Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Svenska jättesuccén – Rosenqvist vinnare

Foto: DARRON CUMMINGS / AP TT NYHETSBYRÅN
Felix Rosenqvist blev tvåa i söndagens race i Indycar. Marcus Ericsson blev fyra,Foto: WALTER G ARCE SR / CHIP GANASSI RACING

Scott Dixon började säsongen med seger i de tre första loppen.

I söndagens race var det hans svenska teamkompisar i Chip Ganassi som visade toppklass.

Felix Rosenqvist vann efter en fräck omkörning med två varv kvar och Marcus Ericsson blev fyra.

– Jag har varit nära så många gånger, jag är stolt över vara en del av det här teamet, sa han i Viaplay efteråt.

Det var en extremt tuff helg för förarna i Indycar, med dubbla race på racerbanan Road America i Lake Elkhart i Wisconsin.

Drygt 16 timmar efter målgången natten till söndag svensk tid, satte sig förarna i bilarna igen för ett nytt race på söndagskvällen.

Utgångsläget var inte det bästa för de svenska förarna, som inte hade hundradelarna på sin sida i kvalet. 

Felix startade från sjunde plats och Marcus från 16:e plats.

Men många förares förhoppningar försvann direkt i ett totalt kaos under det första varvet då två bilar kraschade och försvann direkt och en annan förare tvingades in i depån omedelbart.

Marcus Ericsson hade turen på sin sida. När däckröken lagt sig hade han avancerat från 16:e till nionde plats.

Sedan visade svenskduon enorm skicklighet.

Kanske var de också lite extra inspirerade av teamkompisen Scott Dixons tre raka segrar i inledningen av den här säsongen.

Vändning för Rosenqvist

Den femfaldige mästaren var ensam vinnare den här säsongen fram till i går kväll.

Felix Rosenqvist - som utsågs till årets rookie i fjol - har haft en tung inledning på säsongen. Marcus Ericsson hade en sjätte plats som bäst inför helgen.

Men naturligtvis har båda svenskarna fina förutsättningar att slåss om pallplatser.

Inte bara för att de kör för just Chip Ganassi, som uppenbart har fin fart i sina bilar.

Utan även för svenskarnas talang och skicklighet.

Som de båda visade upp ordentligt på söndagen.

Efter halva racet var de tvåa och sexa och därefter gav de sig själva goda förutsättningar att komma på prispallen.

Under flera varv av den sista halvan av racet var de de båda svenskarna som var snabbast på banan.

Fick hjälp av struliga depåstoppet

Men Patricio O´Ward var bäst från start och skaffade sig ett viktigt försprång.

O´Ward fick dessutom lite hjälp av ett struligt depåstopp för Felix Rosenqvist, efter 33 varv, då Felix tappade fyra värdefulla sekunder när grabbarna som servade bilen hade lite för bråttom och tvingades hissa upp bilen två gånger.

En av loppets snyggaste omkörningar såg vi med 15 varv kvar då Marcus Ericsson elegant drog om Colton Herta på utsidan i en kurva.

Båda svenskarna har inte gjort någon hemlighet av att målet för deras del den här säsongen är pallplatser och segrar.

På Road America visade båda att det är en fullt logisk målsättning.

Det är ingen tvekan om att vi kommer få se svenskt på prispallen i Indycar flera gånger den här säsongen.

För loppets absolut tuffaste och snyggaste omkörning, den gjorde Felix Rosenqvist med bara två varv kvar att köra då han passerade O´Ward.

Det var absolut världsklass på den manövern.  

Efteråt var Felix såklart jublande glad över sin första seger i Indycar.

– Det gällde för mig att hålla mig cool till slutet, det var en tuff batalj där i slutet. Det är fantastisk känsla.

Marcus Ericsson klättrade mest av alla i loppet.

Han tog sig upp tolv positioner.

– Jag är väldigt nöjd med min insats. Återigen missade vi lite i kvalet, jag startade lite längre ner än vi borde ha gjort. Det var ett grymt race rakt igenom, många bra fajter och många bra omkörningar. Det var riktigt gött med en fjärde plats. Även om jag gärna hade velat hamna på pallen när det är så nära, sa Marcus till SportExpressen och hyllade sedan sin teamkompis:

– Väldigt roligt att Felix tog sin första seger. Fyra av fyra möjliga segrar för teamet nu. Och jag är jätteglad för Felix skull.

SportExpressens Magnus Nyström svarar på tre frågor om succén

Hur stor är den här segern för svensk motorsport?

– Marcus Ericsson körde fem säsonger i formel 1, men mestadels i för dålig bil för att konkurrera om poängplats, Som bäst slutade han åtta i motorsportens kungaklass. I fjol lyckades både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist hamna på pallen sina debutsäsonger i Indycar och Felix utsågs till årets rookie. Men inget slår att passera målflaggan först och stå överst på prispallen. Kenny Bräck vann segrar både i Indycar och det som på den tiden kallades Champ Car i USA. Senast han vann ett lopp där var 2002. Bräck körde sitt sista lopp i USA 2005. Rosenqvists seger är det största som hänt svensk racing sedan Bräcks storhetstid, då han bland annat vann klassikern Indy 500.  

Kan Felix Rosenqvist bli mästare i Indycar?

– Självklart, det visade Felix redan i fjol, då han utsågs till årets rookie i Indycar. Han har en fräckhet och äregirighet som man hittar hos de stora vinnarna. Han sitter dessutom i en bil av absolut toppklass. Chip Ganassi har vunnit alla race hittills den här säsongen, efter Scott Dixons tre raka segrar före Rosenqvist triumf på söndagen.

Vad kan vi vänta oss av Rosenqvist och Ericsson framöver?

– Även nästa helg körs dubbla tävlingar. Då är det ovalbana i Iowa som gäller. Felix Rosenqvist hade lite problem på ovalbanor i fjol, men visade i årets först race att han lärt sig sin läxa, tyvärr försvann en given pallplats i en avåkning i slutet av det racet. Sedan får vi inte glömma Marcus Ericsson heller. Han kom fyra i söndagens race och han gjorde det extremt bra. Han har rutin och ett allt bättre självförtroende efter flera år i bilar som inte var riktigt konkurrenskraftiga. Även Marcus Ericsson kan vinna race den här säsongen.

 

 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.