Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Stockholm Marathon 2018 – allt du behöver veta

Den 2 juni får Stockholm Marathon av stapeln för 40:e gången. Foto: SARA STRANDLUND
20 000 löpare från 103 olika nationer är anmälda till Stockholm Marathon 2018. Foto: ANN JONASSON

På lördag den 2 juni är det dags för den 40:e upplagan av Stockholm Marathon och den första med den nya banan.

20 000 löpare från 103 olika nationer är anmälda och med tanke på att solen ska skina hela dagen finns det alla förutsättningar för en riktigt stor folkfest på Stockholms gator.

Här är alla resultat i Stockholm Marathon 2018

När är Stockholm Marathon 2018?

Stockholm Marathon hålls lördagen den 2 juni. Det är den 40:e gången loppet går av stapeln.

Resultat Stockholm Marathon 2018

Kenyanen Lawi Kiptui vann Stockhol Marathon på 2.13.30 i den extrema hettan och Mustafa Mohamed blev bästa svensk. Vill du veta vilken tid du eller en kompis sprang på?

HÄR ÄR ALLA RESULTAT I STOCKHOLM MARATHON

Hur många har anmält sig till Stockholm Marathon?

För första gången på fyra år fick Stockholm Maraton stänga anmälan i förtid på grund av att maximalt många löpare anmält sig – 20 000 stycken från sammanlagt 103 olika nationer.

Kändisarna som springer Stockholm Marathon 2018

Det finns inte samma intresse bland kändisarna för löparfesten som exempelvis Vasaloppet eller den engelska versionen London Marathon. Den sistnämnda har en egen pressavdelning enbart för att hålla koll på de offentliga personerna i loppet. Skådespelaren Happy Jankell, programledaren Pär Lernström och fitnessprofilen Lovisa "Lofsan" Sandström är några som är anmälda i år. 

Då går starten för Stockholm Marathon

Deltagarna har delats in i nio olika startgrupper och startar i två omgångar:

Startgrupperna A-E startar klockan 12.00.

Startgrupperna F-J startar klockan 12.10. 

Vilken startgrupp en löpare hamnar i beror på flera olika faktorer. Läs mer om det här! 

Löparna har max 6 timmar och 30 minuter på sig att ta sig runt banan. Maxtiden var från början 6 timmar men har förlängts med en halvtimme på grund av värmen.

Det finns även "stopptider", platser löparna måste ha tagit sig till vid en viss tidpunkt för att få fortsätta loppet:

21,1 km: Djurgårdsvägen senast 15.25.

26 km: Torkel Knutssonsgatan/Brännkyrkagatan senast kl 16.10.

32 km: Hornsgatan (nära McDonalds) senast 17.05.

  Målet vid Stadion stängs 18.40.

Hur ser banan ut och hur lång är den?

Stockholm Marathon inviger i år en helt ny bana. Det är den största banförändringen i loppets historia. Det är inte längre den klassiska tvåvarvsbanan utan den nya banan är mer varierad och har färre branta stigningar men också färre sträckor som går nerför.

Den nya 42 195 meter långa banan går genom stadsdelarna Östermalm, Vasastan, Kungsholmen, Norrmalm, Djurgården, Gamla Stan och Södermalm.

Mer detaljerad information om banan och de olika sträckorna hittar du på Stockholm Marathons hemsida. 

Så här ser den nya bana för Stockholm Marathon 2018 ut. Foto: SKÄRMDUMP STOCKHOLMMARATHON.SE

 

Så här går banan:

1. Lidingövägen – Valhallavägen/Odengatan

2. Odengatan – Odenplan

3. Odenplan – St Eriksplan

4. St Eriksplan – Kungsholms Strand

5. Kungsholms Strand – Hornsberg

6. Hornsberg – Lindhagensgatan

7. Lindhagensgatan – Lindhagensplan

8. Lindhagensplan – Norr Mälarstrand

9. Norr Mälarstrand – Stadshuset

10. Stadshuset – Gustav Adolfs Torg

11. Gustav Adolfs Torg – Nybroplan

12. Strandvägen

13. Narvavägen – Karlavägen

14. Karlavägen – Engelbrektsgatan

15. Engelbrektsgatan – Valhallavägen (vid Artillerigatan)

16. Valhallavägen – Gärdet

17. Gärdet – Diplomatstaden

18. Djurgårdsbrunnsvägen

19. Djurgårdsbrunnsvägen – Manillavägen

20-22. Djurgårdsvägen 

23. Djurgårdsvägen – Strandvägen

24. Strandvägen – Karl XII:s Torg

25. Skeppsbron – Slussen

26. Slussen – Bysistorget

27. Bysistorget – Söder Mälarstrand

28. Slussen – Stadsgården

29. Stadsgården – Tegelvikshamnen

30. Folkkungagatan

31. Folkkungagatan – Söderledstunneln

32. Söderledstunneln – Hornsgatan

33. Hornsgatan –  Högalidsparken

34. Högalid – Västerbron

35. Västerbron – Rålambshov

36. Rålambshov – Norr Mälarstrand

Se 8.

