Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Var första kvinnan någonsin – petades av Ronnie Peterson

Foto: IMAGO/IBL
Foto: IMAGO/IBL
Foto: IMAGO/IBL

DOKUMENT. Formel 1 står bakom en nystartad motorsportserie för enbart kvinnor, med målet att få fram en kvinnlig förare i formel 1.

– När du sätter på dig hjälmen, då har ditt kön ingen betydelse, säger förre världsmästaren Mario Andretti.

Något som bevisades av Lella Lombardi redan för 43 år sen.

SportExpressen berättar storyn om slaktarens dotter från en liten by i Italien. 

Spaniens Grand Pris 1975 är ett historisk race. Tyske Rolf Stommelens kraschade och eftersom säkerheten på banan var obefintlig så dödades en fotograf, en brandman och tre åskådare i samband med olyckan. Stommelen klarade sig med brutna ben.

Förarna gnällde över den bristfälliga säkerheten redan före loppet. Emerson Fittipaldi vägrade först starta, men när han hotades med avstängning kommande lopp kom han till start, men bröt loppet efter ett varv. Andra som bröt av olika skäl var Ronnie Peterson, Mario Andretti och Niki Lauda.

Formel 1 på den här tiden var livsfarligt och skördade regelbundet dödsoffer, men nu var det värre förutsättningar än vanligt.

Och mitt i det spanska kaoset fanns Lella Lombardi, 157 centimeter lång, dotter till en slaktare från en by utanför Turin.

Jochen Mass vann racet. 

Lella Lombardi kom sexa, men eftersom loppet bröts i förtid fick hon bara en halv poäng.

 

Kvinnliga förare får stöd av Mario Andretti

Det är fortfarande enda gången en kvinna tagit poäng i ett formel 1-lopp.

Men inte den sista.

Det tror i alla fall inte Ronnie Petersons gamla stallkamrat från Lotus, Mario Andretti.

I en intervju med ansedda F1 Magazine slår han ett slag för fler kvinnliga racerförare:

– Racing handlar inte om kön. Det handlar om passion och vilja att vinna, menar Andretti.

Lella Lombardi hade passion och vilja att vinna.

Efter att ha kört racing i lägre klasser i tio år, lyckades hon ta sig in i en extremt manlig miljö i formel 1. Även om det var något hon själv ofta ville tona ner. 

– Jag är ingen feminist, jag är en fri och självständig kvinna, sa hon vid ett tillfälle.

Första kvinnan körde på 50-talet

Den modesta uppväxten på den italienska landsbygden var så långt ifrån glamor det gick att komma. Pappa var slaktare och mamma hemmafru. I början av sin racingkarriär sov Lella Lombardi i bilen för att dra ned på kostnaderna när hon var på resande fot.

Och arbetet han lade ned gav utdelning. 

Med hjälp av talang, envishet och sponsring från en italiensk kaffetillverkare nådde hon till slut sina drömmars mål.

Lella Lombardi blev den andra kvinnan genom tiderna att köra formel 1. 

Först ut var hennes landsmaninna Maria Teresa de Fillipps, som körde fem race på 50-talet.

Lella Lombardi kvalade till totalt 17 formel 1-lopp och kom till start tolv gånger, bland annat på Anderstorp.

1976 kom hon sjua i ett formel 1-lopp (bland annat före just Andretti), men då fick bara de sex bästa förarna poäng. 

Uppståndelsen blev stor efteråt, men Lella Lombardi tog det med ro:

– Jag älskar motorsport och det är allt jag vill göra. Jag är inte särskilt medveten om att det finns en skillnad mellan man och kvinna i denna typ av sak. Det jag gillar är känslan när du först passerar den rutiga flaggan först, och det har jag inte några problem att dela med mina manliga kolleger, sa Lombardi och tillade:

– Jag tror att det finns för många kvinnor som känner att motorsport i huvudsak är en maskulin affär. Jag håller inte alls med om det.

Lombardi fick tre säsonger i F1, sedan petades hon av en svensk. 

Formel 1-stallet March valde att säga upp samarbetet med italienska - och ersätta henne med Ronnie Peterson.

Lella Lombardi stannade kvar i motorsporten. Efter petningen körde hon andra typer av racerbilar i flera år. Hon var bland annat med i klassiska 24-timmars i Le Mans fyra gånger och avslutade karriären först 1987, då 46 år gammal. 

Fyra år senare avled Lella Lombardi i cancer. 

 

Få kvinnor har ens fått chansen

Sedan dess har få kvinnor ens kommit i närheten av formel 1.

Italienskan Giovannai Amati var med i några kval 1992, men lyckades inte få köra ett race. 

Däremot har kvinnor varit chefer över formel 1-stall. Claire Williams är fortfarande boss för Williams och Monica Kaltenborn var tidigare Marcus Ericssons chef i Sauber.

Men kvinnliga förare har haft svårare att nå ända fram.

Simona de Silvestro var anställd av Sauber, fick göra testkörningar, men kom aldrig längre än så. Detsamma gäller Susie Wolff i Williams. 

Nu kan en brytpunkt vara nära. 

Nästa säsong startas W Series, med syftet att hitta kvinnliga förare till formel 1.

En av finansiärerna och främsta förespråkarna för detta är förre formel 1-föraren David Coulthard, med flera egna vinster på meritlistan.

– För att bli en framgångsrik racerförare kräv skicklighet, envishet, vilja, tävlingsinstinkt, mod och bra fysik. Men du behöver inte vara superstark. Du behöver inte vara man, säger Coulthard.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!