Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Teamordern bakom succén i rallyt

Jari-Matti Latvala fick en teamorder som ledde honom till segern i Svenska rallytFoto: Andre Lavadinho / S PRESSE / PANORAMIC/IBL PANORAMIC
Segern var finländarens fjärde i Svenska rallytFoto: Bastien Baudin / BASTIEN BAUDIN / DPPI/IBL DPPI AGENCE DE PRESSE

TORSBY. Avgörandet i Svenska rallyt skulle bli en sekundstrid.

Men Toyotas teamchef Tommi Mäkinen hade ett sista råd att spela ut till sin stjärna Jari-Matti Latvala.

– Ut och kör bara, lyssna på bilen och fokusera på vägen, sa Mäkinen.

Och Latvala lydde order - som han lydde.

Sju sekunder på första sträckan söndag morgon.

Ytterligare nio sekunder på nästa varv. Då var Svenska rallyt 2017 avgjort.

Latvala vann sista dagens alla tre sträckor överlägset och det var inget snack om vem som var hela rallyts bäste förare.

- Det här var kanske min bästa seger någonsin, det var svårt i dag men allt gick väldigt bra, förklarade Latvala med segerchampagnen rinnande ur ögonen.

Finländaren,som slog igenom när han 2008 vann Svenska rallyt som den då yngste föraren dittills att vinna en WRC-tävling, spåddes en lysande framtid men fastnade under ett par säsonger bakom Sebastien Ogier i VW-teamet.

– Andra halvan av förra året var inte bra och jag presterade inte bra. Jag tappade självförtroendet, berättar Latvala.

Så ska Latvala förbättra bilen

Vissa kritiker menar att Latvala blev besatt av att försöka slå sin teamkompis och han körde vilse. Med Tommi Mäkinens kloka råd har Latvala blivit en vinnare igen.

- Jag känner att jag är tillbaka där jag var för några år sedan. Jag vill jobba igen och jag vill utveckla bilen och teamet.

Ett av Mäkinens råd till Latvala under Svenska rallyt var att inte tänka så mycket, utan bara köra.

– Det är ibland mitt problem, att jag tänker för mycket och analyserar. I dag släppte jag det och vi försökte att köra så rent som möjligt på sträckorna.

Det gav resultat. Latvala var överlägsen och aldrig hotad. Tommi Mäkinen lovade också Latvala en ännu bättre bil framöver.

– Efter Monte Carlo kunde vi inte analysera bilen så mycket men det här var ett riktigt prestandatest, vi vet nu några saker som vi ska förbättra, sa Mäkinen på den stora presskonferens.

Fram till de orden hade konkurrenterna på pallen, Sebastien Ogier och Ott Tänak skrattat och skämtat med Latvala. Men skrattan tystnade snabbt efter Mäkinens avslöjanden.

Nu vet Ogier, Tänak och framför allt Hyundais Thierry Neuville att Latvala och Toyota är tillbaka på allvar.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.