Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Regeringens förslag: Mer reklam i sport-tv

En minut korta reklamavbrott i direktsända sportevenemang.

Det föreslår regeringen, som under måndagen överlämnade en proposition till riksdagen, om ändringar i radio- och tv-lagen. Förslaget är en anpassning till ett EU-direktiv om audiovisuella medietjänster.

"Jag tycker att det är viktigt att svenska tv-bolag kan konkurrera på samma villkor som de europeiska tv-bolagen", säger kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth i ett pressmeddelande.

Ger annonsörer utrymme

Det kan innebära att korta spelavbrott ska ge annonsörer utrymme i direktsändningar, utan att tv-publiken går miste om matchen. Likt ishockey-VM tidigare i maj.

I propositionen föreslås även att det ska gå att ställa krav på att tv-sändningar ska göras tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2013.

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!