Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Trion utmanar Ogier om titeln i rally-VM

Sebastien Ogier. Foto: PEO MÖLLER / KVP/EXPRESSEN
Sebastien Ogier. Foto: FRANCOIS BAUDIN / FRANCOIS BAUDIN / DPPI DPPI AGENCE DE PRESSE

Rally-VM är tillbaka med VM-premiär i helgen i Monte Carlo.

I år gör fyra förare upp om titeln och VM-arrangören har lyckats blåsa nytt liv i en serie som var näst intill dödförklarad.

Min favorit är en tystlåten kille som bjöd på en härlig skjuts i Värmland förra året.

Svenska rallyt 2017. Shakedown.  Och ordet är då ingen beskrivning på varken mina ben eller magen utan vad det korta träningspassen före varje VM-tävling kallas. Jag var lovad att få åka med estländaren Ott Tänak i Fords helt nya Fiesta WRC. Jag var den första personen utanför de två tävlingsförarna och de två kartläsarna att få åka med i bilen.

Jag pratade med Ott Tänak inför den tre kilometer långa specialsträckan och det var fascinerande att få veta mer om förarens och kartläsarens samarbete.

När Tänak sen gasade på var det verkligen en upplevelse. Rallyförarnas bilkontroll är oerhörd och jag är full av respekt för hur de klarar av farten och utmaningarna i rallyskogen. Och då körde vi 20 sekunder långsammare än snabbaste tid – över tre kilometer.

TÄVLINGSPROGRAMMET

Rally-VM: VM-serien 2018 rivstartar med tuffa och ovissa Monte Carlo-rallyt. Förutom de etablerade förarna och teamen i fräscha bilar kommer F1-stjärnan Carlos Sainz Jr att köra en Renault Megane RS som förbil på en av sträckorna. Smart då bilen är ny och namnet Sainz kommer att dra till sig intresse.

Daytona: Fler F1-stjärnor är i gång i helgen. Fernando Alonso och Lance Stroll kör 24-timmars på Daytona i Florida. Felix Rosenqvist tävlar tillsammans med kompisen Stroll i långloppet. Andra stjärnor i loppet är Juan-Pablo Montoya och Helio Castroneves. Rosenqvist och Stroll ges viss chans att vinna totalt.

Fyra gör upp om VM-titeln

Ott Tänak tröttnade till slut på den stora skuggan runt regerande världsmästaren Sebastien Ogier och har inför årets säsong bytt till Toyota. Därmed anser jag att VM-kampen 2018 står mellan de här fyra förarna:

1. Sebastien Ogier, Ford

Över tid oerhört svårslagen. Gör sällan misstag och når oftast pallen. Fords poster-boy och hela seriens stjärna, trots att han inte är en sprudlande artist.

2. Thierry Neuville, Hyundai

Kommer närmare och närmare för varje år. Men vi minns missen i Sverige i fjol och det blir ett par såna för mycket varje år. 

3. Ott Tänak, Toyota

Blixtrande snabb när det är öppna och fina vägar. Kan behöva lite inkörningstid i Toyota. Måste också besegra teamkompisen Jari-Matti Latvala.

4. Andreas Mikkelsen, Hyundai

Hamnade illa till när VW la ner sitt VM-team men är tillbaka med Hyundai. Visade vid inhopp i fjol att han inte tappat farten. Måste bli jämnare för att slå Ogier.

WRC-klassen blir bättre och bättre för varje år och tätare då Toyota och Hyundai närmar sig de lite mer erfarna Citroën och Ford år för år. 

Tidemand regerande mästare

VM-arrangören har också lyckats skaka liv i WRC2-klassen där vår egen Pontus Tidemand är regerande världsmästare. Klassen har flera toppförare vilket breddar intresset. Volkswagen och Hyundai är på gång med nya WRC2-bilar som ska säljas eller hyras ut till privatförare. 

Det kan ge ytterligare skjuts till klassen och något mer än åtta, tio WRC-bilar att titta på för den stora publik som fortfarande kantar rallyvägarna. 

HETA LISTAN

1. Danica Patrick

Motorsportens First Lady ska sluta. Danica Patrick har tävlat mot flera svenskar i Formel Ford och Indycar. Åren i Nascar har slitit hårt på 35-årige Patrick som slutar efter årets Indy500 och Daytona 500.

 

2. Frederic Vasseur

Alfa Romeo Saubers teamchef har avslöjat att skrotade teamets Honda-deal bara efter ett par timmar på sitt nya jobb. Vasseur ringde direkt sina kompisar på Ferrari och skrev på ett motorkontrakt för 2018.

 

3. Fernando Alonso

Spanjoren vill testa även Nascar efter äventyret med Indy500 och Daytona500.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!