såg förresten att ATG redovisade sitt resultat förra veckan. Den nya produkten sportspel går bra, men travet har det desto tuffare.
Tror att oron är större än vad travfolket visar. Risken är att tappet blir större för varje år framöver.
Är så trött på travstofiler som står och viftar med bokslut från Remy Nilssons tid.
Som att jämföra tittarsiffror för SVT innan reklamkanalerna gjorde sitt intåg.
ATG gjorde rätt som satsade på ny studio, digitalisering och ny spelmjukvara var man ju tvungna att förnya. Detta gjorde man för att få, just det - bättre content. Sedan är det väl alltid lätt kritisera detaljbeslut och sidoprodukter i efterhand…