Det råder stor förvirring i Oberhof – och i det svenska skidskyttelandslaget – just nu.
Under torsdagseftermiddagen framkom det att Sverige får starta kommande sprinttävling både på dam- och herrsidan med ytterligare en åkare än de förväntade fem (herrar) och fyra (damer).
– Det kom en ny regel i somras som innebär att topp 15 åkarna i världscupen får tävla i VM. Och som regeln är skriven innebär det att fem åkare plus en regerande mästare tillåts ställa upp i loppet. Det innebär att ett land kan ha sex åkare om de är regerande mästare på distansen, säger Christian Winkler kommunikationschef på internationella skidskytteförbundet, IBU.
Kruxet är att Sverige inte ens har tillräckligt med åkare på plats i Tyskland.
– Lagen förstod först i dag att de fick ha flera åkare, säger Winkler.
– Det är en bra påminnelse till landslagen att faktiskt läsa regelboken.
Brorsson kommer få köra
Med andra ord får Mona Brorsson, som petades till damers sprint, köra under morgondagen då Sverige alltså har fem platser att tillgå och veteranen är på plats i Tyskland som reserv.
Landslagstränaren Johannes Lukas bekräftar att hon kommer att åka i sprinten.
– Total överraskning, det var ingenting jag hade räknat med. Det känns lite pirrigt och smånervöst. Jag har hela tiden varit inställd på att vara reserven, som så klart är redo för att tävla, men inte på det här sättet. Nu tycker jag att det ska bli kul. Det blir en enorm bonus, säger Mona Brorsson.
Beskedet blev definitivt under eftermiddagen.
– Efter att det hade varit presskonferens så kom Johannes inspringandes på mitt rum och säger att han har nyheter och då säger han att jag kanske får åka sprinten. Sedan har det varit ganska mycket fram och tillbaka under dagen, men nu får jag åka. Jag ska njuta.
Beslutet om den nya regeln, som gör att Brorsson får chansen, togs i september förra året på IBU:s internationella kongress där alla deltog.
Blev du förvånad att en del länder inte kände till den nya regeln?
– Frågan är nog snarare om länderna blev förvånade. Vad vi har lärt oss av i dag är att om vi ändrar en regel så måste vi gå ut med bättre information i framtiden, säger Christian Winkler.
IBU:s kommunikationschef menar att de har sig själva att skylla också.
– Regeln skrevs även in i regelboken som finns offentligt. Men jag vill inte klandra någon i det här. Kommunikationen från oss kan bli bättre samtidigt som de nationella förbunden måste ta sitt ansvar och informera tränarna och alla runt lagen om vad som gäller.
Björn Ferry: ”Flyg in Malte”
Björn Ferry menar att det är IBU som bär det tyngsta ansvaret för missen.
– Om det hade bara hade varit Sverige som hade gjort den här missen så att det varit fruktansvärt pinsamt. Men nu är det i stort sett alla länder. Jag tycker att det är IBU som har gjort den stora missen här, säger han.
Hur ska Sverige agera nu?
– På damsidan har man ju redan fem åkare. Men på herrsidan måste man flyga in någon. Jag tycker man ska nyttja sina platser. Flyg in Malte Stefansson, det tycker jag.
Så blir det dock inte. Johannes Lukas bekräftar att en av de sex platserna på herrsidan kommer att lämnas tom.
– Vi har informerat åkare som hade kunnat vara aktuella om det. Tyvärr ser vi coronafall under mästerskapet och vill inte blanda in några nya från gänget på hemmaplan till vårt VM-gäng. Man hade kanske gjort ett annorlunda upplägg om man vetat innan, säger landslagstränaren.