Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

”Svensk speedway är ett sjunkande skepp”

Joel Kling. Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN
Peter Karlsson. Foto: NILS PETTER NILSSON
Tai Woffinden. Foto: TYTUS ZMIJEWSKI / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT / TT NYHETSBYRÅN

Svensk speedway domineras av utländska förare. 

Nya siffror visar att de svenska talangerna får stå åt sidan. 

Något som rör upp starka känslor – och splittrar sporten. 

– Svensk speedway är ett sjunkande skepp, det är sjukt frustrerande, säger Lejonens förare Robin Aspegren.

– Elitserien är den bästa i hela världen enligt mig just för att vi levererar tuff speedway med supertalanger från hela världen, säger Dackarnas lagledare Peter Karlsson.

För andra året i rad är speedwayens elitserie en stängd liga. Nio lag ska göra upp om SM-guldet - och de har spänt musklerna inför premiären. 

Majoriteten av förarna är utländska. Av de 102 förarna i elitserien, är enbart 45 svenskar. 

Och det är ingen ny företeelse. De utländska förarna tenderar att dominera poängmässigt i serien. 

Robin Aspegren är en av de som drabbats. För tre år sedan lämnade han speedwayen på grund av att kravet sänktes till två svenska förare i varje klubb. 

– Det är klubbarna och förbundens fel. De började släppa på det där för 20 år sedan när det till och med fanns A, B och C-lag. När de utländska förarna kom in dominerade de elitserien och svenskarna kunde inte hålla måttet, säger Robin Aspegren. 

Peter Karlsson, lagledare i Dackarna, tycker däremot att de utländska förarna har gjort Elitserien bra och att speedway inte skulle kunna vara den tredje största publiksporten i Sverige utan profilerna.

– Elitserien är den bästa i hela världen enligt mig just för att vi levererar tuff speedway med supertalanger från hela världen. Britterna har en stor framgång med egna produkter och drar mycket intresse genom Tai Woffinden, men de har ingen toppliga. Skulle vi satsa som britterna, skulle vi ha allsvenskan som den största ligan i Sverige där bara svenskar kör, men det vill inte publiken se. Det är ett komplext problem, säger Peter Karlsson.

Robin Aspegren fick nog

När kravet sänktes till två svenskar per klubb fick Robin Aspegren nog. Han hade även tröttnat på de svenska klubbarnas sätt att arbeta.

– Jag tröttnade fruktansvärt mycket på att det var så mycket prat och färre handlingar. Den här satsningen på nya förare fanns inte. Svensk speedway är ett sjunkande skepp, det är sjukt frustrerande.

– Tittar man på Polen så står klubbarna där för de ekonomiska bitarna. De är ute i skolor och hämtar in de juniorer de vill ha, sedan satsar de helhjärtat på dessa killar. Vi skulle behöva börja om på nytt här i Sverige, för det här håller inte i längden, säger Aspegren.

Är tillbaka på cykeln igen

I år är Robin Aspegren tillbaka på cykeln och ska göra en säsong med Lejonen. 

Men passionen för sportens framtid försvann och har inte kommit tillbaka.

– Det var en ren tillfällighet då jag hade kontakt med Lejonen. Jag har saknat att köra och kände att jag kunde börja igen eftersom jag har kvar alla mina grejer. Men jag brinner inte för den här sporten längre och utvecklingen ser fan inte bättre ut i år bland klubbarna.

Bara 20 juniorer kör med licens

I år är det drygt 20 stycken juniorer som kör med licens, vilket är ett stort tapp från tidigare år.

Dackarnas Joel Kling, 21, är orolig över siffrorna.

– Det är många gubbar som börjar komma upp i ålder och lägger släpskon på hyllan. Det behöver fyllas på underifrån, säger Joel Kling och tillägger:

– Fortsätter det så här så kommer det se väldigt mörkt ut. Sporten är liten som den är och det skulle behövas 100 personer till som vill köra speedway. Det är oroande.

”Det är klubbarnas ansvar”

Tony Olsson, koordinator på Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet Svemo, tycker att siffrorna är oroväckande.

– Det är ett problem eftersom det behövs fler juniorer ute i klubbarna, säger han.

Kan ni vara med och påverka detta som förbund?

– Nej, vi kan bistå med hjälp och råd men det är klubbarnas ansvar att hålla i gång en juniorsatsning. 

”Skulle ha tagit vara på chansen”

Peter Karlsson, lagledare i Dackarna och före detta speedwayförare, tycker att Svemo och klubbarna skulle ha fångat upp intresset som uppstod kring Tony Rickardssons tid.

Han tror att det hade lyft svensk speedway.

– Rekryteringen, sporten har misshandlat den sidan varje år och inte tagit vara på det. Men ungdomar är inte intresserade av speedway på samma sätt i dag, det är ett större problem än att bara rekrytera. När Tony Rickardsson var som bäst skulle Svemo och klubbarna tagit vara på chansen och använt honom till att lyfta ett intresse.

– Nu finns inget intresse och det är där problemet ligger, säger Peter Karlsson.

Om ingen är intresserad och det inte går att rekrytera – är det då speedwayen dör ut?

– Jag vet inte. Det går att hitta intresse bara vi kommer på hur, men jag har faktiskt ingen bra lösning på det än. Det jag kan säga är att speedway har krympt varje år och det är oroväckande, men det positiva är att vi har den bästa ligan och fortfarande drar publik sedan 60-talet. Så länge vi håller i det så överlever i alla fall sporten.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!