Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Legendaren ger sig in i helt ny bransch

Foto: ANDREAS SANDSTRÖM / BILDBYRÅN
Foto: TOMAS LEPRINCE

NEW YORK. Annika Sörenstam ger sig in i techbranschen. 

Under pandemin har hon satsat på en ny app, som ska slå sig in bland sociala medier-plattformarna.

– Det är inte som på Facebook, där det är 300 vänner som man egentligen inte har. Utan det är ett sätt att hjälpa folk att ta kontakt och hålla kontakt med dem man gillar, säger Sörenstam. 

Sedan Annika Sörenstam, 50, la av med golfen 2008 har hon ägnat sig åt en rad olika affärsprojekt. Det har handlat om design av såväl golfbanor som golfkläder, och hon har engagemang i flera olika golftävlingar runtom i världen. 

Men Sörenstam berättade i en intervju med SportExpressen tidigare i oktober att det var tufft med många av affärerna på grund av coronavirusets utbrott.

– Där är det ju trögt, det kan man lugnt säga, sa hon då. 

Nu har hon ett nytt projekt på gång, tillsammans med Anders Nilsson som bland annat byggt den digitala strukturen bakom Solheim Cup 2003, som Sörenstam & Europa vann. Det är Nilsson som har utvecklat appen Card 4 Action.

Annika Sörenstam lanserar app

I korta drag går det ut på att man har digitala ”visitkort” – ett för golfklubben och ett annat till jobbet – som man kan dela med andra människor och därigenom bygga nätverk. Men man delar inte jobbkortet med folk man delar golfkortet till. 

– Det känns väldigt kul att kunna utveckla det här, det stämmer väl överens med det jag tycker och tänker om golfen, att kunna bygga relationer med de man vill… Det är inte som på Facebook, där det är 300 vänner som man egentligen inte har. 

– Det finns ju tusen olika appar för golfinstruktioner och sånt, och det är inte detta. Det här är mer för relationer med varandra. Jag ska inte ge massa golftips genom den här eller nåt sånt. Utan det är ett sätt att hjälpa folk att ta kontakt och hålla kontakt med dem man gillar. 

På sikt ska Sörenstam hjälpa till att lansera appen i USA. 

Vad var det som gjorde att du ville vara med?

– Det är framför allt golfdelen – jag vill ju få golfen att växa på olika sätt, och få folk att hitta varandra med samma intressen. Alla har en smartphone, och vi har ju dem med oss hela tiden, så hur kan man använda den för att få kontakt med folk inom golfen? När man väl är på en golfbana kan det ju vara lite svårt att veta vilka som är där, men när man checkar in kan man se. Och det här är ett sätt att hålla kontakt. Det är jätteviktigt.

TV: Se Elin Nordegrens enorma lyxhus i Florida

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.