37. Norr Mälarstrand – Stadshuset

Se 9.

38. Stadshuset – Kungsträdgården

Se 10./Kungsan

39. Kungsträdgården – Strandvägen

Se 11.

40. Strandvägen – Narvavägen

Se 12.

41. Narvavägen – Karlavägen

Se 13.

42. Karlavägen – Stadion

 

Källa: Stockholmmarathon.se

Vad är rekordtiden för Stockholm Marathon?

Den snabbaste tiden på herrsidan står Stanley Koech från Kenya för. Han sprang Stockholm Marathon 2016 på tiden 2.10.58 och slog därmed det Hugh Jones tid från 1983 på 2.11.37. 

Bäst tid på damsidan står Grete Waitz från Norge för. 1988 sprang hon på 2.28.24.

 

Stanley Koech från Kenya har banrekordet för Stockholm Marathon – 2.10.58. Foto: PELLE T NILSSON / STELLA PICTURES - PELLE T NILSSON

Så här följer man Stockholm Marathon

TV4 direktsänder Stockholm Marathon från klockan 11.30 till klockan 15.30. På Södermalmstorg vid Slussen finns det även en storbilds-tv på 81 kvm där man kan följa loppet.

Men vart ska man då stå om man vill få en bra plats för att se loppet? Jo, vill du hellre heja på alla löpare direkt när de springer förbi så är det här några exempel på bra publikplatser:

För att se starten och början av loppet kan man stå från stadion och längs vägen till Valhallavägen.

I korsningen Odengatan/Sveavägen är det inte långt kvar till mål och ett kritiskt läge för löparna där det brukar vara mycket folk i publiken.

I korsningen Ringvägen/Hornsgatan anordnas det en hel del publikaktiviteter.

På Norrmälarstrand upp mot Stadshuset är det också bra att stå. Även där kommer det att anordnas publikaktiviteter

Sist men inte minst är det ju målgången man inte ska missa, när löparna går i mål på Stadion efter att ha klarat av hela loppet.

Läs mer om vad som händer runt banan här! 

Abrha Milaw (i grönt) från Etiopien vann Stockholm Marathon 2017. Foto: HENRIK ISAKSSON/IBL / /IBL

 

Herrar: Vinnare i Stockholm Marathon de senaste tio åren:

2017: Abrha Milaw (Etiopien)

2016: Stanley Koech (Kenya)

2015: Yekeber Bayabel (Etiopien)

2014: Benjamin Bitok (Kenya)

2013: Shume Gerbaba (Etiopien)

2012: Methkal Abu Drais (Jordanien)

2011: Shume Gerbaba (Etiopien)

2010: Joseph Lagat (Kenya)

2009: Paul Kogo (Kenya)

2008: Willy Korir (Kenya)

2007: Philipp Bandawe (Zimbabwe)

 

Svenska Isabellah Andersson är en flerfaldig vinnare av Stockholm Marathon på damsidan. Foto: MARCUS ERICSSON/TT / TT NYHETSBYRÅN

 

Damer: Vinnare i Stockholm Marathon de senaste tio åren:

2017: Konjit Tilahun (Etiopien)

2016: Jane Onyangi (Kenya)

2015: Isabellah Andersson (Sverige)

2014: Isabellah Andersson (Sverige)

2013: Isabellah Andersson (Sverige)

2012: Derebe Godana (Etiopien)

2011:  Isabellah Andersson (Sverige)

2010: Isabellah Andersson (Sverige)

2009: Isabellah Andersson (Sverige)

2008: Isabellah Andersson (Sverige)

2007: Kirsten Otterbu (Norge)

 

Hur påverkas trafiken i innerstan under Stockholm Marathon?

Framkomligheten i stora delar av Stockholm kommer att vara ytterst begränsad under större delen av lördagen. Här är de alternativa vägar Stockholmarathon.se rekommenderar:

Lidingövägen mellan Erik Dahlbergsgatan och Valhallavägen är avstängd 9.00-18.30 och alternativa vägar in mot Stockholm är Norra Länken mellan Ropsten-Roslagstull, Klarastrandsleden och mot Frescati  är det helt öppet under loppet och mellan 9.00-11.30 är det även öppet via Erik Dahlbergsgatan.

Norra Länken mellan Ropsten och Frescati/Roslagstull/Essingeleden/Klarastrandsleden är öppet hela tiden under loppet.

Essingeleden är öppen hela tiden under loppet.

Klarastrandsleden är helt öppen under loppet.

St Eriksgatan-St Eriksbron är öppen med ett körfält och slussning under den tid som löparna passerar kl 11.50-12.55, övrig tid är det helt öppet.

Barnhusbron är öppen hela tiden under loppet.

Kungsbron är öppen hela tiden under loppet.

Centralbron och Citytunneln är helt öppna under hela loppet.

