Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Svenska rallyt ställer nya krav på förarna

Andreas Mikkelsen jagar segern i Svenska rallyt. Foto: ANDRE LAVADINHO / IMAGO/PANORAMIC IMAGO SPORTFOTODIENST
Thierry Neuville går mot segern. Foto: MICKE FRANSSON / TT NYHETSBYRÅN

Snabbt, smalt och lösa snövallar.

Svenska rallyt ställer nya krav på förare och kartläsare.

När allt inte går på räls är det den som har bäst kontroll på bilen och som kan improvisera som vinner.

Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen är två av mina absoluta favoritförare i rally-VM. Båda kör snyggt och med bästa möjliga kontroll på bilen. Visst, Neuville gör fortfarande ett och annat dyrbart misstag men det är så mer eller mindre alla rallyvärldsmästare lärt sig att vinna tävlingar och titlar.

Ott Tänak är en annan vansinnigt snabb förare som lärt sig att bromsa en aning för att komma i mål. Och det var Tänak som inledde jakten under tredje dagen av Svenska rallyt. 

Allt kunde ha slutat i samma snödriva för Hyundai-duon Mikkelsen och Neuville när norrmannen snurrade och slog stora hål i snövallen på SS10 i Hagfors. Belgaren var nära att hamna i samma svårigheter men redde ut en 360-snurr.

'**

När förarna berättar att de snurrat låter det ofta helt odramatiskt. 

Men få förare hade rett ut en 360 i hög fart mellan snövallarna. Mikkelsen tappade 18 sekunder på sin snurrning, Neuville drygt nio. Inte mer.

Spåriga, svåra vägar med massor av spår och håligheter ställer stora krav på samspelet i bilen. De mjuka snövallarna mjukas upp och rallyvägen förändras för varje bil som kör igenom en specialsträcka. Det betyder att kartläsarens noter inte riktigt stämmer och att förarna måste lära sig att improvisera mer.

Förra året fick jag testa att åka som kartläsare åt estländaren Ott Tänak och vi pratade då om vikten av att förarna verkligen släpper det egna kontrollbehovet och litar på kartläsaren. Det är först då det går att köra rallybil riktigt, riktigt fort. 

***

Men när vägarna ser ut som på Svenska rallyt i år måste föraren – som är den ende som tittar framåt på vägen – också då och då glömma kartläsarens ord och ta egna beslut. 

Helst ska det vara beslut som får det att gå fortare men det kan också handla om att behöva rädda en allvarlig situation. När det är så här mycket snö i Svenska rallyt blir det en perfekt värdemätare på förarens kapacitet. 

Årets Svenska rallyt har än så länge varit utan tekniska problem och stora avåkningar. Alla toppförarna finns kvar i tävlingen, ja, förutom Kris Meeke i WRC och vår egen Fredrik Åhlin i WRC2-klassen. Det visar också hur skickliga förarna är men även att snövallarna räddat en och annan bil kvar på vägen.

***

Hur gärna Thierry Neuville vill vinna Svenska rallyt såg ni på hans satsning i Colins Crest. Där hade jag räknat bort belgaren men han lyckades rädda bilen och sig själv kvar i tävlingen.

Pontus Tidemand jagar Takuma Katsuta i WRC2-klassen och det är imponerande att Tidemand inte förivrat sig inför hemmapubliken. 12 sekunder till japanen är inte helt omöjligt. 

Katsuta har ifrågasatts men han visar att Japan mycket väl kan ha en toppförare i WRC-klassen inom ett par år. Det skulle betyda mycket för intresset för rally-VM i Japan. 

Det återstår drygt fem mil specialsträcka och det ska komma snö över Likenäs lagom till de sista sträckorna. 

Så ska Thierry Neuville och Takuma Katsuta hålla undan och vinna WRC respektive WRC2-klassen så behöver de improvisera. 

Det kommer att bli en dramatisk avslutning på Svenska rallyt 2018.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!