Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Tv-profilen: ”Över min döda kropp”

Eje Elgh och sonen Alex packar ihop sina tält efter sex tävlingsdagar och tre nätter i Riyadh, Saudiarabien.
Foto: Jan-Erik Berggren
Alexander Elghs dröm är att få tävla på motorcykel i Dakarrallyt. Här Gabari Harite på en KTM i årets tävling.
Foto: JULIEN DELFOSSE VIA WWW.IMAGO-IMAGES.D / IMAGO IMAGES/PANORAMIC WWW.IMAGO-IMAGES.DE
Far och son Elgh kör en Nissan Patrol i klassen för äldre bilar i Dakar 2022.
Foto: Jan-Erik Berggren

RIYADH. F1-profilen Eje Elghs son Alexander ville köra Dakarrallyt i mc-klassen.

Men Eje sa nej. Lösningen: att ställa upp som förare och med sonen som kartläsare i en gammal Nissan Patrol.

– Jag fick en fråga om jag ville köra och jag svarade att det var på ett villkor, att Alexander är kartläsare.

Eje Elgh, 68, har tävlat i Dakarrallyt två gånger tidigare och båda gångerna som förare och kartläsare i lastbilsklassen. 2009 höll det på att sluta illa då Ejes lastbil störtade 90 meter ner i en ravin. Kraschen var en ”nära-döden-upplevele” enligt Ejes egna ord.

Eje Elgh har också följt motorcykelklassen på nära håll de gånger han tävlat och därför var beskedet till sonen Alexander, tidigare framgångsrik motocrossförare och personlig tränare till Indycarföraren Marcus Ericsson, när han ville tävla i Dakar: NEJ!

– Jag sa nej, där gick gränsen. Över min döda kropp, det går inte. Det går så ohyggligt snabbt i mc-klassen, berättar Eje när från depån i den saudiska staden Riyadh.

Fler av de tävlingsförare som förolyckats i Dakarrallyt sedan starten 1979 har kört motorcykel.

Istället för på motorcykel blev Alexanders Dakardebut som kartläsare till Eje i en Nissan Patrol. Paret tävlar i klassen för lite äldre tävlingsbilar och här är det inte snabbast till mållinjen som gäller. Istället går tävlingen ut på att pricka en på förhand bestämd snitthastighet. 

Var inte förberedda

– Vi var inte riktigt förberedda på det så det blev en överraskning första tävlingsdagen. Men nu har vi monterat tidtagning inne i bilen och då blir det lite lättare. Före det gissade vi bara, berättar Alexander.

– Jag tyckte att vi skulle köra på och ta det lite lugnare om vi kom ifatt de framför. Men specialisterna prickar sin tid på sekunden, det gjorde inte vi, säger Eje.

– Och du var för hetsig, du körde om flera bilar, kontrar Alexander.

När Eje inte hör förklarar Alexander vad är problemet.

– Pappa vill köra så fort som möjligt hela tiden. Han gasar på ut ur kurvorna och jag får hela tiden säga till att det går för fort, att vi ligger på en för snabb medelhastighet. Det kan bli lite hårda ord i bilen.

Alexander hoppas ändå att drömmen att få tävla i Dakarrallyt på motorcykel ska bli sann en dag.

– Att köra på det här sättet på en motorcykel skulle vara perfekt, att sikta på en snitthastighet. Som det är nu går det galet fort i mc-klassen, de kör snabbt och ska samtidigt navigera, det är väldigt svårt.

– I vår klass är det många coola bilar och det är kul att köra. Jag hoppas att de börjar med något liknande för motorcyklar.

Efter sex tävlingsdagar håller far och son Elgh till i mitten av startfältet i sin klass. De är nöjda och framför allt lyser körglädjen.

– Det är en väldigt kul tävlingsform och vi hänger med allt bättre, säger Alexander under tiden han packar ihop de två små tält som de sovit i under dagarna i Riyadh. 

– Det är vilodag i morgon så nu åker vi och tar in på hotell, förklarar Eje som är chef över valet av hotell i staden Riyadh med Alexander får boka Uber-bilen.

– När vi kom hit fick vi köra på huvudgatan med alla bilarna för att visa upp oss, då såg vi flera bra hotell. Vi hittar säkert något, skrattar Eje.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.