Stina Nilsson i tårar på prispallen. Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅNStina Nilsson i tårar på prispallen. Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN
Stina Nilsson i tårar på prispallen. Foto: CARL SANDIN / BILDBYRÅN
Stina Nilssons mentala rådgivare Rune Gustafsson rörd efter OS-bragden Foto: Skärmdump från Expressens livesändningStina Nilssons mentala rådgivare Rune Gustafsson rörd efter OS-bragden Foto: Skärmdump från Expressens livesändning
Stina Nilssons mentala rådgivare Rune Gustafsson rörd efter OS-bragden Foto: Skärmdump från Expressens livesändning
Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅNFoto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN
 Foto: PETTER ARVIDSON / BILDBYRÅN

Förklaringen bakom Stina Nilssons tårar

Publicerad

PYEONGCHANG/STOCKHOLM. Hon föll och diskades i Lahtis-VM.

Ett år senare står Stina Nilsson högst på OS-pallen.

– Det har varit ett tufft år att läka efter i fjol, säger hon.

Nu berättar Nilssons mentala rådgivare Rune Gustafsson om kampen.

Stina Nilsson grät när hon ställde sig högst på pallen efter sprinttävlingarna i OS i Sydkorea.

– Jag trodde inte att jag var den som skulle gråta. Jag har sett idrottare gråta, men jag trodde inte att jag skulle bli så rörd. Men när jag tänker på allt jag har gått igenom och det som hände i VM, då är det starka känslor, säger Stina Nilsson.

Den mentala rådgivaren Rune Gustafsson följde sprinten från tv – och han grät också.

– Jag delar ju samma tårar som henne, säger Rune Gustafsson. 

LÄS MER: OS 2018 – här är programmet dag för dag

Lärdomen från fallet i Lahtis

Bakom tårarna finns en hård kamp för att vinna.

De båda har tagit sig långt, långt från misslyckandet i VM-sprinten förra året.

– Tårar är ofrånkomligt. Jag vet vilket arbete Stina lägger ner på det här, säger Rune Gustafsson.

Det var i semifinalen i tävlingarna i Lahtis som olyckan var framme. Nilsson spurtade mot finalkvalificering, när hon från tredjeplacering tryckte på för hårt i sista kurvan. 

När hon försökte ta sig förbi på yttersidan fastnade hon i ryska Natalja Matvejevas skidor och orsakade fallet som krossade bådas finalförhoppningar

– Vi krokade ihop, jag vet att jag var ganska ivrig. Det är jättetråkigt, sa Stina Nilsson efteråt.

Tävlingsjuryn ansåg Nilsson vara skyldig till fallet och placerade henne sist i heatet.

Så tog hon sig vidare

Sedan dess har Stina Nilsson jobbat tillsammans med sin mentala rådgivare för att undvika en dyster repris.

– Man går igenom väldigt många perioder i sin karriär. Det har varit ett tufft år att läka efter fjol. VM blev en speciell situation som inte var superkul, säger Nilsson.

Rune Gustafsson:

– Hon kom ju underfund med sin egen taktiska miss. Där skyllde hon på sig själv.

Duon har noga analyserat åket som ledde fram till fallet och hur hon ska undvika det framöver.

– Nu har det ju varit fokus på det hon kan påverka, säger Gustafsson.

Även efter femteplaceringen i världscuptävlingen i Lillehammer i december har Nilsson tagit lärdom.

– Om man jämför mig med Lillehammer så är det två olika skidåkare. Jag var inte nöjd och gjorde en lista med saker och ändra på.

– Jag tänker inte säga vad. Men det är stakning bland annat, tillägger hon. 

Inte längre "Silver–Stina"

Redan i starten i dagens sprintfinal var guldvittringen tydlig hos 24-åringen som strax därefter tog en ledning som skulle utökas och hålla loppet ut. 

– Det är ju hennes taktik. Sprinten är ju så tajt så det är lätt att om någon gör en vurpa att då fastna i någon och då kan det vara kört, säger Gustafsson.

I topp kan ingen sätta stopp och en sak var säker, ingen skulle komma emellan Stina Nilsson och guldmedaljen den här gången.

– Utan att förlora på det vill hon ta spets för att minimera risken att någon annan påverkar utfallet.

Stina Nilsson har jobbat med Rune Gustafsson ändå sen hon var 12 år. De har tät kontakt under hela skidsäsongen.

– Senast var i går vid lunch, säger Rune. Det har vi haft varje dag sedan förlägret i Japan. Mellan klockan tolv och klockan ett svensk tid. 

Normalt brukar Nilsson ringa Gustafsson mellan en halvtimme och en timme efter målgång. Men i Pyeongchang fick han vänta ut de lite längre prisceremonierna.

– Då är det ju den sociala kramen via telefon, säger han. 

Blir det några tårar i det här samtalet?

– Det är jag fullständigt övertygad om att det blir. 

Om några dagar kommer de gå igenom succéloppet tillsammans och reflektera över vad som var bra och vad som var mindre bra. 

– I dag är det ju bara bra rätt igenom.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag