"Ett tag trodde jag att det pågick ett naken-OS samtidigt som vanliga OS", skriver en användare på Twitter
"Ett tag trodde jag att det pågick ett naken-OS samtidigt som vanliga OS", skriver en användare på Twitter

Grafiken får atleterna i OS att se nakna ut

Publicerad

Herrarnas simhopp har blivit en stor snackis under OS.

Dock inte för några fantastiska hopp.

Utan för att tv-grafiken får utövarna att se nakna ut.

Simhopp har varit rubrikernas sport under OS i Rio de Janeiro. Damernas synkroniserade simhopp fångade världens uppmärksamhet då bassängen plötsligt färgades grön av okänd anledning.

Och herrarnas simhopp har även den fått en hel del uppmärksamhet för saker som inte direkt har med själva sporten att göra.

Under tv-sändningarna från herrarnas simhopp läggs grafik i bildens underkant. Grafiken berättar om vem utövaren är, vilken land han tävlar för och poäng han drar in på sitt hopp.

Så driver världen med tv-bilderna

Men grafiken har även stundtals täckt simhopparna om livet vilket har fått dem att se nakna ut.

Något som många har gjort sig lustiga över på sociala medier.

"Ett tag trodde jag att det pågick ett naken-OS samtidigt som vanliga OS".

 

 

"Namngrafiken får dem att se nakna ut".

 

 

"Låtsas-nakensimhopp är något vi alla borde ställa oss bakom".

 

 

"Ny gren i OS - nakensinhopp!"

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag