Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Världseliten lockas till mystiskt hus i Sverige

DÖRREN TILL HEMLIGHETEN. Hit vallfärdar idrottsstjärnor på allra högsta nivå - till en grå plåtdörr i Bromma. Foto: Tomas Pettersson
MYSTIK-HUSET. Mitt i ett industriområde i Bromma finns vindtunneln från andra världskriget. Foto: Tomas Pettersson
SUPERSTJÄRNA. Österrikaren Stefan Krfat jublar efter ett av sina två VM-guld i Lahtis 2017. Foto: GEPA Pictures / GEPA PICTURES
REDO FÖR FLYGTUR. Världsmästaren Stefan Kraft gör sig redo för en luftfärd i Bromma. Foto: Tomas Pettersson
MÄSTARE I LUFTEN. Stefan Kraft, Österrike, hänger i vindtunneln. Foto: Tomas Pettersson

En grå plåtdörr. Bakom den en spektakulär anläggning som revolutionerar en hel sport. 

Nu vallfärdar olympiska guldmedaljörer och världsmästare till det anonyma industriområdet i Stockholm.

I det tysta.

– Nä, jag får inte berätta namnen på alla som varit här, säger grundaren Jonas Tholin.

SportExpressen gjorde ett besök i den gåtfulla lokalen en kulen novemberdag - och stötte på ett av världens bästa landslag.  

– Det här är så perfekt för oss. Jag tror inte jag varit så länge i luften under hela min karriär som den här förmiddagen, säger Stefan Kraft.

Hur länge har du varit uppe i dag?

– Nio minuter.

Och hur länge varar ett normalt hopp utomhus?

– Kanske fem sekunder.

Stefan Kraft ler nöjt.

Möjligen ringer namnet ingen klocka. Möjligen har ni absolut ingen aning om vem den finlemmade 25-årige österrikaren är.

Det är i så fall inte speciellt överraskande.

Dubbel världsmästare i Lahtis 2017

Stefan Kraft må vara regerande världsmästare, världsrekordinnehavare, och en av sportens superstjärnor som drar in mångmiljonbelopp varje år.

Men när sporten är backhoppning så innebär det också att ytterst få svenskar har någon som helst koll på Stefan Kraft.

Ändå sitter han nu här i en slags fabrikslokal i Bromma. Är störtnöjd. Och pratar om hur det han just upplevt faktiskt kan vara skillnaden på fiasko och guld i vinterns hemma-VM i Seefeld.

Hur hamnade han här?

Och varför?

Svaret är en högst märklig historia - som startade med ett dramatiskt försvarsbeslut i andra världskrigets skugga.

Följ pilen till tunneln. Foto: Tomas Pettersson

 

■■■

Stockholm 1939.

Europa står i brand. Hitlers Nazi-Tyskland har invaderat Polen och det krig som ska komma att kosta närmare 60 miljoner människor livet har börjat.

I Sverige inser man behovet av upprustning - inte minst ur ett högteknologiskt flygperspektiv. Ett topphemligt beslut tas att bygga en vindtunnel i Bromma, Flygtekniska försöksanstalten (FFA) skapas och 1940 står tunneln klar.

Under de närmast 60 åren används tunneln av Försvarsmakten och bland annat Saab för att under högsta sekretess konstruera, utveckla och testa flygplanstyper som J 21, J 29 Tunnan, J 32 Lansen, J 35 Draken och Jas 37 Viggen. 

Men år 2000 läggs FFA ner. Försvarsmakten överger anläggningen i Bromma.

 

■■■

– Den var ju halvhemlig. Men vi kände ju till att anläggningen fanns. Och nu stod den där till ingen nytta och kunde hyras ganska billigt. Så då började vi fundera.

Jonas Tholin berättar historien om hur fyra kompisar fick idén till att starta det som i dag är Indoor Wingsuit Stockholm.

Två av dem, Peter Georén och Anton Westman, var sedan tidigare rutinerade fallskärmshoppare och insåg potentialen med tunneln. I alla fall om man kunde bygga om den för att kunna flyga horisontellt med vingdräkt.

– Vi kollade runt med flera kända aerodynamiker. Och till slut fick vi kontakt med en som sa att det i alla fall inte var omöjligt, säger Jonas Tholin.

2017 var allt klart. Vingdräktsflygare från hela världen började snabbt leta sig till Bromma för att nyttja den unika anläggningen.

Men inte bara de.

Jonas Tholin. Foto: Tomas Pettersson

– Ungefär en sekund efter att vi kommit på att man kan flyga vingdräkt här så började vi fundera på om det inte går att använda för backhoppning också, berättar Jonas Tholin.

Och jo, det gjorde det verkligen.

De senaste månaderna har flera av världens bästa backhoppare letat sig ut till industriområdet i Bromma.

Norska landslaget har varit här. Kinesiska likaså. Och just den här dagen är alltså hela det österrikiska herrlaget på plats.

– Det är fler landslag än så som varit här. Men de vill hålla sina besök hemliga, säger Jonas Tholin.

Och enligt Tholin är detta bara början:

– Jag betraktar det som självklart att alla landslag måste träna på det här sättet i framtiden. Ingen kommer att våga låta bli.

 

■■■

Stefan Kraft kliver ut genom dörren som leder in till själva vindtunneln med sina skidor i ena handen. Tar av sig hjälm och börjar krångla sig ur hoppdräkten.

Stefan Kraft. Foto: Tomas Pettersson

Österrikaren verkar faktiskt lätt euforisk. 

– Jag provade en ny vinkel på huvudet där inne. Och det blev mycket bättre. Vi får se, men det kan ge 1-2 meter längre hopp i en vanlig backe.

Oj då. Det kan väl vara skillnaden på VM-guld och en fjärdeplats i vinter?

– Ja, naturligtvis.

Enkelt beskrivet så ställer sig backhopparna i position på en liten ramp i tunneln. Hopparen är säkrad med linor i taket - och när rampen fälls ner blir han hängande i det extremt starka luftdraget.

I exakt samma position som under en flygtur från en vanlig backe.

Där blir hopparen hängande i 3-4 minuter per pass. Och kan testa hur små förändringar i kroppspositionen förändrar luftmotstånd och lyftkraft. Samtidigt som allt filmas ur olika vinklar.

– Du kan prova väldigt mycket, få en massa nya intryck. Och det är väldigt kul, säger Stefan Kraft.

Andreas Felder (närmast) Foto: Tomas Pettersson

En bit bort står Österrikes förbundskapten Andreas Felder och följer noga varje sekund hans hoppare hänger inne i tunneln.

Under 80-talet dominerade Andreas Felder sporten tillsammans med hoppare som Jens Weissflog och Matti Nykänen. Bland annat vann Felder VM-guld såväl 1987 som 1991.

Nu står han plötsligt i Bromma och tittar på en svensk anläggning som möjligen är på väg att förändra hans sport.

Legenden: "Det är perfekt"

– Det finns ju vindtunnlar i flera olika länder - men ingen som den här. Här är det som i en riktig backe. Den är helt unik, säger Felder. 

Vad är det du gillar mest?

– Att du har tid på dig. Och att du kan testa nya saker på ett säkert sätt. Nya moment i en vanlig backe kan alltid vara farligt. Inte här. Och det är väldigt bra.

Varför bygger ni inte en egen i Österrike?

– Vi har diskuterat det, men...jag tror det skulle vara väldigt svårt. Och alldeles för dyrt. Det är lättare att åka hit.

Så ni kommer tillbaka?

– Ja. Helt säkert.

 

■■■

Det paradoxala är förstås detta:

Sportens internationella superstjärnor vallfärdar till Bromma för att nyttja en spektakulär svensk uppfinning.

Samtidigt existerar knappt backhoppning på högsta elitnivå i Sverige. 

– Det handlar väl om en handfull hoppare som satsar fullt ut i dag, säger Jerker de Wall, ledare sedan många år inom svensk backhoppning.

Får vi se några svenskar i världscupen i vinter?

– Jag tror vi kommer att få se ett par damer. Astrid Moberg och Frida Westman.

Inga herrar?

– Nej, det är väldigt långt kvar dit.  

Jerker de Wall känner förstås till vindtunneln i Bromma. Han tycker att det är "jävligt kul" att den finns på svensk mark.

– Då är vi ju i alla fall lite närmare att kunna använda det, säger Jerker de Wall.

Men det kan ni inte i dag?

– Några har varit där. Men det är ju en resursfråga. Ska du få ut något av det så ska du ligga där ett tag och träna.  

Sverige saknas - har inte råd

Enligt uppgift kostar det mellan 60-80 000 kronor per dygn att hyra hela anläggningen. Och det är inget svensk backhoppning har råd med.

– (skratt) Nä du,  de summorna har vi knappt för vår totala verksamhet under en säsong. säger Jerker de Wall.  

Känns det inte trist? Det är ju ändå i Sverige anläggningen finns?

– Hade vi haft mer resurser hade vi naturligtvis varit där. 

I stället fylls lokalerna i Bromma av exempelvis norrmän, kineser - och österrikare. Och såväl Stefan Kraft som Andreas Felder är både konfunderade och bedrövade över att svenska hoppare saknas i lokalerna. 

– Det är ju galet egentligen, säger Stefan Kraft.

– Och väldigt sorgligt, säger Andreas Felder. 

56-åringen tittar sig omkring och fortsätter:

– Jag menar, ni har ju egentligen alla förutsättningar med backarna i Falun och det här. Men just nu är det en väldigt, väldigt lång väg att gå för Sverige att nå världsnivå igen.

MOT VM-GULD? Stefan Kraft testar vindtunneln i jakt på guld i hemma-VM i Seefeld. Foto: Tomas Pettersson

 

LÄS MER: Reportage, långintervjuer och granskningar – besök samlingssidan! 

Vill du ha fler sportnyheter direkt i ditt dagliga flöde? Följ SportExpressen på Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat - här kan du även få nyheter om dina lag direkt i Messenger.