Västerbrons västra körfält är dubbelriktat för trafik under hela loppet.

Trafik på Drottningholmsvägen kan under hela loppet åka genom tunneln ”Hundra knutars backe” vid Fridhemsplan som är öppen under hela loppet.

Trafik från Essingeleden avfart vid Fredhäll och vid Hornsberg kan under hela loppet komma in till centrala Stockholm via Rålambshovsleden-Gjörwellsgatan-Rålambsleden och Lilla Västerbron mot Fridhemsplan.

Även kollektivtrafiken kommer att påverkas av loppet. Läs mer om hur loppet påverkar bil- och kollektivtrafiken här! 

Under ett varmt lopp svettas en löpare 3-4 liter så det gäller att dricka ordentligt före, under och efter loppet. Foto: SHUTTERSTOCK

Vad ska man äta före ett lopp och varför?

Du behöver energi för att springa. Här ger Ulf Ellervik, Lundaprofessor i bioorganisk kemi och maratonlöpare, sina bästa tips.

För att göra en lång komplicerad historia kort behöver vi glykogen för att kunna springa. Vi har i normala fall 400 gram glykogen i skelettmusklerna och 100 gram i levern. Eftersom de flesta personer använder 60-65 kcal för att springa en kilometer räcker kroppens glykogen till drygt 30 kilometers löpning. 

Om man kolhydratladdar med en genomtänkt kost kan du, enligt Ulf Ellervik, nästan dubblera mängden glykogen i musklerna. Dessutom binds cirka 2 liter vatten i kroppen, vilket man har nytta av som löpare.

När det gäller kolhydrater – satsa på långsamma. Skillnaden mellan snabba och långsamma kolhydrater är att de snabba kolhydraterna tas snabbare upp av kroppen och får blodsockerhalten att åka berg- och dalbana med dig. För när blodsockerhalten åker i skyn startas insulinproduktionen i kroppen som trycker ner blodsockret till en normal nivå.  Mat med långsamma kolhydrater har lågt glykemiskt index, GI, som fullkornspasta, fullkornsbröd, råris och bönor. Maten tas upp långsammare av kroppen och blodsockervärdena blir mer stabila.

Tänk också på att dricka. Det är vätskeförlusten som gör att vi känner oss trötta vid slutet av loppet. Och det gäller att fylla på med vatten under loppet. Är det varmt kan vi förlora flera liter vatten i timmen under ett lopp, vilket kan leda till värmeslag om den inte ersätts.

Fyll även på dina energireserver efter målgång. Ät, alltså. Och drick en bra återhämtningsdryck du litar på.

Du ska undvika att bli kall. Det kanske dröjer innan du hinner duscha, så ta med ombyteskläder du kan byta till efter loppet.

Tänk också på att inte köra bil direkt efter loppet. Du är oftast mycket tröttare än du tror och risken att somna vid ratten är förhöjd. Glöm inte heller att stretcha efter loppet. 

Räkna med ett riktigt varmt, soligt och därmed svettigt Stockholm Marathon på lördag. Foto: ANN JONASSON

Hur ska man hantera värmen under loppet?

Lördagen ser ut att bjuda på riktigt soligt och varmt väder. Enligt SMHI blir det upp emot 30 grader och svaga vindar så räkna med att det kommer att bli svettigt. Förutom extra vätskekontroller längs banan så ha finns det även extra sjukvårdsstationer i år.

Tips inför loppet:

Under ett varmt lopp svettas en löpare 3-4 liter så det gäller att dricka ordentligt innan loppet samt vid alla vätskekontroller för att behålla vätskebalansen.

Satsa på ljusa, lätta kläder och en keps.

Använd de duschar som finns längs banan för att få lite svalka. 

Spring i skuggan de sträckor de är möjligt.

Vilka varningssignaler ska man se upp med under loppet?

Du kommer att drabbas av en del mer eller mindre plågsamma saker under de drygt 42 kilometrarna. Vissa saker ska du dock vara extra uppmärksam på:

Känner du att du håller på att få kramp kan det betyda att du lider av vätskebrist. 

Det finns servicestationer med vatten och sportdryck på 17 ställen längs banan och det är aldrig längre än 3 km mellan två vätskestationer. Det finns även läkare och sjukvårdare vid samtliga vätskestationer och vid mål och start.

Känner du dig yr, svag och illamående betyder det oftast att din blodsockernivå. Du undviker att hamna här genom att äta bra inför loppet.

Behöver du fylla på med energi så finns det bananer, energy bars, kaffe, vatten, buljong, läsk och saltgurka vid ett flertal servicestationer.

Men var inte rädd för att bryta loppet. Tänk på att det kommer att arrangeras ett nytt Stockholm Marathon 2019. Ta lärdom av de misstag du gjorde, så kommer du bättre förberedd inför nästa gång. Det är inget lätt lopp så att bryta om det krävs för din hälsa är inte ett misslyckade. 

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!