Foto: SVTFoto: SVT
 Foto: SVT
Foto: Sven LindwallFoto: Sven Lindwall
 Foto: Sven Lindwall

Förklaringen bakom bilden på Sundhage

Publicerad

Pia Sundhages OS-uniform fick utrustas med en svart tejpbit när hon dök upp i Gomorron Sverige.

Allt för att täcka över en H&M-logga som bedömdes vara ett brott mot public services regler kring reklam.

– Dyker en medverkande upp med en synlig logo måste vi åtgärda det på något sätt, säger Gomorron Sveriges redaktör Micke Ågren.

OS-silvret från Rio de Janeiro har gjort Pia Sundhage mer folkkär än någonsin. Och med de idrottsliga framgångarna har även medieexponeringen ökat. Den här veckan har Sundhage gjort en miniturné i de två stora morgonprogrammen i svensk television: SVT:s Gomorron Sverige och TV4:s Nyhetsmorgon.

Det fanns dock en avgörande visuell skillnad mellan Sundhages framträdanden i SVT respektive TV4. När Sundhage satt i Gomorron Sverige och intervjuades av Alexander Norén och Lotta Bouvin Sundberg hade hon en svart tejpbit över bröstet.

Pias logga övertejpad

Anledningen? Under tejpbiten fanns en logga signerad OS-truppens officiella klädsponsor, H&M. Den bedömdes bryta mot SVT:s hårda regler mot reklambudskap i sina sändningar.

– Vi måste förhålla oss till logotyper i varje sändning. Dyker en medverkande upp med en synlig logo måste vi åtgärda det på något sätt, säger redaktören Micke Ågren.

– Reglerna säger att om miljön är kontrollerad, då får vi inte visa loggor. Men är det en miljö som inte är kontrollerad, då är det en annan sak. Vår studio är en kontrollerad miljö.

Pik från SOK

Tejpbiten lockade fram en syrlig kommentar från Stefan Lindeberg, den före detta ordföranden i Sveriges olympiska kommitté och mannen som var med och förhandlade fram kontraktet med H&M.

"SVT Sporten har hittat tejprullen! Skönt! Den har ju varit försvunnen sen strax före lottningen av fotbolls-EM!", skrev Lindeberg på Twitter.

Ågren:

– Vi gör ingen skillnad på olika sporter eller så, det handlar bara om miljön är kontrollerad eller ej.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag