Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Voltade i 330 km/h: ”Jag tänkte: vad fan händer?”

Foto: ERIC VARGIOLU / ERIC VARGIOLU / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE
Foto: ANDRE PENNER / AP TT NYHETSBYRÅN
Foto: DPPI / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE
Foto: THOMAS MELZER / IMAGO/THOMAS MELZER IMAGO SPORTFOTODIENST
Foto: THOMAS MELZER / IMAGO/THOMAS MELZER IMAGO SPORTFOTODIENST
Foto: HASAN BRATIC / ACTION PRESS STELLA PICTURES
1 / 7

Marcus Ericsson erkänner att han blev besviken på Sauber när han tvingades bort från formel 1.

Han lovar segrar i Indycar i USA nästa år.

Sedan berättar han om känslan när han kraschade i 330 km/h på Monza.

– När bilen började volta var det helt oväntat och jag tänkte: vad fan är det som händer?

SportExpressen träffar Marcus Ericsson i Örebro, där han laddar upp med padel inför säsongens sista formel 1-race i Abu Dhabi på söndag. Sin snabba reaktionsförmåga har han nytta av även i racketsporten. 

Och likheter finns med John McEnroe, i alla fall när det gäller temperament. Några av Marcus utbrott är inte lämpliga att citera här.

Blir du så här arg i racerbilen också?

– Ja, det kan hända. Men då är det ingen annan som märker det.

Söndagens lopp blir Marcus Ericssons 97:e och sista efter fem år i formel 1.

Nästa år byter han Sauber och formel 1 till Indycar och Schmidt Peterson Motorsports. 

Besviken på Sauber

Sauber fick chansen att värva Kimi Räikkönen från Ferrrari och den andra platsen i teamet var vikt åt en förare från Ferraris "ungdomsakademi" Antonio Giovinazzi.

Då offrades Marcus Ericsson.

Blev du besviken på Sauber?

– Litegrann - ja. Jag har varit i teamet under de tuffaste åren ekonomiskt, då det var nära konkurs. Jag kämpade hela tiden stenhårt och har alltid varit en teamplayer, alltid satt teamet först. Så jag trodde jag skulle få fortsätta. Särskilt med tanke på hur vi gått från sist till ett team i övre mittfältet. Det vi gjort senaste året är unikt i formel 1. Och jag känner att jag varit en stor del av den förvandlingen.

Och när det börjar ta fart på allvar, då får du inte längre vara med. Det svider? 

 – Ja, det är klart jag känner mig lite besviken. Men jag förstår teamet också. Kimi Räikkönen är en av de största stjärnorna i sporten någonsin. Han är världsmästare och jag förstår teamet som vill ha Kimi när han finns tillgänglig på marknaden.

Fem år i formel 1  – vilka är höjdpunkterna för dig?

– Första racet, det var en dröm som gick i uppfyllelse i Melbourne. Bara att vara där på startlinjen i formel 1 bland alla stjärnor. Det var en enorm upplevelse. Sedan måste jag säga Bahrain i år. Jag kom nia och tog poäng för första gången på två år. Alltså, den känslan efter ett sånt fantastiskt race. Det är något jag bär med mig för livet, säger Marcus Ericsson.

Nu blir det Indyracing i USA, där bland annat Kenny Bräck blivit mästare. Det är samma typ av formelbilar, men på tre olika typer av banor: racerbanor, stadsbanor och ovalbanor - med klassikern Indy 500 inför 400 000 åskådare. 

– Först när jag fick beskedet att det inte blir mer i formel 1 så var det en stor besvikelse och det var några tunga veckor. Men nu känner jag mig oerhört taggad. Jag har varit intresserad av Indy ända sedan Kenny Bräck körde där. Det är en cool serie med rolig racing där alla har chans att vinna.

Det är stor skillnad mot formel 1, alltså?

– Ja, verkligen. I Indy har alla samma bilar och samma förutsättningar. Alla har chansen att vinna. Det är en sådan jäkla mix på banor och du måste vara allsidig som förare. Jag inser hur mycket jag har saknat chansen att vinna. Jag är en vinnarskalle, jag vill vinna. 

Och du hamnar i bra sällskap? 

– Ja, det känns som jag kommit till ett väldigt bra team och jag har börjat lära känna folk där. Vi kommer tävla om poleposition varje gång. Vi kommer att slåss om segrar, det har jag inte kunnat göra på fem år. 

”Alla drömmer om F1”

Seger är bara något för ett fåtal i formel 1?

– Formel 1 är kungaklassen, dit alla drömmer om att komma. Jag har haft fantastiska år i formel 1 och lärt mig jättemycket. Men där är det bara några bilar som kan vinna. Egentligen är det mer konstruktörsmästerskap än förarmästerskap. Jag har suttit i bilar då jag inte kunnat visa hur jävla duktigt jag är. 

Sedan nekar inte Ericsson till att han gärna återvänder till formel 1: 

– Jag stänger inga dörrar. Man vet aldrig vad som händer i framtiden. Jag ser fram emot min nya utmaning och sedan får vi se. Jag är jäkligt taggad att visa vad jag kan. Jag ser det som en jättechans i min karriär. Jag ska jobba stenhårt. Vem vet, jag kanske blir kvar där borta i tio år, eller också blir jag han som åkte över till USA och gjorde det så bra att jag återvänder till formel 1 efter ett år, med en helt annan pondus.

