Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Vissa dagar så får det mig att må illa

Foto: ANDREAS L ERIKSSON / BILDBYRÅN
Foto: FRANCOIS FLAMAND / FRANCOIS FLAMAND / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE

Vi väntade drygt 20 år på en arvtagare till Stefan "Lövis" Johansson i formel 1.

Vi fick fem år av Marcus Ericsson.

Vi ska inte behöva vänta lika länge en gång till – det finns ju en lillebror i en depå nånstans i världen.

Jag minns en middag utanför Imola-banan i Italien våren 2003. Jag, Janne Blomqvist och Eje Elgh hamnade i en diskussion om Stefan "Lövis" Johansson. Jag menade att "Lövis" i mångas ögon inte gjort någon större karriär i F1 eftersom han aldrig vann ett lopp. Många såg "Lövis" som en förlorare.

I Sverige är vi bortskämda med framgångar och vi älskar de som slåss om segern – oavsett sport. Backhoppning, modern femkamp, skidskytte, badminton, curling och bowling. Vissa sporter får sin tid på löpsedlarna tack vare tillfälliga framgångar. "Lövis" fick aldrig njuta av det.

Eje Elgh skakade bara på huvudet och blev upprörd. Han kunde inte förstå att andra inte förstod "Lövis" storhet. 

Tre år senare startade Eje Elgh tillsammans med Kenny Bräck och några till ett projekt för att ta nästa svensk till formel 1. Elgh hade hjälpt förare som Kenny Bräck, Björn Wirdheim och Alexander Storckenfeldt. Alla tre var nära att få tävla i F1 men Eje hade också på nära håll sett vad som fattats.

Det skulle inte ske en gång till. Och det gav oss Ericssons debut i Caterham i mars 2014

 

LÄS MER: Ericsson tvingas bryta sista loppet: ”Inte så jag ville sluta” 

 

Jag hoppas vi en dag får ett svar

Efter Ericssons fem år i formel 1 är jag säker på att Eje Elgh redan 2006 hade en tydlig plan. Han såg till att det – tillsammans med den grupp starka finansiärer som under åren alltid valt att stå i skuggan – fanns pengar till fem år i F1  Sättet det slutar på nu tyder på att resten skulle komma som en bonus tack vare resultat.

Genom Marcus Ericssons olika bolag och efter att delar av gruppen investerade i Sauber-teamet har vi fått veta lite om vilka de är. Men ingen av dem har en enda gång räckt upp handen och berättat hur och varför gruppen satsat en dryg miljard kronor på att få en svensk i formel 1.

Jag hoppas att vi en dag får svar på den frågan. Jag är också övertygad om att i alla fall gruppen genom sin Sauberinvestering plockat tillbaka en stor del av de satsade pengarna, kanske med råge.

Marcus Ericsson har haft fem kämpiga år i F1 och stundtals har hans karriär kantats av det allra smutsigaste med sporten. De som bara ser F1 som en idrott kommer att klassa Marcus Ericssons F1-år som misslyckade. Men sanningen är mer komplicerad än så.

Det finns dagar då jag mår illa av det politiska spelet i F1 och det finns dagar jag tänker att det här är en typ av idrott och business som jag inte vill ta i. F1-bilar kan vara vackra men sportens baksida är ful.

Att Leclerc är snabbare har inget med idrott att göra

Att Charles Leclerc gång på gång är snabbare än Marcus Ericsson i år har inget med idrott att göra. Det är en del i att bygga Leclerc till en Ferrari-stjärna.

Att Kimi Räikkönen kör vidare och investerar pengar i Sauber har inget med idrott att göra. Det är ett sätt att bygga Alfa Romeos varumärke i världen och F1. På sikt kan det betyda att Ferrari ersätts av Alfa i F1 och att Alfa Romeo verkligen börjar sälja personbilar på en nivå som matchar deras självförtroende.

Skriver jag det här av bitterhet? Nej, Marcus Ericsson är heller långt ifrån ensam att drabbas. Marcus har säkert också fått förtur då och då på andra meriter än rent sportsliga. Så här fungerar "sporten" F1.

Eje Elgh ville att Joel Eriksson skulle ta över efter Marcus Ericsson men managementteamet bakom Joel tackade nej till den hemliga affärsuppgörelsen. Nu kanske Eje Elgh gjort sitt sista F1-lopp även han – tv-jobbet för Viasat har trappats ner hela året – och vi får se om han orkar ladda om för en ny satsning på "nästa svensk i F1".

Om han vill så finns Marcus lillebror Hampus Ericsson redo för GP2 och F1 inom några år. Linus Lundqvist? Han ser ut att ta samma väg som Felix Rosenqvist och Joel Eriksson.

Marcus Ericsson flyttar till Indianapolis för att tävla i Indycar. Jag håller tummarna för att han där hittar lite mer rättvisa förutsättningar och att han får bli den vinnaren jag vet att han innerst inne är.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!