Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Tidemand har lärt sig av norske stjärnan

Pontus Tidemand.Foto: Peo Möller / PEO MÖLLER/TOPNEWS
Foto: Bastien Baudin / BASTIEN BAUDIN / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE

KARLSTAD. När norske rallystjärnan Andreas Mikkelsen hoppade in i Skoda-teamet i Monte Carlo fick svenske Pontus Tidemand se sig frånåkt.

Men läxan från Monaco ska sätta fart på Tidemand.

– Det är klart att man lär sig av en förare som kört i WRC, säger Tidemand inför Svenska rallyt.

Varje år utser vi ett svenskhopp i Svenska rallyt. En svensk förare som vi hoppas ska få ett stort internationellt genombrott. En förare som vi vill ska vinna och visa att Sverige finns kvar på rallykartan.

De senaste åren har det svenskhoppet hetat Pontus Tidemand i WRC2-Skodan. Han öppnade gårdagens första sträcka på travbanan i Karlstad med att vara näst snabbast i sin klass.

Är det viktigt att vinna din hemmatävling?

– Haha, ja, det är klart att jag gärna vill vinna. Men rally är en taktiksport och vi ska också köra hela mästerskapet så det är viktigt att komma i mål. Det är att hitta den balansen som är skillnaden mellan en världsmästare och en vanlig förare, säger Tidemand ödmjukt.

"Gäller att ta hand om däcken"

Det brukar vara mycket snack om däck i Svenska rallyt men i år är det mer is på vägarna, blir det då mindre snack om däck?

– Ja, jag tror att de kommer att hålla lite bättre men som alltid gäller det att ta hand om däcken ändå.

När Andreas Mikkelsen kom in i teamet i Monte Carlo och var så snabb, är det något man kan lära sig av?

– Ja, verkligen, massor. Det är en förare som tävlat i WRC och det lär man sig alltid av.

Handlar det om inställningar av bilen eller om själva körningen?

– Både och. Han kommer in med bra synpunkter på bilen och på hur vi ska göra med den. Men vi kan också analysera hur vi kör, skillnader.

Ni har verktyg för så kallad "overlap" där man kan jämföra bromspunkter och linjer?

– Ja, det har vi och det har vi gjort. Men alla förare kör också olika.

Är det något du kan ta med dig till Svenska rallyt?

- Ja, men Monte Carlo är i grunden ett asfaltsrally med dubbdäck och helt annorlunda jämfört med Svenska. Men visst har jag lärt mig mycket av Andreas.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.