Du siktar högt?

– Jag ska vinna race i USA. Det är jag övertygad om att jag kommer göra. Det är många duktiga förare där, men jag ska visa vad jag går för. Det gäller att vara ödmjuk och det kommer bli tufft. Mitt mål är att sluta topp fem totalt och att vinna några lopp. Det är min egen målsättning.  

Planen är fortfarande att han är kvar som ambassadör och tredjeförare i Sauber, men i en mer begränsad roll än det var tänkt från början.

– Jag måste köra, jag är 28 år och har mina bästa år nu. Jag vill inte bara vara en ambassadör som dricker kaffe med sponsorer varje helg.

Ericsson planerar full satsning i USA och det gör att han inte kan vara så närvarande i samband med fomel 1-lopp.  

– Mitt fokus är att lägga ner 110 procent för att lyckas där. Det kommer vara mycket nytt för mig. 16 av 17 banor är helt nya för mig. Jag har kört formel 1 på banan i Texas, det är allt. Sedan har jag inte kört en enda meter på en ovalbana.

Hur blir det, tror du?

 – Det blir en utmaning. Jag får lära mig av teamet och min teamkamrat, kanadensaren James Hinchcliffe, som varit där i flera år. På ovalbanorna är farten högre än i formel 1. Det går nästan i 400 km/h. Det är extrem racing. Det är coolt.

Omskakad efter kraschen

Du snurrade flera varv i luften på Monza i år i en spektakulär krasch, det måste ha varit läskigt?

 – Ja, det var en jäkla smäll. Det största krasch jag haft. Det gick i 330 km/h då jag bara flög runt. När bilen började volta var det helt oväntat och jag tänkte: vad fan är det som händer. 

- Oftast när du kraschar så vet du vad som händer. Det kanske gått för snabbt in i en kurva. Nu var det tekniskt fel på bakvingen på bilen och jag tappade allt tryck på bakdäcken. När nosen vek åt sidan och jag började snurra, så var det nästan som en chock. Jag hade ingen aning om vad som hände. Det var en så jäkla konstig grej. 

Hur kändes det efteråt?

- Jag snurrade tre-fyra varv innan det tog stopp. Sedan vad jag omskakad, men jag sa direkt till teamet på radion att jag var okej. 

Hade du ont någonstans?

– Jag var lite öm i kroppen.

Du snurrade flera varv i 300 km/h - hur mådde du efteråt?

– Efter en sån smäll blir man undersökt direkt. De kollar huvudet och om man har några inre blödningar. Men allt var fine med mig. Jag var lite öm i axlarna bara. Sen tycker jag det är viktigt att sätta sig i bilen så snabbt som möjligt. Jag körde redan dagen efter. Hinner det gå två-tre veckor, då börjar man tänka för mycket.  

När går flyttlasset till USA?

– Redan i början av januari. Säsongen drar i gång med tester i februari. Första racet är i mars. Men jag vill dit så fort som möjligt och lära känna alla i teamet och börja jobba.

Hur ska du bo?

– Jag hyr en lägenhet i Indianapolis. I samma byggnad som Felix Rosenqvist, som också är ny i Indy. Så det blir skitkul. Vi har inte tävlat mot varandra sedan vi körde gokart, men haft kontakt sen dess.    

Det blir kamp mellan er om att vara bäste svensk?

– Självklart. Det blir en prestigekamp. Det kommer vi sporras av, det är klart vi vill slå varandra. 

Hoppas kunna se NHL-matcher

För en hockeysupporter sitter det fint med en flytt till USA?

– Ja, jag är verkligen en hockeynörd. Tyvärr finns det inget NHL-lag i Indianapolis, men Chicago och Columbus är bara några timmar bort. Nashville är inte så långt borta heller. Och det är bara två timmar med flyg till New York, jag kommer garanterat åka dit och kolla någon match med Henke Lundqvist, säger den förre hockeymålvakten Marcus Ericsson, som är god vän med NHL-spelare som Erik Karlsson, Hampus Lindholm och Fredrik Andersen, som alla varit på plats i samband med formel 1-race.

Vad säger dina kolleger i formel 1 om din flytt?

– Många har varit framme och gratulerat mig och tycker det verkar häftigt med Indy. Min bästa kompis i F1 är Daniel Ricciardo, som köpt hus i Los Angeles, och han har sagt att han ska komma och kolla på något race. 

Dina tankar inför säsongens sista race?

– Jag tycker egentligen att Abu Dhabi är en rätt så tråkig bana, men jag vet att jag kan vara jäkligt snabb där. Jag hoppas avsluta med att ta poäng. Det skulle vara häftigt.

Marcus Ericsson

Född 2 september 1990 i Kumla. 

* Bor i Örebro, men i januari flyttar han till Indianapolis, USA.

* På söndag kör han sitt 97:e formel 1-race på fem år. Han har kommit på poängplats elva gånger.

* Bästa resultat är åttonde plats i Australiens Grand Prix i Melbourne i mars 2015. Bästa kvalet gjorde han i senaste tävlingen i Brasilien, då han fick starta sexa, men tvingades bryta loppet på grund av problem med bilen. 

* Nästa säsong debuterar 28-åringen i Indycar-serien i USA, där han skrivit kontrakt med Schmidt Peterson Motorsports. 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!